• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 23 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 100493
+
-

بعد از تبادل مسعود سلیمانی با یک زندانی آمریکایی ظریف از آزادی یک دانشمند ایرانی دیگر خبر داد

تبادل دوم

پیشنهاد ایران به آمریکا برای تبادل زندانیان ۲کشور ساده‌‌تر از هر زمان ممکن به دولت ایالات متحده اعلام شده است. علی ربیعی، سخنگوی دولت به فاصله کوتاهی پس از آنکه تبادل زندانیان را بدون هیچ‌گونه پیش‌شرطی از طرف ایران اعلام کرد در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران گفت برای این کار نیاز به میانجیگری از سوی کشور طرف سومی هم نیست.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه هم دیروز در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت که مبادله زندانیان و بازداشت‌شدگان بین ایران و آمریکا مشکلی ندارد و نیاز به مذاکره نداریم و ما اصلا مذاکره‌ای با آمریکا نخواهیم داشت، اما مبادله زندانیان با هماهنگی حافظ منافع آمریکا در ایران انجام می‌شود. وی با اشاره به اظهارات علی ربیعی در نشست خبری ظهر دیروز گفت: سخنگوی دولت نیز همین موضوع را اعلام کرده است؛ لذا تغییر سیاستی نداریم.
ظریف دیروز گفت: سیروس عسگری، دانشمند ایرانی به‌زودی به کشور برمی‌گردد و آزاد است. او گفت: این دانشمند ایرانی از اتهامات واهی که علیه او زده شده، تبرئه شده است. ظریف گفت: وزارت خارجه در تلاش بود که زمینه را برای پرواز بازگشت ایشان فراهم کند.
 او گفت: همه اقدامات، انجام شده است و اگر تست کرونای ایشان منفی باشد به‌زودی به کشور برمی‌گردد.

دیروز دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا هم در صفحه توییتر خود گزارش وب‌سایت مجله آمریکایی «تایم» درباره اعلام آمادگی ایران برای تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا را باز نشر کرده است. خبرگزاری رویترز اخیرا نوشته بود که احتمالا سیروس عسگری، پژوهشگر ایرانی که از اتهام سرقت اسرار تجاری تبرئه شده است با یک سرباز سابق نیروی دریایی آمریکا به نام مایکل وایت که از سال 2018در ایران بازداشت است مبادله خواهد شد. اگر چنین مبادله‌ای در کار باشد این دومین تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا در دورانی است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در کاخ سفید است. آذرماه سال گذشته دو کشور مسعود سلیمانی، پژوهشگر و دانشمند ایرانی را با شخصی به نام ژیائو وانگ، مبادله کردند.
ظریف در مهرماه سال ۹۷ در نیویورک اعلام کرد ایران آماده است هر شخص آمریکایی که در ایران دستگیر شده و هر ایرانی که در آمریکا و یا هر کشوری که با فشار این دولت در زندان به سر می‌برد و به دلایل غیرواقعی مثل عبور از تحریم‌ها دستگیر شده است موضوع مبادله قرار گیرد.

وی دیروز در جلسه کمیسیون امنیت ملی به این موضوع اشاره کرد و گفت: براساس تصمیمی که گرفته شد در نیویورک اعلام کردم جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تمامی زندانیان ایرانی که در آمریکا و یا در سایر کشور‌ها با فشار آمریکا زندانی هستند با کلیه زندانیان آمریکایی مبادله شوند. این صحبت و مذاکره‌ای بوده است که ما درباره مبادله زندانیان داشته‌ایم. از آن زمان آمریکایی‌ها تاکنون به آن پاسخ نداده‌اند. 
ربیعی درباره اعلام آمادگی ظریف برای مبادله زندانیان گفته بود: این پیشنهاد به‌دلیل شرایط شیوع بیماری کووید-۱۹ که جان شهروندان ایرانی را در آمریکا تهدید می‌کند صورت گرفته است. برخلاف روال معمول که همواره دولت آمریکا خواهان استرداد زندانیانی از طرف ایران بود، این بار آنها واکنشی به پیشنهاد دولت ایران برای تبادل زندانیان نداشته‌اند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید