• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
پنج شنبه 25 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 100682
+
-

افت 23درصدی بارش‌ها و کاهش ذخیره سدها

باران امسال کشاورزان را خوشحال کرد چرا که گزارش‌های رسمی وزارت نیرو می‌گوید: از ابتدای سال آبی جاری، یعنی از اول مهرماه پارسال تا 23اردیبهشت امسال میزان بارش‌های کشور به 302.8میلی‌متر رسید که در مقایسه با دوره درازمدت ۵۱ساله اخیر که ۲۲۸ میلی‌متر بارش ثبت شده بود، ۳۳ درصد رشد نشان می‌دهد. اما این یک روی سکه سفره آبی ایران است چرا که بارش‌های امسال نسبت به سال قبل اندکی کاهش یافته و آب ورودی به مخازن سدها افت کرده؛ آن‌هم در شرایطی که با افزایش مصرف آب در دوره شیوع کرونا، ذخایر آبی پشت سدها رو به کاهش است. به گزارش همشهری، با وجود میزان بارش‌های رخ داده از ابتدای مهرماه سال گذشته تا دیروز، به‌دلیل شیوع ویروس کرونا و افزایش مصرف آب شرب، دست‌اندرکاران وزارت نیرو در تلاش هستند تا نگرانی نسبت به تأمین احتمالی آب شرب را کاهش دهند.
 دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت منابع آب ایران‌ هم تأیید کرده که میزان کل بارش‌ها در این مدت نسبت به 11سال گذشته 212.9میلی‌متر بوده که رشدی 42درصدی را تعیین می‌کند؛ بااین‌حال نکته مهمی که ضرورت استفاده بهینه منابع آبی ایران را یادآور می‌شود، اینکه وضعیت بارندگی‌ها در سال آبی جاری نسبت به دوره مشابه پارسال 23درصد کمتر شده؛ به‌نحوی‌که از ابتدای مهرماه پارسال تا 23اردیبهشت امسال تنها 302.8میلی‌متر باران باریده؛ درحالی‌که پارسال همین موقع میزان بارندگی‌ها 321.8میلی‌متر برآورد شده است.
به گزارش همشهری از 6حوضه اصلی آبریز کشور شامل دریای خزر، خلیج‌فارس و دریای عمان، دریاچه ارومیه، فلات مرکزی، مرزی شرق و قره‌روم، وضعیت بارش‌ها در 3 حوضه مهم دریای خزر، دریای عمان و حتی دریاچه ارومیه برخلاف تصور عمومی نسبت به پارسال رشد منفی را تجربه کرده است. شرکت منابع آب ایران می‌گوید: میزان بارش‌های حوضه آبریز دریای خزر در سال آبی جاری (مهرماه ۹۸ تا ۲۳ اردیبهشت) ۴۱۷.۸ میلی‌متر است اما پارسال و در همین بازه زمانی ۴۹۵.۱ میلی‌متر بارش داشته است. همچنین حوضه آبریز خلیج‌فارس و دریای عمان ‌هم وضعیتی مشابه دارد؛ به‌گونه‌ای که از ابتدای مهرماه ۹۸ تا بیست و سوم اردیبهشت ۴۴۰.۲ میلی‌متر بارندگی را تجربه کرده، درحالی‌که در مدت مشابه پارسال ۵۲۶.۴ میلی‌متر بارش را به ثبت رسانده است.
آمارهای رسمی حکایت از آن دارد که وضعیت بارش در حوضه آبریز دریاچه ارومیه از ابتدای سال آبی جاری و تا ۲۳ اردیبهشت ۳۳۹.۹ میلی‌متر و در مدت مشابه پارسال ۴۷۱.۴ میلی‌متر بوده که کاهشی محسوس را دارد. این در حالی است که روند بارش‌ها در 3 حوضه آبریز فلات مرکزی، مرزی شرق و قره قوم اما روند مثبتی نسبت به‌مدت مشابه پارسال دارد و در این میان وضعیت بارش در حوضه آبریز مرزی شرق از همه بهتر است.
براساس اعلام شرکت منابع آب ایران میزان بارش‌های حوضه آبریز مرزی شرق از ابتدای سال آبی جاری تا ۲۳ اردیبهشت ۱۴۶میلی‌متر بوده؛ درحالی‌که پارسال در همین بازه زمانی ۱۰۱.۱ میلی‌متر بارش داشته که نشان از رشد خیلی خوب بارش‌ها در این حوضه دارد و حوضه آبریز فلات مرکزی تا ۲۳ اردیبهشت ۲۲۶.۱ میلی‌متر بارش دارد و این درحالی‌ است که در مدت مشابه پارسال ۲۰۱.۱ میلی‌متر بارش داشته است.

   کاهش ذخیره آب در مخازن سدها

۷۷ درصد حجم مخازن سدهای کشور در سال آبی جاری (ابتدای مهرماه ۹۸ تا ۱۹ اردیبهشت ۹۹) درحالی‌ پر است که پارسال این درصد ۸۱ بوده که نشان از کاهش حجم آب موجود در مخازن سدها به‌دنبال کاهش میزان بارش‌ها دارد. موجودی آب مخازن سدهای کشور براساس گزارش تازه شرکت مدیریت منابع آب ایران در سال آبی جاری به ۳۹میلیارد و 3میلیون مترمکعب رسیده است و این درحالی‌که است که پارسال ۴۰میلیارد و ۶۷میلیون مترمکعب بود که کاهش 4درصدی را نشان می‌دهد. کاهش حجم مخازن سدها و نیز کاهش میزان بارش‌ها در حالی اتفاق افتاده که میزان مصرف آب در کشور به‌دلیل شیوع گسترده بیماری کرونا افزایش چشمگیری دارد؛ به‌گونه‌ای که این میزان مصرف، نگرانی در دست‌اندرکاران تأمین آب ایجاد کرده است. این گزارش نشان می‌دهد که میزان ورودی آب به سدهای کشور در سال آبی جاری به ۴۲میلیارد و ۸۸میلیون مترمکعب رسید و این درحالی‌که در سال آبی پارسال این میزان ورودی ۶۹میلیارد و ۸۱میلیون مترمکعب بوده که کاهش ۳۹درصدی را نشان می‌دهد. همچنین وضعیت خروجی آب از سدهای کشور در سال آبی جاری ۳۲میلیارد و ۴۳میلیون مترمکعب گزارش شده که نسبت به پارسال که ۴۹میلیارد و ۹میلیون مترمکعب بود، کاهش ۳۴درصدی دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید