9
شنبه 26 آبان 1397
شماره 7529
درنگ
123
456
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

اخبار فردا

شب صعود و سقوط در اروپا- رقابت‌های فوتبال لیگ ملت‌های اروپا با هم‌گروهی تیم‌های قدرتمند همراه شده و به این ترتیب در زمان برگزاری این بازی‌ها، شبی نیست که خالی از رویارویی‌های جذاب باشد.
ویژه
12.2درصد عدد کمی نیست برای نرخ بیکاری یک کشور. آخرین آماری که مرکز آمار منتشر کرده نشان می‌دهد که12.2 درصد از افراد 10ساله و بیشتر کشور در تابستان 1397بیکار بوده‌اند. نمی‌خواهم در آمار منتشرشده مرکز آمار، شبهه وارد کنم اما اگر فرض را بر صحت همین نرخ بگیریم، حیرت‌انگیز است اگر بدانیم در سپتامبر گذشته یعنی همین 2‌ماه پیش، نرخ بیکاری در آمریکا تنها 3.8 درصد گزارش شده.
به لطف بچه‌های دهه60 و افزایش ظرفیت دانشگاه‌ها و تبلیغات عجیب و غریب مؤسسات کنکور و هزار و یک دلیل دیگر، الان 12.5میلیون نفر فارغ‌التحصیل دانشگاهی در کشور حضور دارند که با توجه به وضعیت اقتصادی و توسعه نیافته بودن بازار، بخش زیادی از این جمعیت درس خوانده بیکار است.
پیش‌ترها در روی این پاشنه نمی‌چرخید. روستایی‌ها با همه کمبودها و اما و اگرها، نقش مهمی در توسعه اقتصاد کشور و تامین امنیت غذایی داشتند.
طبق آخرین آمار رسمی بیش از 3میلیون و 300 هزار بیکار در ایران وجود دارد که 0.5درصد در قیاس با سال گذشته افزایش یافته. نرخ12.2درصدی بیکاری موجب شده تا این قشر از جامعه به اشتغال کاذب گرایش پیدا کنند
آدم‌ها در لحظه بیکاری تنها می‌شوند انگار. حس می‌کنند این خودشان نیستند که قرار است افسار زندگی را در دست بگیرند و بتازانند. انگار لگام، دست سرنوشت افتاده و به هر سو که می‌خواهد می‌کشاند.
تعدیل نیرو در وضعیت رکود چه بلایی سر کارگران می‌آورد؟

طعم تلخ تعدیل نیرو

روایت 2کارگری که با سال‌ها سابقه کار دچار تعدیل نیرو شده‌اند
«گفتند، بروید خانه وگرنه برایتان بد تمام می‌شود. بعد از 5سال بلاتکلیفی این آخرین حرفی بود که به ما زدند اما مگر از این بدتر هم می‌شود؟ چه اتفاقی باید بیفتد که برایمان بدتر باشد؟ زندگی ما نابود شده! برای تامین هزینه‌ها مجبوریم هر کاری بکنیم؛ از گذاشتن بار بر دوشمان گرفته تا گشتن در سطل‌های زباله و پیداکردن ضایعات...

حقوق‌بگیرهای بیکار

نقش پررنگ آتش‌سوزی پلاسکو و زلزله کرمانشاه در استفاده از بیمه بیکاری
پلاسکو که فرو ریخت، مرگ و غم و بیکاری را بر سر کارگرهایش آوار کرد. دیگر مغازه‌ای نبود که کارگرها با خیال راحت هر صبح کلید را در قفلش بچرخانند و برای به‌دست آوردن درآمد مشغول کار شوند.
پیش‌بینی‌هایی شبیه خوش‌بینی
با تهدید نرخ رشد اقتصادی، اشتغال‌زایی با چالش مواجه شده است
آمارهای رسمی مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که نرخ بیکاری در بهار امسال مانند سال 96بوده است؛ یعنی 12.1درصد. همچنین 41.1درصد از جمعیت 10 سال و بیشتر کشور فعال بوده‌اند.
PDF درنگ
کوتاه درنگ
درک کلی مفهوم بیکاری دشوار نیست؛ وضعیتی اقتصادی است که در آن افراد درجست‌وجوی کار به استخدام درنمی‌آیند. بخش دشوار، برآورد آمار دقیق از این وضعیت است.
در ایران حدود 2/3میلیون نفر طبق گزارش مرکز آمار بیکار هستند. از آن طرف طبق آمارهای رسمی حدود 4میلیون و 700هزارتبعه خارجی به‌ویژه افغان‌ها در کشور حضور دارند که 75درصدشان مشغول به‌کار هستند.
در کنار عواملی مثل تورم، نابرابری درآمد، نسبت شهرنشینی و... یکی از عوامل اقتصادی مؤثر بر بروز جرم، بیکاری است. تحقیقات بسیاری نیز در این زمینه انجام شده است.