3
سه شنبه 9 اردیبهشت 1399
شماره 7928
شورا
23023607
02123023901
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

تغییر تفکر، چالش ایجاد می‌کند

سید ابراهیم امینی، رئیس‌کمیسیون نظارت و حقوقی شورا :کرونا کسب درآمد مدیریت شهری را تا تابستان با موانع جدی روبه‌رو می‌کند
طرز صحبت­‌کردنش دلخواه هر خبرنگار مکتوبی است. آن­قدر آرام صحبت می‌کند که همزمان می‌توان هرچه را که می‌گوید تایپ کرد.
ویژه
یکی از ثمرات بزرگ انقلاب اسلامی ایران طی دهه‌های اخیر، شکل‌گیری شوراهای اسلامی شهر و روستا بوده است که توسط رأی مردم تعیین می‌شود.
زهرا نژادبهرام یکی از سه عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران است.
نهم اردیبهشت‌ماه هر سال در تقویم رسمی کشورمان به‌عنوان روز شوراها نامگذاری شده و گرامی‌ داشته‌می‌شود.
مرتضی الویری از باسابقه‌ترین مدیران شهری است. او که زمانی شهردار تهران بود، حالا با تجربه بالای خود ریاست شورای‌عالی استان‌ها و ریاست کمیسیون برنامه بودجه شورای شهر تهران را به‌عهده دارد.
در دوره پنجم شوراها، به‌رغم اینکه برخی فرصت‌ها از دست رفت ولی استراتژی شورا بر مبنای توجه به حوزه‌های نرم‌افزاری پیش رفته است.
در فضایی که متأسفانه، گوش شنوا برای شنیدن حرف‌های جامعه شورایی کشور زیاد نیست، نهم اردیبهشت سالروز فرمان امام خمینیره برای تشکیل شوراها فرصت مناسبی است برای سخن گفتن در این باب، ان‌شاء‌الله که مفید باشد.

اداره پایتخت دیگر «سوداگرایانه» نیست

21سال پیش در سال 1378، در دومین سال دولت اصلاحات در عمل به وعده‌های انتخاباتی، شاهد برگزاری انتخابات شوراها بودیم که در نتیجه این اقدام بزرگ فصل هفتم قانون اساسی به مرحله اجرا درآمد و قریب به 130هزار نفر از نمایندگان برگزیده مردم در سطوح تصمیمات کشوری روستا‌ها، شهر‌ها، استان‌ها و درنهایت شورای‌عالی استان‌ها قرار گرفتند.
راهبرد جدیدی برای تأمین مالی شهرداری داریم

راهبرد جدیدی برای تأمین مالی شهرداری داریم

گفت‌وگو با محسن هاشمی رفسنجانی؛ رئیس شورای شهر تهران
شورای شهر تهران پس از تصویب بودجه سال99 می‌خواست که نفس راحتی در آخرین روزهای سال98 بکشد و آماده اقداماتی جدی برای پیشبرد اهداف خود در زمینه چگونگی تامین منابع لازم شود که کرونا همه‌‌چیز را تغییر داد.
مصوبات مهم شورای شهر تهران در سال98
مصوبات مهم شورای شهر تهران در سال98
نگاهی به 20مصوبه سال98 پایتخت؛ سالی که سخت گذشت
پارلمان شهری پایتخت، دوره‌ای پرافت‌وخیز را در سال98 گذراند. وقوع 2حادثه طبیعی در استان‌های کشور از یک‌سو و رسیدن ویروس کرونا در ماه‌های پایانی سال، به مصوباتی حساس نیاز داشت که بتواند برای پوشش خسارت‌دیدگان مفید و مؤثر باشد.
در سال98 افزایش بودجه‌ای را برای اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام عمرانی داشتیم.

شورای پنجم، شورای تغییر گفتمان است

سخنگوی شورای پنجم شهر تهران با سخنگو‌های دوره پیشین تفاوت‌‌های زیادی دارد.

شورای پنجم و رسالت جدید شورایاری‌ها

نهم اردیبهشت در حالی مزین به نام روز شوراهاست که تا پایان کار شورای پنجم حدود یک‌سال و 3ماه مانده و در طول حدودا 3سالی که بر سر کار آمده، تلاش کرده لکوموتیو مدیریت شهری را بر ریل اصلی خود مبتنی بر شفافیت، کارشناسی، کاهش هزینه‌ها و ایجاد درآمدهای پایدار به دور از شهرفروشی و تخریب باغات برگرداند.

سایه اقتصاد و معیشت برفرهنگ شهر

با اینکه فرهنگ یکی از ضرورت‌های مهم شهر و شهروندان است اما این حوزه لابه‌لای دیگر انتظارات مردم گم شده است؛ به بیان دیگر، تا وقتی که اصلی‌ترین مطالبات مردم همچون حل آلودگی هوا، معضل ترافیک و در رأس آنها مسائل اقتصادی و معیشتی وجود دارد، فرهنگ در اولویت نیست.
PDF شورا
کوتاه شورا
در موارد متعددی از اصول قانون اساسی مانند اصول 3، 7 و 101تا 105 به اهمیت شورا‌ها پرداخته شده است. از کوچک‌ترین روستاها تا شهری مانند تهران صاحب شورا هستند و 1260شهر و بیش از 30هزار روستای ما شوراهای محلی دارند و تقریبا 130هزار نفر در این حوزه مشغول کار هستند که 7هزار نفر آنها عضو شورای شهر‌ها هستند.
متأسفانه شوراها هنوز در جایگاهی که قانون اساسی پیش‌بینی کرده است قرار نگرفته‌اند.
عمر دوره نمایندگان شورا معمولا 4سال است و خبرنگاران در طول مدت فعالیت‌شان عموما دوره‌های مختلف شوراها و نمایندگان مردم در پارلمان شهری را می‌بینند و دیده‌هایشان از صحن و نمایندگان را پوشش می‌دهند و مخابره می‌کنند.