• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 28 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 100893
+
-

خسته‌تر از همیشه

پرستاران بخش اورژانس گنجویان دزفول از اتهام‌های کم‌کاری، عدم رعایت بهداشت و بی‌توجهی به بیماران بیشتر خسته‌اند تا نگهداری شبانه ‌روزی از بیماران کرونایی

خوزستان
خسته‌تر از همیشه

مریم سرخوش -خبرنگار 

فشار مضاعف کار روی دوش کادر درمانی در برخی از استان‌ها با کاهش بیماران بستری مبتلا به کرونا کم شده اما در برخی شهرهای خوزستان، فارس، لرستان، هرمزگان، سیستان‌و بلوچستان و آذربایجان‌شرقی به دلیل شیب صعودی کرونا، مراکز درمانی همچنان با مراجعه قابل توجه بیماران روبه‌رو هستند. پزشکان و پرستاران این شهرها هنوز هم روز و شب‌هایشان را در شیفت‌های طولانی تمام نشدنی برای پاسخگویی و رسیدگی به بیماران کرونا سپری می‌کنند. در این میان برخی اتفاقات فشار مضاعف کاری‌شان را با مشکلات دیگری گره می‌زند و دلشان را به درد می‌آورد. اتفاقی که به گفته پرستاران اورژانس گنجویان دزفول با اتهام کم‌کاری، عدم رعایت بهداشت و بی توجهی به بیماران رقم خورد و خستگی‌هایشان را چند برابر کرد. به همین دلیل به سراغ یکی از پرستاران این مرکز درمانی رفتیم که طی دو ماه اخیر استرس‌های عجیبی را در مراقبت از بیماران و دوری از فرزند شش‌ ساله‌اش تحمل کرده است. «نگار مرادزاده» که خود نیز اکنون به دلیل ابتلا به کرونا در نقاهتگاه دزفول بستری است در گفت‌وگو با همشهری از مشکلات روزهای کرونایی که هنوز برایش تمام نشده می‌گوید. 

انتقادات بی‌رحمانه به کادر درمان 
مرادزاده عنوان می‌کند: طی روزهای اخیر مسائلی از سوی رسانه‌ای بومی مطرح شد که انتقاداتی دور از واقعیت و کاملا بی‌رحمانه به کادر درمانی بیمارستان بزرگ دزفول و بخش اورژانس آن بود. 
این پرستار بخش اورژانس  با واکنش به اتهام  بی توجهی به بیماران مبتلا به کرونا می‌گوید: در اورژانس بیمارستان به محض مراجعه بیمار به واحد تریاژ چک علائم صورت می‌گیرد و در صورت وجود حتی سردرد که از علایم ویررس کروناست بیمار همراه پرستار تریاژ، تحویل پرستار اورژانس کرونا شده و به اتاق مخصوص برده می‌شود. در این شرایط بیمار با حفظ فاصله چندمتری با تخت‌های دیگر بستری می‌شود. در طول این مدت حتی برای سرویس بهداشتی اجازه بیرون رفتن از اتاق را ندارد و کارهای او از سوی کمک‌پرستارها صورت می‌گیرد.
وی درباره شایعه بستری بیماران مثبت‌ کرونا در کنار مشکوک‌ها هم بیان می‌کند: بیماری که در اورژانس کرونا پذیرش می‌شود مشکوک است و چیزی به اسم مثبت نداریم و مثبت‌ها بیمارانی هستند که در بخش‌های تنفسی حاد بستری می‌شوند. حتی گفته‌اند که دستکش‌های آلوده بیماران در پارکینگ بیمارستان رها می‌شود که همین مساله هم صحت ندارد چرا که پارکینگ بیمارستان متعلق به پرسنل است و این که گویندگان این اخبار چگونه از روی دستکش‌ها متوجه آلوده بودن آن می‌شوند، خودش جای سوال است.  این پرستار که دهمین روز حضورش در نقاهتگاه دزفول را می‌گذراند از ابتلای 23 نفر از همکارانش در اورژانس گنجویان از زمان ابتلای شیوع کرونا در دزفول خبر می‌دهد و بیان می‌کند: ما خط مقدم این ماجرا هستیم و اولین چک‌های بیمار از سوی اورژانس انجام می‌شود، اما برخی حتی به بیمار شدن ما هم اشکال می‌گیرند. 
وقتی روزانه با چندین بیمار مبتلا به کرونا در ارتباط هستیم آیا این عجیب است که خودمان هم بیمار شویم؟ در این مدت مخالفت و انتقاداتی از ما مطرح شده که بیشتر به تخریب شباهت دارد و تبعات آن جبران‌ناپذیر است. هر چند که بین همه همکارانم که مبتلا شده‌اند هم تنها یک نفر توانسته به کار بازگردد و باقی همچنان درگیر بیماری هستند. 
وی تاکید می‌کند: در این مدت روزهای سختی به کادر درمانی دزفول گذشته است. شیفت‌های فشرده و کمبود نیرو را به امید سلامت مردم خوب شهرمان تحمل کردیم. این درست که ریاست بیمارستان به دلیل کمتر در معرض بیماری قرار گرفتن کادر درمانی، تعدیل حضور نیروها در بیمارستان را در نظر گرفته بود، اما همه کسانی که شیفت کاری‌شان بود، فشردگی کار بیشتری داشتند. پرستاران کرونا شاید روزانه با 26 بیمار کرونایی مواجه بودند. ما تا همین الان 5 پیک بیماری را پشت سر گذاشته‌ایم اما با توجه به رعایت نشدن پروتکل‌ها همچنان این افزایش ابتلا وجود دارد و فشار کاری کاهش پیدا نمی‌کند. ای کاش چشم‌ها به روی پرسنلی که بدون هیچ چشمداشتی درخط اول مبارزه با این بیماری هستند بسته نشود و اگر نمی‌توانند برای زحماتشان دست بزنند حداقل تلاش‌هایشان را زیرسوال نبرند.

افزایش روحیه بیماران کرونا در نقاهتگاه  دزفول
گفت‌وگو با پرستار اورژانس گنجویان که بعد از ابتلا به کرونا دوران نقاهتش را در نقاهتگاه دزفول سپری می‌کند، بهانه‌ای شد تا با یکی از پرستاران این مرکز هم گفت‌وگو کنیم. او که مایل نبود نامش ذکر شود، می‌گوید: با توجه به افزایش آمار ابتلا، شاهد افزایش افراد نیازمند به بستری در نقاهتگاه‌ها هستیم. بسیاری از مردم از وجود این نقاهتگاه و امکانات ویژه آن خبر ندارند. علوم پزشکی استان این نقاهتگاه را برای حفظ روحیه بیماران به فضای سبز تجهیز کرده است. افراد مبتلا هم در صورت رضایت شخصی و در صورت مقاومت برای حضور در نقاهتگاه با حکم دادستانی در اینجا بستری می‌شوند.
او ادامه می‌دهد: متاسفانه رسانه‌ها پیش از ورود کرونا به ایران در پوشش دهی اخبار ضعیف عمل کردند و اخبار مختلفی که بسیاری از آنها با علم پزشکی مطابقت نداشت، منتشر و باعث سردرگمی مردم شد. در بحران کرونا و تا همین الان هم مردم و مسئولان دائم همدیگر را مقصر می‌دانند. مردم می‌گویند که مسئولان توجه کافی به سلامت آنها ندارند و مسئولان هم بی‌توجهی شهروندان به مسائل بهداشتی را عامل کاهش پیدا نکردن بیماری می‌دانند. اما هر کدام از طرفین مقصر یا بی‌گناه باشند ما با پیک بیماری به ویژه در خوزستان مواجه هستیم و همچنان روند ابتلا رو به افزایش است. 
این پرستار به فعالیت رایگان پرستاران حاضر در نقاهتگاه هم اشاره و تاکید می‌کند: تمام کادر درمانی که در این نقاهتگاه حضور دارند، به صورت داوطلبانه، بدون دریافت حقوق اضافه و کاملا جهادی خدمات ارائه می‌کنند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید