• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 25 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 100681
+
-

تازه‌ترین جزئیات از نحوه فروش سهام عدالت

جزئیات بیشتر از فروش سهام عدالت

طرح فروش سهام عدالت از طریق نظام بانکی در دست بررسی است

به‌دنبال سخنان رئیس‌جمهوری مبنی بر امکان فروش سهام عدالت از طریق بانک‌ها، سخنگوی ستاد راهبری آزادسازی سهام عدالت از بررسی این طرح در شورای بورس خبر داد و تأکید کرد: سهام عدالت قطعاً تا شهریورماه آزاد می‌شود. بررسی‌های همشهری نشان می‌دهد که احتمالاً با تصویب شورای بورس، مشمولان سهام عدالت به‌غیراز شرکت‌های کارگزاری می‌توانند از طریق نظام بانکی سهام خود را بفروشند. به گزارش همشهری، روز گذشته حسن روحانی، رئیس‌جمهوری گفت: شورای‌عالی بورس تصویب کرد بانک‌ها می‌توانند به کمک بیایند و مردم می‌توانند به یک بانک وکالت بدهند و بانک بفروشد و پول را واریز کنند. باوجود اعلام این خبر از سوی رئیس‌جمهور، سخنگوی ستاد راهبری آزادسازی سهام عدالت موضوع فروش وکالتی سهام عدالت را تکذیب کرد اما توضیح داد منظور رئیس‌جمهوری این بوده بانک‌ها هم به کمک بازار سرمایه و شرکت‌های کارگزاری خواهند آمد تا خریدوفروش سهام عدالت تسهیل شود. تلاش‌های همشهری دیروز برای کسب اطلاعات بیشتر از اعضای شورای بورس بی‌نتیجه ماند. 
علیرضا صالح، رئیس سازمان خصوصی‌سازی هم در این‌باره گفت: هنوز اطلاعی در این خصوص از شورای بورس دریافت نکرده‌ایم. با این‌حال بررسی‌های همشهری نشان می‌دهد که مطابق گفته‌های رئیس‌جمهوری طرحی در شورای بورس در دست بررسی است که احتمالاً مردم می‌توانند از طریق مراجعه به بانک‌ها سهام عدالت خود را مانند شرکت‌های کارگزاری بفروشند و در مقابل، وجه آن را دریافت کنند. در واقع بانک‌ها هم مانند شرکت‌های کارگزاری بورس این اختیار را پیدا می‌کنند تا سهام مشمولان سهام عدالت را از طریق سامانه‌های بازار سرمایه بفروشند و یا درگاه‌های مبادلاتی کارگزاران بورس بفروشند و وجه آن را به مشمولان پرداخت کنند. با این‌حال هنوز جزئیات کاملی از این طرح در دست نیست و مشخص نیست شورای بورس چه سازوکار ویژه‌ای را برای فروش سهام عدالت به‌صورت وکالتی درنظر خواهد گرفت. هم‌اکنون فروش وکالتی سهام عدالت از یک فرد به فرد دیگر ممنوع است و آنطور که خبرهای دریافتی نشان می‌دهد قرار نیست بانک‌ها وکالت مشتریان را بر عهده بگیرند بلکه صرفاً به‌عنوان یک کارگزار اجرایی می‌توانند زمینه فروش سهام عدالت مشمولان را فراهم کنند. به بیان بهتر احتمالا در روش جدید، شورای بورس این اختیار را به برخی بانک‌های دولتی خواهد داد تا بتوانند سهام عدالت مشمولان را در صورت نیاز متقاضیان بفروشند و وجه آن را به مشمولان پرداخت کنند.

 بررسی دستور رئیس‌جمهور
سخنگوی ستاد راهبری آزادسازی سهام عدالت هم دیروز درباره دستور رئیس‌جمهوری برای فروش وکالتی سهام عدالت از طریق بانک‌ها گفت: دستور رئیس‌جمهور و امکان فروش ۲۰درصدی سهام، تصمیم‌گیری نهایی نشده و در شورای‌عالی بورس در حال بررسی است.
حسین فهیمی تأکید کرد: به‌دنبال دستور رئیس‌جمهور مبنی بر روانسازی فروش سهام عدالت و سهولت فرایند فروش سهام، از ظرفیت‌های نظام بانکی هم استفاده می‌شود تا مردم برای فروش بتوانند به شبکه بانکی که بسیار گسترده است، مراجعه کنند. او افزود: دستور رئیس‌جمهور در شورای‌عالی بورس در حال بررسی است و درباره نحوه اجرای آن تصمیم‌گیری خواهد شد و پس از نهایی‌شدن، جزئیات اجرایی آن را اطلاع‌رسانی خواهیم کرد. او درباره دستور رئیس‌جمهور توضیح داد: دستور رئیس‌جمهور این است که علاوه بر کارگزاری‌ها و زیرساخت‌های بورس افرادی که قصد فروش سهام دارند بتوانند از طریق شبکه بانکی هم اقدام کنند.
فهیمی درباره تصمیم‌گیری نسبت به میزان درصد فروش سهام عدالت که گفته شده ۲۰درصد است، توضیح داد: اینکه افراد می‌توانند ۲۰درصد سهام عدالت را بفروشند هنوز نهایی نشده و شورای‌عالی بورس درباره درصد نهایی آن هنوز تصمیم‌گیری نکرده است. به‌طورقطع تا پایان نیمه اول سال، امکان فروش سهام عدالت برای همه مشمولان به‌وجود خواهد آمد اما هنوز درصد میزان فروش مشخص نشده است.

   خطای نرم‌افزاری نام 2میلیون مشمول سهام عدالت را حذف کرد

بازرس اتحادیه تعاونی‌های سهام عدالت کشور از وجود مشکلات نرم‌افزاری برای ثبت اسامی تعداد 2میلیون نفر از مشمولان سهام عدالت در سامانه متعلق به سازمان خصوصی‌سازی خبر داد. این گفته‌ها به‌معنای آن است که اسامی 2میلیون نفر از مشمولان سهام عدالت به‌دلیل خطای نرم‌افزاری در سامانه سهام عدالت موجود نیست. آنطور که خبرها نشان می‌دهد برای تعدادی از سهامداران در تعاونی سهام عدالت شهرستان‌ها، دعوتنامه سهام عدالت صادر شده، اما نکته اینجاست که در سامانه جدید سازمان خصوصی‌سازی اسمی از این افراد به چشم نمی‌خورد.  حسین امینی‌خواه، بازرس اتحادیه تعاونی‌های سهام عدالت کشور در همین رابطه گفت: افراد ذکرشده با عنوان مشمول شناخته شده و سهام آنها به ثبت هم رسیده، اما از حق طبیعی خود بی‌بهره مانده‌اند. امینی‌خواه ریشه این مشکل را خطای نرم‌افزاری عنوان کرد و گفت: بالغ بر 2میلیون نفر از مشمولان سهام عدالت در سطح کشور دعوتنامه سهام عدالت را دریافت کرده‌اند اما به‌دلیل خطاهای نرم‌افزاری نام آنها در سامانه و سرور مرکزی سازمان خصوصی موجود نیست که این خطا باید برطرف و نام آنها اصلاح شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید