• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 31 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 101145
+
-

نقد دولت در حضور رئیس‌جمهور

15نفر از فعالان و نخبگان سیاسی درباره حصر، کاهش سرمایه اجتماعی و مشارکت مردم در انتخابات، حوادث آبان 98 و مشکلات اقتصادی کشور با رئیس‌جمهور صحبت کردند

دولت
نقد دولت در حضور رئیس‌جمهور


محسن تولایی ـ خبر‌نگار

رئیس‌جمهور به بهانه افطارهای‌ ماه رمضان، امسال یک‌بار دیگر برگزاری نشست‌ها با نخبگان و فعالان حوزه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی کشور را احیا کرده است. او در خلال این برنامه‌ها تاکنون با مدیران رسانه‌ای، نخبگان و فعالان سیاسی، روسای انجمن‌های علمی، دانشگاهی و فعالان بخش خصوصی اقتصاد کشور دیدار و گفت‌وگو کرده که همه آنها در اردیبهشت‌ماه انجام شده است. 
پیگیری گفت‌وگوهای میان دولت و ملت و تقویت سرمایه اجتماعی دولت تدبیروامید از طریق این دیدارها به‌ویژه در گفت‌وگوهای دوشنبه‌شب روحانی با 15نفر از نخبگان و فعالان سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب دنبال شد. در فاصله دیدار قبلی او تا 29اردیبهشت‌ماه امسال، حوادث و اتفاقات پی‌در‌پی ازجمله اعتراضات آبان و دی‌ماه سال گذشته، سرنگونی هواپیمای اوکراینی، مسائل مربوط به اعلام خبر و مدیریت شیوع بیماری کرونا در کشور و التهابات بسیار شدید اقتصادی زمینه انتقادات شرکت‌کنندگان در این جلسه را فراهم کرده بود. 15نفر از فعالان سیاسی، دبیرکل و سخنگوی حزبی و نماینده مجلس حضور داشتند و 7نفر از دفتر رئیس‌جمهور و وزرا آمده بودند تا در کنار روحانی گوش شنوای انتقادات باشند. دبیرکل حزب اتحاد ملت و سخنگویان احزاب کارگزاران و اعتدال و توسعه نیز در این جلسه حضور داشتند. علی شکوری‌راد، الیاس حضرتی، پروانه مافی، حمیدرضا جلایی‌پور، بهزاد نبوی، محسن رفیق‌دوست، غلامرضا مصباحی‌مقدم، حسین مظفر، حسین مرعشی، مجید انصاری، رمضانعلی سبحانی‌فر، الهام امین‌زاده، محمد قوچانی، احمد توکلی و زهرا ساعی برای دیدار با روحانی آمده بودند که تقریبا همگی آنان فرصت گفت‌وگو با رئیس‌جمهور را پیدا کردند. از هیأت دولت و نهاد ریاست‌جمهوری نیز عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور، حسین سیمایی‌صراف دبیر هیأت دولت، علیرضا معزی معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهور، فریدون وردی‌نژاد، حسام‌الدین آشنا و علی جنتی حاضر شده بودند.

زخم حصر بر پیکر سرمایه اجتماعی
علی شکوری‌راد، دبیرکل حزب اتحاد ملت درباره محتوای سخنرانی خود در دیدار با روحانی به جماران، گفت: به رئیس‌جمهور گفتم شما به‌عنوان دولت باید در پایان دوره خود بگویید که چه تحویل گرفته‌اید و چه تحویل می‌دهید. همچنین اشاره کردم ضرورت توسعه در کشورها را ابتدا سرمایه اقتصادی ذکر می‌کردند بعد گفتند سرمایه انسانی اما حالا به سرمایه‌های اجتماعی و نمادین بها می‌دهند و آنها را مهم و ضروری می‌دانند. اشاره کردم که ما بخش بزرگی از سرمایه اجتماعی خود را که همانا اعتماد و رضایتمندی مردم است از دست داده‌ایم و سرمایه‌های نمادین خود را که مقوم جامعه هست، از کار انداخته‌ایم. شکوری‌راد تصریح کرد: درخصوص سرمایه نمادین از محصورین یاد کردم و گفتم با اینکه امروز در حصر هستند و ظاهرا کسی به آنها کاری ندارد، ولی این مسئله به مثابه یک زخم در پیکر مردم باقی مانده و آزار‌دهنده است. تأکید کردم اینکه این افراد در حصر باشند و شخصی مانند آقای خاتمی به حاشیه رانده شود و حتی به چهره‌های هنری و ورزشی محبوب مردم مانند آقایان شجریان و فردوسی‌پور بی‌اعتنایی شود، برای جامعه دردناک است و مردم نسبت به این مسائل حساس هستند. او درباره یک سؤال خود از رئیس‌جمهور توضیح داد: از آقای روحانی پرسیدم که به‌نظر شما به‌عنوان رئیس شورای‌عالی امنیت ملی، مهم‌ترین مسئله امنیتی که ما در سال گذشته با آن مواجه بودیم، چه بود؟ خودم پاسخ دادم که مهم‌ترین مشکل امنیت ملی ما در سال گذشته کاهش مشارکت مردم در انتخابات بوده است.

چرا آمار آبان را اعلام نکردید؟
حمیدرضا جلایی‌پور، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تهران و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت نیز در صحبت‌های خود در این دیدار به طبقه متوسط اشاره کرده است که می‌توان بیشترین نارضایتی را در آن مشاهده کرد. او همچنین گفت: پتانسیل کارشناسی دولت ضربه خورده است. قبل از دولت فعلی این کارشناسی ضربه خورده بود و الان همچنان آسیب دیده است. او با اشاره به حوادث آبان‌ماه از رئیس‌جمهور پرسید؛ چرا آمار درست کشته‌شدگان را ارائه نمی‌کنید تا فرصتی ایجاد نشود برای کسانی که ادعا می‌کنند 1500نفر بوده است؟ بعد نیز گفت: شما دولت برجام بودید، نگذارید با این قضایای بورس به «دولت بورس» تبدیل شوید؛ چون سرنوشت بورس هنوز مشخص نیست.

از برجام خارج نشوید
بهزاد نبوی، عضو کابینه دولت میرحسین موسوی نیز در این دیدار بنا به نقل قول شکوری‌راد گفت که بزرگ‌ترین دستاورد دولت «برجام» بوده که با آمدن ترامپ و برخی اقدامات مخالفان دولت در داخل تلاش شد آن را ناکام بگذارند. توصیه ایشان به آقای روحانی این بود که به هیچ‌وجه از برجام خارج نشوید و تأکید کرد ادامه برجام در همین وضع فعلی نیز برای کشور مفید است. تأکید آقای نبوی این بود که ما باید ابتدا سیاست خارجی خود را سامان دهیم و بعد مسائل داخلی را به سامان برسانیم.

نقد نقدینگی و تورم
غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو مجلس خبرگان رهبری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و سخنگوی جامعه روحانیت مبارز نیز درخصوص محتوای صحبت‌های خودش در این دیدار به تسنیم، گفت: این نشست از ناحیه دفتر رئیس‌جمهور به‌عنوان حضور نمایندگان احزاب سیاسی مطرح بود و بنده نخستین سخنران بودم و هیچ بحثی از مسائل سیاسی نداشتم، بلکه فقط به مسائل اقتصادی پرداختم؛ آن هم درباره کرونا و تأثیرات اقتصادی که بر کشور گذاشته و سیاست‌هایی که اکنون دولت باید برای پشت سر گذاشتن شرایط کرونا به‌کار بگیرد؛ مثل شرایط پولی انقباضی چرا که نقدینگی در سال گذشته 32.7درصد رشد داشته و سال 99نباید شاهد رشد بی‌حساب و کتاب نقدینگی باشیم؛ زیرا همین رشد نقدینگی عامل اصلی تورم است. همین رشد نقدینگی موجب شوک ارزی، افزایش قیمت طلا و سایر کالاها می‌شود. توصیه احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در این دیدار این بود که کارت هوشمند معیشت، چیزی شبیه کوپن ارزاق عمومی به مردم داده شود تا از این طریق وضعیت معیشت مردم تضمین شود و مردم دچار بحران ارزاق عمومی نشوند. 


شفاف و آزاد با رئیس‌جمهور



مجید انصاری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام/ جلسه دوشنبه 29اردیبهشت‌ماه آقای رئیس‌جمهور با فعالان سیاسی، دیدار مثبت و سازنده‌ای بود. جناب آقای روحانی 6سال قبل در ‌ماه مبارک رمضان جلساتی با حضور فعالان سیاسی از جریانات مختلف -البته با تعداد بیشتر- داشتند که در آن جلسات، گروه‌های مختلف و نمایندگان احزاب دیدگاه‌های مختلفی را مطرح می‌کردند؛ پیشنهادهایی داشتند و درنهایت نیز آقای روحانی صحبت می‌کردند. امسال به‌دلیل شرایط خاص کرونایی این جلسه به‌صورت محدودتر و با فاصله‌گذاری لازم انجام شد.
فضای این جلسه شفاف و صریح بود و حاضران هم از فرصت و نحوه طرح مطالب خود و هم پاسخگویی رئیس‌جمهور رضایت داشتند. هیچ ملاحظه و تحفظ خاصی برای طرح انتقادها خطاب به رئیس‌جمهور وجود نداشت و در عین حال پیشنهادها نیز همراه انتقادها به دولت ارائه شدند. این جلسه نزدیک به 2ساعت و نیم به طول انجامید و همه حضار صحبت کرده و با شفافیت در همه حوزه‌های سیاست داخلی و خارجی نیز اظهارنظر کردند. فضا کاملا آزاد و دوستانه بود و همه دوستانی که با شفافیت صحبت کردند، مباحث خود را دلسوزانه، محترمانه و توأم با پیشنهادهای عملی خطاب به رئیس‌جمهور ارائه کردند. فعالان سیاسی گوناگونی از احزاب، گروه‌ها و جریان‌های مختلف در نشست عصر دوشنبه حضور داشتند، ولی با اینکه جلسه مربوط به فعالان سیاسی بود، حضار ترجیح دادند که به‌خاطر شرایط خاص کشور، مسئله تحریم‌ها و کرونا بیشتر در حوزه مسائل اقتصادی صحبت کنند. به همین‌خاطر تمرکز جلسه بیشتر بر مسئله اقتصادی بود که امروز در سطح جامعه نیز اولویت نخست است و بحث تولید، اشتغال، بورس و بانک‌ها و مسئله تورم و کنترل بازار و گرانی را دربرداشت. اگرچه بیشتر مباحث و پیشنهادها حول مسائل اقتصادی و ساماندهی مدیریت کلان اقتصاد کشور بود، اما اینطور نبود که مسائل دیگر هم در حوزه مسائل سیاست خارجی و داخلی مطرح نشود. عمده افرادی که از گروه‌ها آمده بودند فرصت اظهارنظر پیدا کردند. همگی از عملکرد دولت در مدیریت بحران کرونا تشکر داشتند و معتقد بودند با توجه به شرایط خاص کشور، تحریم‌ها و فشارهای بین‌المللی آمریکا، مدیریت بخش بهداشت و درمان در کنترل کرونا مدیریت مطلوبی بوده و یکی از صحنه‌های باشکوه همدلی، هماهنگی و اتحاد همه قوا و دستگاه‌ها از دولت، مجلس، قوه قضاییه و نیروهای انتظامی و امنیتی را رقم زد. درمجموع همگی اظهار رضایت داشتند که جمهوری اسلامی به‌رغم همه مشکلات سرافرازانه از این ماجرا بیرون آمد. جناب آقای دکتر روحانی نیز جمع‌بندی مطلوبی داشتند؛ هم گزارشی از دشواری کار اداره کشور در شرایط کنونی ارائه کردند و هم بار سنگینی که کرونا برای مدیریت کلان کشور ایجاد کرد را مورد توجه قرار دادند. اما به‌طور خاص ایشان از اختیارات ویژه و حمایت قاطعی که رهبر معظم انقلاب از ستاد مدیریت کرونا کردند و اختیاراتی که دادند تشکر کردند و گفتند اگر این اختیارات نبود، هماهنگی‌ها به این شکل صورت نمی‌گرفت و توفیقات به‌دست نمی‌آمد. آقای روحانی توضیحاتی درباره آینده اقتصاد کشور پس از کرونا داشتند و نهایتا در حوزه سیاسی تأکیدشان بر این بود که با توجه به مردم‌سالار بودن نظام و شاکله قدرت در قانون اساسی، برای اداره خوب کشور هیچ راهی جز تشکیل چند حزب قوی در کشور نداریم. ایشان معتقد بودند که هم‌اکنون حزبی به‌معنای مصطلح کشورها نداریم و درواقع جناح‌های سیاسی، شبه‌احزاب و تشکل‌های کوچک بسیار پراکنده جای آنها را گرفته‌اند. اما حزب اثرگذار و گسترده‌ای که بتواند کشور را اداره کند، برنامه ارائه کند و مسئولیت بپذیرد و تنها کارکرد انتخاباتی نداشته باشد، نداریم و تأکید داشتند همه احزاب، گروه‌ها و کنشگران سیاسی کار کنند تا زمینه این کار فراهم شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید