• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
سه شنبه 30 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 101023
+
-

کلاس‌های کنکور در دوره همه‌گیری بیماری چه برنامه‌هایی اجرا کردند؟

فرصتی به توان دو برای کنکوری‌ها

مدیران آموزشگاه‌ها از برنامه‌هایشان در زمان خانه نشینی و میزان پیشرفت دانش‌آموزان می‌گویند

فرصتی به توان دو برای کنکوری‌ها


خدیجه نوروزی ـ روزنامه‌نگار

شیوع ویروس کرونا درست زمانی گریبانگیر کشورمان شد که قرار بود چند ‌ماه بعد از آن یعنی در تیرماه بزرگ‌ترین رویداد علمی کشور برگزار شود. اما ورود این بیماری تمام برنامه‌ریزی اساتید و دانش‌آموزان را به کلی به هم زد و منجر به تعطیلی آموزشگاه‌های کنکور در سراسر کشور شد. اما در این بین آموزشگاه‌ها که قرارداد مالی با خانواده‌ها داشتند و متعهد به آموزش بودند نمی‌توانستند برنامه‌ریزی‌های آموزشی تا کنکور را به حال خود رها کنند و با استارت کلاس‌های آنلاین، ارائه سی‌دی‌های آموزشی دروس و دادن فایل‌های صوتی، تغییری اساسی در سمت و سوی آموزشی خود ایجاد کردند تا لطمه‌ای به محصلانی که یک سال متوالی را برای شرکت در آزمون سراسری زحمت کشیده و تلاش کرده بودند، وارد نشود و عقب‌ماندگی‌ها به حداقل برسد.


ضبط ویدئو و برگزاری کلاس‌های آنلاین
هر آموزشگاه درخصوص مدیریت و هدایت دانش‌آموزان پشت کنکوری برنامه‌های خاص خود را دنبال می‌کند.
مسعود کثیری‌فر، مدیرعامل آموزشگاه کنکور هنر «هونَر» در گفت‌وگو با همشهری درخصوص مدیریت آموزش پشت‌کنکوری‌ها با توجه به بحران کرونا و افتادن وقفه کوتاه‌مدت درخصوص بحث‌های آموزشی می‌گوید: «روزهای اولی که این بحران در کشور همه‌گیر و ما ناچار به تعطیلی آموزشگاه شدیم، بسیار سخت بود که بتوانیم از راه دور و به‌صورت آنلاین شرایط را مدیریت کنیم. چون علاوه بر هنرآموزان و خانواده‌هایشان، برای خودمان هم تجربه جدیدی بود. اما به کمک اساتید مجرب تصمیم گرفتیم دروس را به‌صورت ویدئو یا صدا به همراه جزوه ضبط کرده و با کمک سایت آموزشگاه در اختیار هنرجویان قرار دهیم تا بتوانند آنها را به بهترین نحو ممکن دوره کنند. کرونا و ماندن در منزل موجب شد تا روند برنامه‌ها از تشکیل کلاس‌های حضوری به آپلود ویدئوی تدریس‌ها در سایت و فضای مجازی و پس از آن با استفاده از تجربیات آموزشگاه‌های دیگر به برگزاری کلاس‌ها به‌صورت آنلاین تغییر کند و هم‌اکنون با همکاری خوب اساتید و هنرجویان، این کلاس‌ها بسیار خوب برگزار و مدیریت می‌شوند».
البته ضبط دروس از سوی مدرسان و اساتید مجموعه‌های آموزشی همراه با دردسرهایی نیز هست و هر استادی برای کاری که ارائه می‌دهد نرخ مجزایی پیشنهاد می‌دهد. کثیری‌فر در این خصوص عنوان می‌کند: «ما نیز در این خصوص مشکلاتی با برخی اساتید داریم. بعضی از اساتید که یک جلسه فیلم ضبط می‌کنند، 2 جلسه زمان برای آن صرف می‌کنند تا به اندازه یک جلسه فیلم ویرایش شود و به همین دلیل بعضی از این اساتید قبول نمی‌کنند که به اندازه همان یک جلسه حق‌التدریس دریافت کنند. از طرفی استادی که به‌عنوان مثال قبلا در3 گروه تدریس می‌کرده برای هر جلسه آنلاین دستمزد 6جلسه را برای یک جلسه ضبط و ادیت‌شده طلب می‌کند. البته این موضوع در مورد تمامی اساتید نبوده و برخی نیز همکاری‌های خوبی در این زمینه با آموزشگاه داشته‌اند. اما در کنار هزینه‌های این‌چنینی برای آموزشگاه، برخی خانواده‌ها همکاری لازم را ندارند. برخی تصور می‌کردند پرداخت اقساط منوط به حضور فرزندانشان در کلاس‌ها به‌صورت حضوری‌است و حاضر نبودند برای کلاس‌های آنلاین هزینه‌ای پرداخت کنند و برخی در وصول چک‌ها یا اقساط ما را به دردسر انداختند، آن هم دقیقاً در زمانی که باید تمام انرژی و توان مالی آموزشگاه برای خلق بهترین فرصت‌ها و با بهترین شیوه‌های نوین برای یادگیری و تمرین و تکرار دروس در شرایط جدید برای فرزندانشان باشد».
به گفته چند مدیر مسئول آموزشگاه کنکور تا‌کنون هزینه اضافی بابت ارائه کلاس‌های آنلاین گرفته نشده و آنها اذعان داشته‌اند خانواده‌ها نیز زیر بار پرداخت چنین هزینه‌هایی نمی‌روند.

پیشرفت یا پسرفت
کثیری‌فر در مورد افت یا پیشرفت بچه‌ها با توجه به برگزاری کلاس‌های آنلاین و از طریق آموزش با فیلم و فایل‌های صوتی می‌گوید: «در مدتی که کلاس‌ها به‌صورت آنلاین در حال برگزاری است، برخی مشاوران تحصیلی نیز برای شکل‌گیری ارتباط دوباره با دانش‌آموزان، شروع به ارتباط تصویری در شبکه‌های مجازی کرده‌اند. با توجه به نتایج هنرجویان در آزمون آزمایشی‌ای که اخیراً شرکت تعاونی سازمان سنجش به‌صورت آنلاین برگزار کرده، دانش‌آموزان ما در این مدت پیشرفت بسیار قابل توجهی داشته‌اند».
فریده ریحانی، مدیر آموزشگاه کنکور ریحانی هم در گفت‌وگو با همشهری اما نظری متفاوت دارد و می‌گوید: «در این مدت که کلاس‌ها به‌صورت آنلاین برگزار شده بچه‌ها بسیار افت کرده‌اند و من برگزاری چنین کلاس‌هایی را خیلی مفید نمی‌دانم. دانش‌آموزان سر کلاس‌های حضوری با معلم و سایر دانش‌آموزان ارتباط تنگاتنگی دارند و از هم انگیزه می‌گیرند و مدام با یکدیگر در رقابتند اما در کلاس‌های آنلاین این امتیاز از آنها سلب شده. از طرفی در کلاس‌های آنلاین همه دانش‌آموزان نمی‌توانند وارد شوند و گاهی ضعیف بودن نت ارتباط بین استاد و دانش‌آموزان را دچار اختلال می‌کند. البته در این مدت اساتید در کنار تدریس و حل تمرین نمونه سؤالات امتحانی خوبی در اختیار دانش‌آموزان برای تست‌زنی گذاشته‌اند اما در آزمون‌های آنلاین میزان افت دانش‌آموزان کاملا مشخص است».
وی در ادامه می‌افزاید: «برخی خانواده‌ها هم که اعتقادی به کلاس‌های آنلاین ندارند حاضر نشدند هزینه‌ای در این خصوص پرداخت کنند و از ادامه طی مسیر کنکور از طریق آموزشگاه کناره‌گیری کردند. البته این اتفاق در آموزشگاه‌های جنوب‌شهر که خانواده‌ها بضاعت مالی کمتری دارند، وجود دارد».

تاریخ کنکور؛ به هم ریختگی و فرصت
یکی از مشکلاتی که در مدت شیوع کرونا سبب به هم ریختگی فکری و ذهنی دانش‌آموزان پشت کنکوری شد، ندانستن تاریخ کنکور، امتحانات نهایی و امتحانات هنرستان بود که حتی برنامه‌ریزی اساتید آموزشگاه‌ها را نیز به هم ریخته بود و برخی از آموزشگاه‌ها برای پیگیری یک برنامه زمانبندی شده خودشان یک تاریخ احتمالی درنظر گرفتند تا راحت‌تر به مرور مطالب درسی و تمرین و تکرار نکات طلایی بپردازند. خوشبختانه با اعلام تاریخ برگزاری آزمون از سوی سازمان سنجش کمی از این نگرانی‌ها کاسته شده و اکنون دیگر باید گفت یک فرصت طلایی یک‌ماهه نیز به آن افزوده شده که بسیار به دانش‌آموزان کمک خواهد کرد. گرچه بهتر بود این تاریخ زودتر اعلام می‌شد تا در روند کاری دانش‌آموزان مؤثرتر واقع می‌شد.
مدیرعامل آموزشگاه هونر می‌گوید: «دانش‌آموزان در بحران کرونا با یک به هم ریختگی اما با اطلاع‌رسانی‌های درست، به شکلی مثبت روبه‌رو شدند چون عملا دست و بالشان بازتر شد. آنها قبل از تعطیلی‌های مربوط به شیوع بیماری کرونا ناچار به حضور در مدارس بودند و پس از ساعات مربوطه، بعضی در آموزشگاه‌های کنکور شرکت می‌کردند و چون زمان اندکی بابت مطالعه داشتند حجم زیادی از دروس روی هم تلنبار شده بود اما یکباره با فرصت و حجم زمان بسیار زیادی مواجه شدند؛ یکی از دلایل بی‌انگیزگی داوطلبان در اوایل شیوع کرونا غیراز ترس از ناشناخته‌ها، عدم‌اطلاع از تاریخ جدید کنکور و امتحانات مدارس بود که با راهکار ارائه یک تاریخ فرضی به هنرجویان این مسئله مرتفع شد. با زمان باقیمانده تا 30 و31 مرداد که به‌تازگی تاریخ کنکور در گروه‌های مختلف آموزشی اعلام شده، هنرجویان برای آمادگی در کنکور عملاً بخشی از اردیبهشت، کل خرداد و تیر و مرداد‌ماه را زمان دارند. این بدین معنی‌است که درصورت عدم‌شیوع این بیماری در کشور نسبت به تاریخ قدیمی کنکور که اکثراً در اوایل تیرماه برگزار می‌شده، انگار هنرجویان اکنون در نیمه اسفند‌ماه هستند! در مورد امتحانات نهایی نیز چون از 80درصد مطالب هر درس 20نمره سؤال طرح می‌شود و از 20درصد باقیمانده 4نمره به‌صورت تشویقی از طرف آموزش‌وپرورش درنظر گرفته شده است، تمامی دانش‌آموزان کشور فرصت خوبی برای درخشیدن در این امتحانات داخلی مدارس و امتحانات نهایی خواهند داشت. هیأت مدیره  این آموزشگاه، در این روزها تلاش دارند تا موفقیت خود را با دانش‌آموزانی که به آنها اعتماد کرده‌اند به اشتراک گذاشته تا با بهترین نتیجه از سد کنکور هنر عبور کنند».

این خبر را به اشتراک بگذارید