• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
پنج شنبه 1 خرداد 1399
کد مطلب : 101233
+
-

خروش فلسطین

محمود عباس، رئیس دولت خودگردان فلسطین اعلام کرد از همه توافق‌ها با اسرائیل و آمریکا خارج شده‌است

گزارش
خروش فلسطین


جواد نصرتی ـ خبرنگار

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرده است که در پی تصمیم اسرائیل برای ضمیمه کردن بخش‌هایی از کرانه باختری، توافق‌های پیشین با تل‌آویو و واشنگتن پوچ و بی‌معنا هستند و موضوعیت ندارند.
به گزارش الجزیره، رسانه‌های محلی فلسطینی گزارش داده‌اند که عباس تصمیمش را در جلسه اضطراری با اعضای دولتش در رام‌الله برای بررسی تصمیم اسرائیل اعلام کرده است.
عباس در این جلسه گفته است: «سازمان آزادیبخش فلسطین و دولت فلسطین، از امروز، خود را از تمامی توافقنامه‌ها و تفاهمنامه‌ها با آمریکا و دولت اسرائیل مبرا می‌دانند و در قبال تعهداتی که این قراردادها ایجاد می‌کنند، ازجمله تعهدات امنیتی، هیچ مسئولیتی نخواهند داشت. اسرائیل اشغالگر، از امروز، باید به‌عنوان یک قدرت اشغالگر که کشور فلسطین را اشغال کرده، مسئولیتش در قبال جامعه بین‌المللی را قبول کند.» عباس در سخنرانی‌اش گفته که همچنان آماده مذاکره با اسرائیل و متعهد به پایان مناقشه خاورمیانه براساس راه‌حل 2 کشوری است.
عباس پیش از این در ‌ماه فوریه، زمانی که دونالد ترامپ،  رئیس‌جمهور آمریکا از برنامه خاورمیانه خود رونمایی کرد، تهدید کرده بود که توافق‌ها با آمریکا و اسرائیل را ملغی خواهد کرد.
به گزارش گاردین، پیش‌تر، سازمان آزادیبخش فلسطین در سال 2018به پایان همکاری با اسرائیل و آمریکا رأی داده بود و تصمیم درباره اعمال آن با عباس بود. عباس پیش از این هم تهدید کرده بود که به این توافق‌ها پایان خواهد داد و مشخص نیست که آیا این بار تصمیم او عملی خواهد شد یا نه؟
برخی رسانه‌های اسرائیلی گزارش داده‌اند که به مقامات امنیتی فلسطینی دستور داده شده تا دیگر با همتایان اسرائیلی خود صحبت نکنند. با این حال، مقامات فلسطینی باید با همتایان اسرائیلی خود هماهنگ باشند تا بتوانند کارهایی مانند تردد در کرانه غربی را انجام بدهند.
عباس بعد از آن از پایان همکاری‌های امنیتی با تل‌آویو و واشنگتن خبر داده که دولت جدید اسرائیل، رسما ضمیمه بخش‌هایی از کرانه باختری را، با حمایت دولت ترامپ، درنظر گرفته است.
 زاها حسن، وکیل حقوق بشر و محقق مؤسسه بین‌المللی صلح کارنگی درباره تصمیم عباس به گاردین گفته است: «من فکر می‌کنم این بار شرایط با قبلا فرق می‌کند و دلیل آن هم این است که اسرائیل‌ آماده می‌شود تا بخش‌هایی از کرانه باختری را ضمیمه کند. این بار نه‌تنها هیچ‌کس نیست که جلوی اسرائیل را بگیرد، بلکه آمریکا هم بخشی از این پروژه است.»
علی ابونعمه، از مسئولان انتفاضه الکترونیک به الجزیره گفته که نسبت به این تصمیم عباس بدگمان و مشکوک است؛ «یادم نمی‌آید که محمود عباس چندبار تهدید کرده است که توافقنامه‌ها را ملغی خواهد کرد اما هرگز این کار را نکرده است. واقعیت این است که تشکیلات خودگردان فلسطین بدون اجازه و کمک اسرائیل حتی نمی‌تواند یک نمکدان را روی میز جابه‌جا کند.» 
به گزارش تلویزیون کانال 13اسرائیل، رون درمر، سفیر اسرائیل در آمریکا، تأکید کرده که کار ضمیمه کردن باید پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در نوامبر (پاییز پیش رو) به اتمام برسد. گفته می‌شود او در یک جلسه توجیهی محرمانه در واشنگتن در این‌باره گفته: «ما باید کار ضمیمه‌سازی را همین حالا پیش ببریم چون نمی‌دانیم در انتخابات ریاست‌جمهوری چه اتفاقی خواهد افتاد. این احتمال وجود دارد که جو بایدن (رقیب دمکرات ترامپ) برنده شود. ما حالا این شانس را داریم و باید همین حالا انجامش دهیم.»
عبدالله، شاه اردن شنبه هشدار داده است که ضمیمه‌سازی کرانه باختری توسط اسرائیل می‌تواند به یک «نبرد بزرگ» بین اردن و اسرائیل منجر شود. او همچنین احتمال لغو قرارداد صلح 1944بین اردن و اسرائیل را هم رد نکرده است.
اتحادیه اروپا هم اعلام کرده که از تمام ظرفیت دیپلماتیک خود استفاده خواهد کرد تا دولت اسرائیل را متقاعد کند این طرح را پیش نبرد.
تصمیم عباس می‌تواند به پایان همکاری‌های اطلاعاتی بین نیروهای امنیتی فلسطین با آمریکا و اسرائیل ختم شود. با این حال جزئیات آن مبهم است،  برای مثال مشخص نیست که اگر نیروهای اسرائیل به کرانه باختری حمله کنند نیروهای فلسطینی چه واکنشی از خود نشان خواهند داد.
ضمیمه کردن بخش‌هایی از کرانه باختری و دره اردن یکی از وعده‌های اصلی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در انتخابات اخیر اسرائیل بوده است. بنی گانتز و گابی اشکنازی، رقبای سیاسی سابق و متحدان فعلی هم از این طرح حمایت کرده‌اند.
نتانیاهو یکشنبه بعد از آنکه اسرائیل بیش از 500روز دولت باثباتی نداشت و 3 انتخابات برگزار کرد و در پی توافق با بنی گانتز به‌عنوان نخست‌وزیر سوگند یاد کرد.
او در سخنرانی خود در پارلمان اسرائیل اعلام کرد که دولت جدید باید حاکمیت اسرائیل بر شهرک‌های یهودی‌نشین را تثبیت کند. این شهرک‌سازی‌ها طبق قوانین بین‌المللی غیرقانونی هستند.


مکث
بازگشایی مجسد الاقصی


محوطه مسجد الاقصی در قدس شریف، بعد از دو ماه، در پایان تعطیلات عید فطر به روی نمازگزاران باز خواهد شد. به گزارش الجزیره، سومین مکان مقدس مسلمانان، دو ماه پیش برای اولین بار در 50 سال گذشته به خاطر جلوگیری از انتشار بیشتر ویروس کرونا بسته شد. تعطیلات عید فطر در فلسطین 3 روز است. با توجه به کاهش ثبت آمار جدید مبتلایان به کرونا، محدودیت‌ها در سرزمین‌های فلسطین در روزهای گذشته کاهش یافته است. در مجموع، در نوار باختری و غزه، با 4.5 میلیون نفر جمعیت، حدود 400 مورد ابتلا به کرونا ثبت شده است. مسئولیت اداره مسجد‌الاقصی و محوطه تاریخی و مقدس آن، بر عهده کشور اردن است. اردن تا پیش از جنگ شش روزه و اشغال بیت‌المقدس شرقی توسط اسرائیل، بر این منطقه حکمرانی می‌کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید