• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 23 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 100501
+
-

انتقام‌گیری از اوباما به سبک ترامپ

رئیس‌جمهور آمریکا، در توییتر باراک اوباما را متهم کرده که علیه دولت او خرابکاری کرده و در دوران ریاست‌جمهوری‌اش عملکرد بدی برای مهار آنفلوآنزای خوکی داشته است

انتقام‌گیری از اوباما به سبک ترامپ

جواد نصرتی_خبرنگار

چند روز بعد از افشای انتقادهای بسیار تند باراک اوباما از دونالد ترامپ و عملکرد دولت او، ترامپ در توییتر از خجالت رئیس‌جمهور پیشین آمریکا درآمد و در مجموعه‌ای از توییت‌ها و ریتوییت‌ها، اوباما را متهم کرد که برای اختلال در دولتش، خرابکاری کرده و نتوانسته همه‌گیری آنفلوآنزای خوکی را به درستی مدیریت کند.
به گزارش گاردین، بخشی از انتقادهای تند و تیز اوباما در کنفرانس تلفنی خصوصی با اعضای سابق دولتش درباره پرونده مایک فلین و بخش دیگری از آن هم درباره نحوه مدیریت بحران ویروس کرونا در آمریکا بوده است.
اوباما گفته است که موضع‌گیری دولت آمریکا در پرونده مایک فلین، مشاور امنیت ملی سابق ترامپ و درخواست برای باز پس‌گیری اتهامات او توسط وزارت دادگستری، نادیده گرفتن حاکمیت قانون در این کشور است. او همچنین گفته است که عملکرد دولت ترامپ در کنترل بحران کرونا، «فاجعه‌بار» بوده است. ترامپ در پاسخ به صحبت‌های اوباما درباره مدیریت همه‌گیری ویروس کرونا، به اوباما و جو بایدن، حمله و آنها را متهم کرده که در همه‌گیری ویروس خوکی عملکردی به‌مراتب بدتر داشته‌اند. بایدن، قرار است در پاییز پیش‌رو به‌عنوان رقیب ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کند. ترامپ در توییتر در پاسخ به صحبت‌های اوباما نوشته است: «ما در مدیریت همه‌گیری ویروس کرونا نمره عالی گرفته‌ایم. به‌خصوص محدودیت ابتدایی ورود از چین، منبع آلودگی. این کار را با فاجعه (مدیریتی) اوباما/جوی خواب‌آلود در (همه‌گیری) آنفلوآنزای خوکی اچ1ان1مقایسه کنید.»
اوباما که برای متقاعد کردن اعضای دولت خودش برای حمایت از بایدن با آنها کنفرانس گذاشته بود درباره نحوه مدیریت این بحران در دولت جانشین خود گفته است: «حتی اگر بهترین دولت هم سر کار بود اوضاع بد می‌شد. اما با توجه به‌وجود ذهنیت «چه نفعی برای من دارد» و «دیگران به من چه ربطی دارند» در دولت، شرایط مطلقا فاجعه‌بار و پر هرج و مرج بوده است.»
آمریکا بیشترین مورد ابتلا به ویروس کرونا و همینطور بیشترین تلفات را در سراسر دنیا دارد. آمار مبتلایان در این کشور تا عصر دیروز به یک میلیون 367هزار و 963نفر رسید. نزدیک به 90هزار نفر هم در این کشور به‌خاطر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند. ترامپ از سوی دمکرات‌ها و رسانه‌های جریان اصلی متهم است که در مراحل اولیه، شیوع بیماری و همینطور هشدارهای کارشناسان را برای مقابله با همه‌گیری ویروس جدی نگرفته است. او همچنین متهم است که با فشار آوردن به ایالت‌ها برای اتمام قرنطینه، اقتصاد را به جان مردم ترجیح داده است.
اوباما که معمولا به‌صورت عمومی از ترامپ انتقاد نمی‌کند و صحبت‌های او توسط یاهو به بیرون درز پیدا کرده، در بخش دیگری از انتقادهایش، ماجرای ورود دولت به پرونده کیفری ژنرال مایک فلین را نشانه‌ای از زوال حاکمیت قانون در کشورش خوانده است.
فلین، در جریان تحقیقات رابرت مولر، بازرس ویژه دادگستری آمریکا درباره احتمال تبانی ستاد انتخاباتی ترامپ و روس‌ها به برخی تخلفات خود اعتراف کرد. ترامپ هم او را در ابتدای سال 2017 به‌خاطر اینکه درباره مذاکراتش با سفیر روسیه به مایک پنس دروغ گفته بود اخراج کرد.
ترامپ پیش از این، برای راضی کردن هوادارانش درباره عفو فلین صحبت کرده بود اما آخر هفته گذشته، وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد که اتهامات کیفری علیه فلین را پس می‌گیرد. دمکرات‌ها، ویلیام بار، وزیر دادگستری آمریکا را متهم می‌کنند که با سیاسی‌کاری به نفع ترامپ، استقلال وزارت دادگستری را از بین می‌برد. اوباما این اقدام دولت ترامپ را زیر پا گذاشتن حاکمیت قانون خوانده است؛ « (ماجرای فلین) از آن چیزهایی است که باعث می‌شود نگران این مسئله شوید که درک بنیادین ما از حاکمیت قانون در خطر است.» بخش زیادی از توفان توییتری ترامپ علیه اوباما، به این صحبت‌های او باز می‌گشت و رئیس‌جمهور آمریکا، با بازنشر برخی توییت‌‌های هواداران تندرواش، با تئوری توطئه‌ای که آنها مطرح می‌کنند اوباما را هدف قرار داد. این تندروها معتقدند که تمامی اقدامات اف‌بی‌آی و رابرت مولر علیه ترامپ، حاصل برنامه‌ریزی‌های دولت اوباما در آخرین هفته‌های کاری آن است. به عقیده آنها، اوباما در آخرین هفته‌های اقامتش در کاخ سفید، برای خرابکاری در دولت جدید و هدف قراردادن مقامات جدید برنامه‌ریزی می‌کرده و طرح موضوع تبانی ستاد انتخاباتی ترامپ با روس‌ها هم ادامه همین سیاست بوده است.
ترامپ در توییت‌هایش علیه اوباما، یک توییت در همین راستا را با این نوشته نقل کرده است: «بزرگ‌ترین جرم سیاسی در تاریخ آمریکا.» منظور او از جرم سیاسی، همان اتهام‌هایی است که هواداران تندرو‌اش علیه اوباما در هفته‌های آخر مسئولیتش مطرح می‌کنند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید