• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 23 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 100480
+
-

توافق وزیران خارجه ایران و افغانستان درباره حادثه غم‌انگیز در مرز 2کشور

آغاز تحقیقات درباره مرگ شهروندان افغانستانی

آغاز تحقیقات درباره مرگ شهروندان افغانستانی

پس از 2هفته از انتشار اخبار و شایعاتی درباره مرگ برخی اتباع افغانستان در مرز ایران، وزیران خارجه 2کشور برای تحقیقات مشترک در این‌باره توافق کردند. ایران پیش از این مکان وقوع حادثه و فوت این افراد را خاک افغانستان اعلام کرده بود.
وزارت امورخارجه افغانستان در اطلاعیه‌ای نوشت که «محمدحنیف ‌اتمر» با «محمدجواد ظریف» درباره آغاز کار تحقیقات مشترک در مورد حادثه و مشخص‌ساختن تیم‌های بررسی‌کننده گفت‌وگو کردند.
اتمر از سفر هیأت دولتی افغانستان برای بررسی حادثه به هرات گفت و یادآور شد که این هیأت تحقیقات خود را در محل حادثه آغاز کرده است.
ظریف نیز از انتخاب هیأت ایرانی برای تحقیق این حادثه اطمینان داده و افزوده است که آنها نیز به‌زودی تحقیقات خود را در محل حادثه آغاز خواهند کرد.
هردو طرف توافق کردند که در صورت ضرورت، هیأت مشترک می‌تواند در محل حادثه، شهرهای مشهد و هرات نشست مشترک برگزار کند.
هدف از این تحقیق دریافت حقایق، اتخاذ تصمیم بعدی در روشنایی آن و پیداکردن راهکار برای جلوگیری از تکرار چنین حوادثی در آینده خوانده شده است. به گزارش همشهری، همچنین بنا بر اعلام وزارت خارجه ایران در گفت‌وگوی تلفنی محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان و حنیف اتمر سرپرست وزارت خارجه افغانستان، آخرین تحولات سیاسی این کشور و ابتکار منطقه‌ای برای صلح در افغانستان مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار گرفت.
هفته گذشته محمدابراهیم طاهریان، نماینده ویژه وزارت خارجه کشورمان با مقامات دفتر سیاسی طالبان در قطر درباره تحولات جاری در افغانستان تبادل نظر کرد.
طاهریان پیش از این در سفر به کابل و دیدار با رهبران این کشور ازجمله محمد اشرف‌غنی و عبدالله عبدالله، مواضع و پیشنهادهای ایران جهت حل مشکلات سیاسی کنونی در این کشور را ارائه کرد.
برخی رسانه‌های افغانستان ۱۲اردیبهشت مدعی شدند که بیش از ۴۰مهاجر غیرقانونی افغان برای یافتن کار راهی جمهوری اسلامی ایران شده بودند که با ورود به خاک این کشور توسط مرزبانان ایرانی دستگیر و به رودخانه هریرود انداخته شده و شماری از آنها جان باخته‌اند که تعداد فوتی‌ها 18نفر عنوان شده است.
هفته قبل سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: اخبار منتشره مبنی بر اینکه تعدادی از اتباع افغانستان توسط مرزبانان ایرانی مجبور به بازگشت به افغانستان با عبور از رودخانه هریرود شده و دچار حادثه شده‌اند را قویا تکذیب می‌کنیم.
موسوی خاطرنشان کرده بود: به‌رغم بی‌ارتباط بودن موضوع به ایران و با توجه به درخواست مقامات افغانستان، این وزارتخانه به‌دلیل روابط برادرانه مبتنی بر اصول حسن‌نیت و حسن همجواری بین 2کشور، طی یادداشتی رسمی به سفارت جمهوری اسلامی افغانستان در تهران آمادگی مقامات ذیربط در ایران را برای همکاری مشترک با طرف افغانستانی برای بررسی ادعاهای مطرح‌شده اعلام کرده است. در همین حال اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان طی فرمانی یک هیأت حقیقت‌یاب 10نفره را به ریاست محمدحمید طهماسی، سرمفتش فرماندهی نیروهای مسلح افغانستان برای بررسی این حادثه تعیین کرده است.
براساس خبرنامه منتشرشده از سوی ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان، در این هیأت نمایندگان وزارت‌های کشور، دفاع، مهاجرین، ریاست امنیت ملی، والی هرات و... عضویت دارند.
ماجرای فوت اتباع افغانستانی علاوه بر شبکه‌های اجتماعی در فضای سیاسی هم بازتاب‌های زیادی داشته و به‌خصوص آمریکایی‌ها اقدام به موج‌سواری کرده‌اند. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا ابتدا با تکرار ادعا‌ها و شایعات درباره فوت اتباع افغانستانی در مرز ایران گفته بود شوکه شده است!
همچنین وزارت خارجه آمریکا و سفارت این کشور در کابل خواستار تحقیقات درباره حادثه مرگ اتباع افغان شد که وزارت خارجه ایران به این موضع‌گیری‌ها پاسخ داد که اتفاقی که برای اتباع افغانستان در هرات افتاد، غم‌انگیز است و ارتباطی به ایران ندارد. ادعای رژیم آمریکا یک «طنز تلخ» است. رژیم آمریکا یک جنایتکار جنگ و حامی دولت تروریسم در سراسر کشور است.

   ربیعی: تردد از مسیر بد، حادثه‌آفرین است
سخنگوی دولت در واکنش به اخبار منتشرشده درباره نحوه مرگ برخی اتباع افغانستانی در مرز ایران گفت: به‌نظر می‌آید نارسایی‌هایی در تردد افراد در مرزها وجود دارد که این وظیفه مرزبانان افغانستان هم هست. این نارسایی‌های ترددها که از مسیرهای بد انتخاب می‌کنند همواره می‌تواند خطرناک و حادثه‌آفرین باشد. علی ربیعی خاطرنشان کرد: آنچه ما برای کمیته مشترک پیشنهاد می‌کنیم برای این است که از اینگونه رفت‌وآمدها پیشگیری کنیم و به اطمینانی برسیم که اینگونه حوادث رخ ندهد و حوادث طبیعی جان انسان‌ها را به خطر نیندازد.

این خبر را به اشتراک بگذارید