• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 25 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 100684
+
-

آغاز ثبت‌نام کارفرمایان برای دریافت تسهیلات کرونا

بعد از فراغت دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا از پرداخت وام یک‌میلیون تومانی یارانه‌بگیران، پرداخت تسهیلات حمایت کرونا به کارفرمایان در دستور کار قرار گرفته و ثبت‌نام کارفرمایان برای دریافت وام کرونایی از دیروز چهارشنبه آغاز شده است. متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سامانه کارا ثبت‌نام کنند. به گزارش همشهری، پس از شیوع ویروس کرونا و برهم‌خوردن تعادل بازارها و ایجاد محدودیت برای مشاغل و فعالیت‌های اقتصادی، ستاد مقابله با کرونا تصمیم گرفت برای کمک به معیشت و حفظ اشتغال کارگران و همچنین کمک به بنگاه‌های اقتصادی کرونا زده، تسهیلاتی را در اختیار کارفرماهای ۱۳ رسته شغلی قرار دهد. بر این اساس، یک‌میلیون واحد اقتصادی آسیب‌دیده از کرونا که 3میلیون شاغل بیمه شده در آنها مشغول به‌کار بوده‌اند، توسط وزارت کار شناسایی و مطابق ضوابط ستاد ملی مبارزه با کرونا مشمول دریافت تسهیلات شدند. در ادامه، طبق اعلام معاونت کارآفرینی و حفظ اشتغال وزارت کار، مقرر شد پس از ارسال پیامک به کارفرمایان از سوی وزارت کار، مشمولان در سامانه کارا به نشانی kara.mcls.gov.ir برای دریافت این تسهیلات ثبت‌نام کنند تا پس از تأیید اطلاعات آنها از سوی وزارت کار و تأمین اجتماعی و ارسال آن به بانک‌های عامل، در فهرست دریافت تسهیلات عبور از کرونا قرار بگیرند.

مشمولان وام کرونا
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار پیش‌ازاین گفته بود همه کارفرمایانی که از ویروس کرونا آسیب‌دیده‌اند و کسب‌وکارشان تعطیل شده یا کاهش فعالیت داشته‌اند، می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند. عیسی منصوری درباره تکلیف متقاضیانی که پیامک  دریافت نکرده‌اند نیز می‌گوید: برای آنها امکان مراوده متقابل فراهم شده تا اعلام کنند که باوجود مشمول بودن، پیامکی به دستشان نرسیده است تا در فاز بعد سامانه مجدداً باز می‌شود و ثبت‌نام کنند. او درباره نحوه بازپرداخت تسهیلات می‌افزاید: تا مهرماه دوره تنفس اعلام شده و پس‌ازآن به‌مدت ۲۴‌ماه فرصت بازپرداخت تسهیلات داده می‌شود. البته تلاش شده زمان طولانی‌تری برای حفظ نیروی کار درنظر گرفته شود تا کارفرما بتواند تا پایان سال بیمه نیروی کار را پرداخت کند.

دریافت تسهیلات مشروط به حفظ اشتغال
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار هدف دولت از اعطای تسهیلات به بنگاه‌های آسیب‌دیده از کرونا را حفظ بنگاه‌ها و نیروهای شاغل در آنها عنوان می‌کند و می‌گوید: در بسیاری از کشورها که به‌نوعی از کرونا آسیب‌دیده‌اند هدف برنامه‌های حمایتی  حفظ بنگاه بوده است منتها در این برنامه، تعداد شاغلان را مبنا قرار دادیم و شرط حفظ کارگران را مطرح کرده‌ایم. به این دلیل که آمار دقیقی از گردش مالی بنگاه‌ها نداریم. منصوری می‌افزاید: تسهیلات پرداختی با نرخ سود ۱۲ درصد خواهد بود و ۱۱ رسته کسب‌وکار و صنوف خدماتی ازجمله صنعت پوشاک، مبلمان و کیف و کفش را شامل می‌شود. این تسهیلات برای بنگاه‌های یک‌نفره ۱۲ میلیون تومان است که شامل ۵۰ درصد هزینه دستمزد و ۵۰ درصد هزینه سرمایه در گردش بنگاه است و برای بنگاه‌هایی که با الزام دولت تعطیل شده‌اند به ازای هر کارگر ۱۶ میلیون تومان پرداخت می‌شود تا نیروهای خود را حفظ کنند. به گفته او روال پرداخت وام‌های زیر ۱۲ میلیون تومان با سفته، وام ۱۲ میلیون تا ۴۸ میلیون تومان با سفته و ضامن، وام ۵۰ تا ۱۲۰ میلیون تومانی با 2 ضامن، وام تا ۱۸۰ میلیون تومان ۳ ضامن و بالاتر از این رقم مطابق روال عادی بانک‌ها طی می‌شود.

سهم شاغلان از وام کرونا
در فرایند پرداخت تسهیلات به بنگاه‌های اقتصادی آسیب‌دیده از کرونا، برای بنگاه‌های با نیروی شاغل کمتر از ۵۰ نفر، ۷۰ درصد حمایت در قالب پرداخت دستمزد کارکنان خواهد بود و ۳۰ درصد به‌عنوان سرمایه در گردش درنظر گرفته شده است؛ اما برای بنگاه‌های بزرگ‌تر نیز ۵۰ درصد به‌عنوان دستمزد کارکنان و ۵۰ درصد به‌عنوان سرمایه در گردش منظور خواهد شد. براساس مصوبه ستاد مقابله با کرونا، به ازای هر یک نفر شاغل بیمه شده در بنگاه فعال آسیب‌دیده از کرونا ۱۲ میلیون تومان و به ازای هر شاغل در واحدهایی که به‌اجبار تعطیل شده باشند ۱۶ میلیون تومان تسهیلات پرداخت خواهد شد. طبق اعلام مسئولان وزارت کار، واحدهایی که کد بیمه و پروانه کسب داشته باشند مشکلی در دریافت تسهیلات حمایتی نخواهند داشت؛ اما روند پرداخت تسهیلات به آن دسته از واحدهایی که فاقد بیمه هستند، تا 2‌ ماه آینده عملیاتی خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید