• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 24 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 100581
+
-

مجلس تنفس جنگل‌ها را تسهیل کرد

مجلس خرید و فروش چوب و زغال حاصل از درختان جنگلی را ممنوع کرد و فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها می‌گوید، این سازمان در انتظار برخورد سختگیرانه و شدیدتر دستگاه قضایی با متخلفان و قاچاقچیان چوب است

منابع‌ طبیعی
مجلس تنفس جنگل‌ها را تسهیل کرد

الهام مصدقی‌راد- خبر‌نگار

مجلس خرید و فروش چوب، هیزم یا زغال حاصل از درختان جنگلی را ممنوع و برای متخلفان مجازات تعیین کرد. مصوبه‌ای که به رأی نمایندگان مجلس گذاشته شد، ‌بخشی از لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز بود که برای محافظت بیشتر از جنگل‌ها و منابع طبیعی در آخرین روزهای فعالیت مجلس دهم به رأی گذاشته شد.
قاچاق چوب یکی از جدی‌ترین تهدیدها برای حفظ جنگل‌های کشور است که 2عامل افزایش فشار اقتصادی در سال‌های اخیر و طرح ممنوعیت برداشت چوب از جنگل‌های شمال از اواخر سال96، ‌بر شدت آن افزوده است.
قاچاقچیان چوب اما همچون دیگر متخلفان حوزه محیط‌زیست و منابع طبیعی، جرایم خود را بارها تکرار کرده، ‌بارها جریمه می‌‌شوند و همچنان به فعالیت‌ خود ادامه می‌دهند. فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری درخصوص قوانین این حوزه گفته بود: «برخوردها بازدارنده نیست و عدم‌بازدارندگی باعث تکرار جرم در این حوزه شده است.» سرهنگ علی عباس‌نژاد تابستان سال گذشته نیز به ایرنا خبر داد: «افرادی هستند که بارها دستگیر شده‌اند، اما باز هم اقدام به قاچاق چوب می‌کنند و وقتی جرم تکرار می‌شود، باید قانون درباره آن بازدارنده و به‌‌گونه‌ای باشد که افراد دیگر مرتکب همان جرم نشوند.»

منتظر برخورد جدی‌تر دستگاه قضایی هستیم
قاچاق چوب و شرایط اقتصادی، ارتباط مستقیم دارند. هر اندازه فشار اقتصادی بیشتر شود، قاچاق چوب هم افزایش می‌یابد. اما از اواخر سال96 که طرح تنفس جنگل‌های شمال یا طرح توقف بهره‌برداری از جنگل‌های شمال اجرایی شد، قاچاق چوب هم افزایش چشمگیر یافت. قیمت چوب بالا رفت و قاچاق و عرضه آن برای متخلفان با سود بیشتر همراه شد. در گزارشی که بهمن‌ماه سال گذشته در روزنامه همشهری منتشر شد، بررسی آمار سازمان جنگل‌ها نشان داد که میزان قاچاق چوب و پرونده‌های تشکیل‌شده آن در سال98 نسبت به سال قبل از آن افزایش یافته بود. این میزان در 9ماهه سال98 نسبت به همین بازه زمانی در سال قبل از آن 48درصد افزایش داشت.
فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها همان‌زمان تأکید کرد که این میزان افزایش کشف قاچاق چوب صرفا به‌معنای افزایش میزان قاچاق نیست و می‌تواند نشانگر نتیجه حفاظت و دقت بیشتر جنگلبان‌ها باشد که آموزش‌های حفاظتی بیشتر دیده‌اند. عباس‌نژاد اما حالا با اشاره به تصویب قانون ممنوعیت خرید و فروش چوب و هیزم و زغال در مجلس، امیدوار است که با وجود این قانون، دستگاه قضایی نیز اقدامات سختگیرانه و محکم‌تری با متخلفان داشته باشد. او به همشهری می‌گوید: «هم‌اکنون با تصویب این قانون باید مجازات‌ها به‌گونه‌ای تعیین شود که متخلفان دیگر اجازه تکرار تخلف را به‌خود ندهند.»

کشفیات قاچاق چوب در سال گذشته افزایش یافت
اجرای طرح تنفس جنگل و ممنوعیت برداشت چوب از جنگل‌های شمال، برای حفاظت از جنگل‌ها ضروری بود. اما بیش از 2سال فاصله میان اجرای طرح تا قانون ممنوعیت خرید و فروش چوب و زغال حاصل از درختان جنگلی، موجب افزایش قاچاق چوب در کشور شد.
عباس‌نژاد می‌گوید: «سال گذشته 5هزار و 500مترمکعب چوب قاچاق کشف کردیم که نسبت به سال‌های قبل افزایش داشت.» شاید اگر قانون ممنوعیت خرید و فروش چوب و زغال حاصل از درختان جنگلی همزمان با اجرای طرح تنفس جنگل در مجلس تصویب شده بود، خسارت کمتری به جنگل‌های کشور وارد می‌شد.
سال گذشته در میان 3 استان شمالی کشور بیشترین میزان و حجم کشفیات را استان مازندران به‌خود اختصاص داد. البته بیشترین تعداد پرونده‌های قضایی متعلق به جنگل‌های زاگرسی کشور بود و فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها در این‌باره می‌گوید: «با مصوبه جدید مجلس، دیگر مانند گذشته دستمان بسته نیست و قانون محکمی در برخورد با متخلفان داریم.»

این خبر را به اشتراک بگذارید