• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
سه شنبه 23 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 100530
+
-

همستر هوگو می‌لمباند


کتاب «همستر هوگو می‌لمباند اسپاگتی با سس سوگو» کتابی است نیمه‌منظوم و نیمه‌منثور از فرانتس هولر، نویسنده و طنزپرداز سوئیسی که با ترجمه علی عبداللهی از سوی انتشارات کتاب نیستان برای مخاطبان کودک منتشر شده است. این کتاب شامل ۴۵ قطعه منظوم درباره حیوانات است که هولر سعی کرده با طنزی خاص و جذابیتی کودکانه آن را بنویسد. هولر آثار بسیاری را در زمینه کودکان و بزرگسالان و نیز نمایشنامه و فیلمنامه به رشته تحریر درآورده و جوایز متعددی کسب کرده است.

در کتاب «همستر هوگو می‌لمباند اسپاگتی با سس سوگو» هولر خواننده خود را در قالب اشعاری شاد و بازیگوشانه به آموزش غیرمستقیم مفاهیم اساسی در زندگی دعوت می‌کند. در ترجمه این کتاب عبداللهی سعی کرده شعرها را به‌صورتی آهنگین با وزن و قافیه بازسرایی و به شعر کلاسیک فارسی نزدیک کند. در این اشعار نام برخی حیوانات به‌دلیل ایجاد قافیه و وزن در شعر اصلی آمده است و البته اغلب ربط چندانی به موضوع شعر نیز ندارد و قافیه‌های بعد از آن نام‌ها نیز اغلب از سوی عبداللهی و به‌دلیل پیروی از همان نام خاص آمده است.
هولر در این کتاب نیز همانند سایر آثارش زبانی هزل‌گونه، گزنده و در عین حال جذاب دارد که در آن همه‌‌چیز آماج طنز قرار گرفته و با نگاهی کنایی دیده می‌شود.
جایزه ادبی زولوتون۲۰۱۳ سوئیس به فرانتس هولر رسید. وی از سوی هیأت داوران به‌دلیل نگارش آثار چندوجهی که در آنها وی به‌عنوان نویسنده‌ای بخشنده توجهش را هم به بزرگ‌ترها و هم کوچک‌ترها معطوف داشته، شایسته کسب این جایزه ۲۰‌هزار فرانکی شناخته شد. این نویسنده همچنین سفری به تهران داشته است.
کتاب «همستر هوگو می‌لمباند اسپاگتی با سس سوگو» با تصویرهایی از کارتین شرر نیز همراه شده ‌و انتشارات کتاب نیستان این اثر را با رعایت حق کپی‌رایت در ایران ترجمه و با قیمت ۴۸‌هزار تومان در ۶۴‌صفحه منتشر کرده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :