13
چهار شنبه 23 اسفند 1396
شماره 7345
ایرانشهر
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

باز‌گشت‌های شورانگیز

یادداشت
برای ما ایرانی‌‌ها، زمان مانند گردونه‌ای‌است که هر بار می‌گردد و می‌گردد و هر بار از یک نقطه خاص می‌‌گذرد که آنجا نشسته و منتظرش هستیم.
ویژه
شهر یک موجود زنده است که توجه به اجزای اصلی و فرعی آن می‌تواند زمینه‌ساز بروز پیشرفت شود و بی‌توجهی به آن مسلما خسارات جبران‌ناپذیری را در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت و بلندمدت از خود بر جای می‌گذارد.
انسان می‌داند که میراست و به‌خاطر همین حس ترسناک از دست‌دادن زمان است که در لحظات سرخوشی نابی که به او دست می‌دهد، آرزو می‌کند ‌ای کاش زمان می‌ایستاد. آرزوی توقف زمان، آرزویی از سر بیم و امید است؛ آرزویی که ما بسیاری از اوقات با خودمان همراهش می‌کنیم اگر از من بپرسید، تنها در سفر است که زمان می‌ایستد؛تنها در سفر است که انسان فکر می‌کند در مواجهه با تازه‌های جهان، باید نامیرا باشد و انگار می‌کند که هست.
بی‌شک زندگی همه ما با تکنولوژی‌های رسانه‌ای آمیخته است. از صبح که بیدار می‌شویم با چک‌کردن خبرها در تلگرام یا بالا‌ و پایین کردن اینستاگرام‌مان زندگی آنلاین‌مان را شروع می‌کنیم.
در فاصله 5روز به پایان سال96 فردا هوای تهران هیچ تفاوتی با روزهای ابتدایی بهار نخواهد داشت. فردا 24اسفند هوای تهران آفتابی‌است؛ بدون حتی یک لکه ابر. این آخر هفته، دمای هوای تهران به 21درجه سانتی‌گراد بالای صفر می‌رسد که فرصت خوبی برای قدم‌زدن در شهر و انجام کارهای باقیمانده پیش از پایان سال است. فرداشب هم دمای هوا در سردترین لحظه‌ها به 12درجه سانتی‌گراد بالای صفر می‌رسد که رسما گرم است.
به‌زودی یک‌سوم اتوبوس‌های شهر لندن با استفاده از سوخت‌‌های زیستی حاصل از تجزیه چربی و روغن فعالیت خواهند کرد که این اقدام منجر به کاهش 21هزار تنی انتشار دی‌اکسید‌کربن در سال خواهد شد.
مقیم‌بودن یا مسافر‌بودن، 2وضعیت درهم پیچ‌خورده توأمان در زندگی انسان عصر ماست؛ هیچ‌کدام بر دیگری برتری ندارد زیرا این دو در یک رابطه دیالکتیکی در پی هم می‌آیند؛ بی‌قراری سکون پای دل را به سفر رفتن می‌کشاند و هراس مسافربودن، به سکون و بازگشت دعوت می‌کند.برای انسان عصر ما، سفر بخشی از زندگی است.

وقتی حاشیه‌نشینی، بالا و پایین نمی‌شناسد

یک روز با کارتن‌خواب‌های دره فرحزاد
پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌هایمان از دره فرحزاد به ‌عنوان یک مکان ییلاقی یاد می‌کردند؛ جایی که طبیعت در دره‌ای سرسبز و زیبا جانی تازه می‌گرفت و گاه نگین پایتخت نامیده می‌شد؛ اما حالا با گذر سال‌ها، دره‌ای به آن فراخی و سرسبزی به پناهگاه کارتن‌خواب‌هایی تبدیل شده است که سرپناهی ندارند و از خانواده‌هایشان طرد شده‌اند.
10 گام برای تهران هوشمند

10 گام برای تهران هوشمند

شاید اگر همین یک‌دهه پیش به کسی می‌گفتید نرم‌‌افزاری خواهد آمد که به‌راحتی می‌توانید با آن تاکسی بگیرید، بدون آنکه به جایی تلفن بزنید، درحالی‌که دقیقا بدانید خودرو کجاست و کی به نزدیکی شما خواهد رسید و دست آخر هم اینترنتی به او کرایه پرداخت کنید، حرفتان را چندان جدی نمی‌گرفت اما این اتفاق افتاد و یک‌تحول در اجاره تاکسی و خودرو رخ داد.
آب را گل نکنیم
آب را گل نکنیم
برداشت بی رویه آب از منابع زیرزمینی و فرونشست زمین آب بوئین زهرا را گل آلود کرد
پدیده نشست زمین به دلیل کاهش آب سفره‌های زیرزمینی در حال گسترش است. آذر امسال بود که تعداد زیادی از روستاهای بخش مرکزی شهرستان بوئین‌زهرا چند روزی به جای آب زلال و شفاف، آبی گل‌آلود و کدر داشتند.
می‌گوید: «چه اشکالی دارد کودکانی که خانه‌های فرسوده کوچک دارند، در مدرسه‌های بزرگ درس بخوانند؟» و اضافه می‌کند: «رئیس‌جمهور می‌خواهد این وضع عوض شود»؛ وضعی که از نظر او اصلا برازنده 11میلیون نفری که در حاشیه شهرها زندگی می‌کنند نیست.

توانمندسازی عشایر از سال ٩٧

توانمندسازی جامعه عشایری آذربایجان غربی با مهارت‌آموزی، تقویت و ارائه آموزش‌های مرتبط در دستور کار مسئولان استان است. این خبر را علیرضا راد‌فر، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی اعلام می‌کند.

با مردم

سلام خسته نباشید. پیرو سخنان معاون اول رئیس‌جمهور محترم درخصوص پرداخت سهام به سهامداران، تماس گرفتم بگویم من یک کارگر هستم، در زمان ثبت نام سهام عدالت اقدام کردم اما به من گفتند سهام عدالت به من تعلق نمی‌گیرد!
PDF ایرانشهر
کوتاه ایرانشهر
اگر هنوز فکر می‌کنید سفر یعنی اینکه از چند‌ماه قبل کلی اضافه‌کار بمانید شرکت، از خورد و خوراک و تفریح‌هایتان بزنید و کلی پول جمع کنید تا با خیال راحت و بدون نگرانی در مورد هزینه‌های هتل و رستوران و جت‌اسکی و سایر هزینه‌های یک سفر پرخرج 10‌روزه، راهی جاده‌ها و آن‌سوی مرزها بشوید باید بگویم که الان دیگر وقتش رسیده که امکانات، ظرفیت‌ها و نگرش‌های دیگری را هم درنظر بگیرید و آن تعریف سنتی و کلاسیک از سفر را اندکی بسط بدهید و به رویاپردازی‌ها و تجربه‌هایی که از سفر می‌گیرید، ابعاد تازه‌ای اضافه کنید!
تهران با آنکه می‌تواند از زیباترین و بهترین شهرهای دنیا باشد فقط کافی‌است نگاهی به البرز شکوهمندی که شهر سر بر آستان آن نهاده داشته باشیم، از منظر شاخص‌‌های کیفیت زندگی در سطح بین‌المللی وضعیت خوبی ندارد و در میان شهرهای رده پایین جهان قرار می‌گیرد. تداوم این وضعیت به هیچ وجه قابل‌قبول نیست و تجربه شهرهای مختلف در سراسر دنیا نشان‌ می‌دهد که اگر اراده‌ای برای ایجاد تحولات مثبت وجود داشته باشد،