• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 21 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 100285
+
-

بورس چه تغییراتی را در سال99 تجربه کرد؟

روزهای تاریخ‌ساز بورس

روزهای تاریخ‌ساز بورس

شبنم سیدمجیدی_روزنامه نگار

بررسی‌ها نشان می‌دهد که همه بازارها از ابتدای سال99 بازدهی نقطه به نقطه اندکی داشته‌اند. بازدهی نقطه به نقطه بازار سکه و طلا از ابتدای فروردین تا اواسط اردیبهشت‌ماه معادل 5درصد، بازدهی ارز 14درصد و بازدهی بازار مسکن 2- درصد بوده است. این در حالی است که از ابتدای فروردین تا اواسط اردیبهشت بازدهی بورس 80درصد بود. بررسی اعداد سال گذشته نیز نشان می‌دهد که همه بازارها بازدهی تقریبا مشابهی با یکدیگر داشتند. بازار ارز و طلا هر کدام 30درصد بازدهی و بازار مسکن 38درصد بازدهی داشت. اما بازار سرمایه بازدهی نقطه به نقطه 187درصدی را در سال98 به نام خود ثبت کرد. در این مدت ارزش سهام برخی شرکت‌ها حتی تا 25برابر افزایش داشته است که این حباب افزایش قیمت می‌تواند تبدیل به تهدید شود. گفته می‌شود در سال۹۸، روند افزایش قیمت سهام و شاخص‌ها به‌دلیل کاهش ارزش پول ملی، تورم، تحریم‌ها و اعمال برخی سیاست‌ها طبیعی بود، اما از سه ماهه آخر سال98 شاخص‌ها به‌طور غیرمنطقی افزایش داشته‌اند که این مسئله برای برخی کارشناسان بازار جای نگرانی داشته است. نگرانی بیشتر بابت افراد تازه واردی است که قوانین بازی در بازار سرمایه را نمی‌دانند و ممکن است در درازمدت صدمه ببینند.

شتاب در بازار سهام
بازار سهام ایران درحالی سال 98رابه پایان رساند که بازدهی 187درصدی را به نام خود ثبت کرد. وضعیت کلی این شاخص در سال گذشته و امسال مشخص می‌کند که میان همه بازارهای رایج طی این دوره زمانی، بورس بیشترین بازدهی نقطه به نقطه را داشته است. از ابتدای سال 99تا 15اردیبهشت بازدهی بورس 80درصد بود. البته این به‌معنای آن نیست که همه سهامداران چنین سودی را کسب کرده‌اند و حتی درصدی از سهامداران نیز زیان دیده‌اند، با این حال بسیاری از افراد عطش بالایی برای خرید سهام پیدا کرده‌اند. رشد سریع شاخص بورس باعث هجوم نقدینگی عظیمی شده که در مسیر این بازار قرار گرفته است. حجم نقدینگی که به گفته وزیر اقتصاد به بیش از  2400 هزار میلیارد تومان رسیده، راهی جز بازار سرمایه پیدا نکرده و این فشار نقدینگی و تقاضا باعث رکوردشکنی پی در پی شاخص بورس تهران می‌شود.

توقف در بازار طلا
سال98 در حالی به پایان رسید که سکه امامی در پایان اسفند‌ماه با نرخ 5میلیون و 900هزار تومان قیمت‌گذاری شد. در نتیجه محاسبه نقطه به نقطه درصد بازدهی سکه در سال 98نشان می‌دهد که این عدد معادل 30درصد بوده است. البته تا نیمه‌های سال تقریبا سکه و طلا با رشد منفی نیز مواجه بودند، اما در‌ ماه پایانی سال با افزایش قیمت انس جهانی و تغییرات قیمت ارز و شیوع کرونا دوباره قیمت طلا و سکه افزایش و با قیمت 5میلیون و 900هزار تومان پایان یافت. اما از ابتدای فروردین99 تا نیمه اردیبهشت99 بازدهی نقطه به نقطه سکه رشد 5درصدی را نشان می‌دهد. درحالی‌که 5فروردین سکه امامی 6میلیون تومان قیمت‌گذاری شد این رقم تا 13فروردین تا 6میلیون و 300هزار تومان در نوسان بود.

صعود آرام در بازار ارز
سال گذشته دلار با اندکی نوسان روندی افزایشی را طی کرد. ابتدای فروردین98 دلار 12هزار و 900تومان قیمت‌گذاری شد و نرخ آن در پایان سال و در تاریخ 28اسفند به 16هزار و 900تومان رسید. بازدهی نقطه به نقطه ارز نشان می‌دهد که این بازار نیز همانند طلا رشد 30درصدی را طی کرده است. اما در سال99 از تاریخ 14فروردین که نرخ رسمی دلار 14هزار و 800تومان اعلام شد، این رقم تا 11اردیبهشت به 17هزار تومان نیز رسید. که در طول حدود یک‌ماه بازدهی نقطه به نقطه 14درصد را برای این بازار ثبت کرد.

رکود در بازار مسکن
گزارش تحولات بازار مسکن در اسفند‌ماه سال گذشته نشان می‌دهد که متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی در شهر تهران 15میلیون و 628هزار تومان بوده است. فروردین همان سال متوسط قیمت مسکن در تهران 11میلیون و 270هزار تومان ثبت شده بود که نشان از آن دارد که بازدهی نقطه به نقطه این بازار در سال98 معادل 38درصد بوده است. تقریباً رقمی مشابه با دو بازار اصلی دیگر یعنی طلا و ارز. اما از ابتدای فروردین99 و با شروع رکود در خرید و فروش مسکن که به‌دلیل شیوع بیماری کرونا به شکل بی‌سابقه‌ای رقم خورد، رشد مسکن منفی شد و رقم 2- درصد برای بازدهی نقطه‌به‌نقطه آن به‌دست آمده است. طبق آمار و اطلاعات بانک مرکزی تعداد خرید و فروش در بازار مسکن معادل 80درصد نسبت به‌ماه مشابه سال قبل کاهش داشته است.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید