14-15
یکشنبه 23 شهریور 1399
شماره 8036
درنگ
23023622
02123023901
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم
ویژه
بازار خودرو با آشفتگی‌های بسیاری همراه شده است و به جای آنکه تولیدکنندگان به رقابت بپردازند، این تقاضاکنندگان هستند که به رقیب یکدیگر تبدیل شده‌اند.
در روزگاری که قیمت خودرو مانند بسیاری از کالاهای مصرفی، سیر صعودی پیدا کرده است، هر فردی برای خرید خودروی مورد‌علاقه‌اش به این امید که بهترین گزینه را انتخاب کرده باشد، تا آنجا که توان دارد مته به خشخاش می‌گذارد.
تولیدات جدید خودروسازان چه ویژگی‌هایی دارند و چقدر می‌توانند کمبود در بازار را جبران کنند؟

صفرهای بی‌رمق

خودروسازان وعده تولید خودروهای متنوعی می‌دهند. آنها مدعی شده‌اند که در سال جهش تولید قرار است محصولات جدیدی را به بازار عرضه کنند تا از وخامت حال بازار خودرو کم کنند.

سبدهای پرسود خطرناک

نمادهای خودرویی در بازار سرمایه چه وضعیتی دارند؟
شاخص گروه خودرویی در 2سال گذشته، 2200درصد رشد را برای زیرمجموعه خود به ثبت رسانده است. در بازه زمانی پنجم شهریور سال97 تا پنجم شهریور سال99، سهام زیرمجموعه گروه خودرویی 2200درصد افزایش قیمت را تجربه کرد و این رقم وسوسه‌کننده در حالی برآورد می‌شود که همه می‌دانیم که شرکت‌های بزرگ خودروسازی داخلی مثل ایران‌خودرو و سایپا، زیان‌ده و ورشکسته‌اند.

هشدار! این جاده لغزنده است

خودرو در گذشته در کشور بیشتر نقش کالای مصرفی را داشت البته به استثنای دوران جنگ اما به‌مرور زمان با فرازونشیب‌های بازار خودرو ارتباط مستقیمی پیدا کرد و تغییر نقش داد و تبدیل به کالای سرمایه‌ای شد.
PDF درنگ
کوتاه درنگ
هنوز هم پرفروش‌ترین محصولات خودرو، چه خارجی و چه داخلی در قرق محصولات قدیمی تولیدکنندگان خودرو قرار دارد. انحصاری بودن بازار موجود کشور و توقف واردات خودروهای وارداتی عمده دلیل این موضوع است که موجب شده تا بازار ایران با وجود داشتن پتانسیل بسیار بالا در بخش تقاضا، به مشتریان حق انتخاب گسترده ندهد.