• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 23 فروردین 1399
کد مطلب : 97793
+
-

تلاش برای رساندن شهر به پایداری فرهنگی و اجتماعی

تلاش برای رساندن شهر به پایداری فرهنگی و اجتماعی

حجت نظری _ سخنگوی کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران 

در اینکه مسائل فرهنگی و اجتماعی در شهر نخستین اولویت شهروندان تهران هست یا خیر، شاید در نخستین تامل پاسخ منفی به ذهن‌مان برسد؛ چراکه این اولویت‌ها کاملا نسبی بوده و به منظر مخاطب بستگی دارد. اگر بپذیریم شهرداری نهادی خدماتی و اجتماعی است، نمی‌توانیم مسائل فرهنگی و اجتماعی را جزو اصلی‌ترین مسئله‌های شهر تلقی نکنیم. بارها از شهروندان مختلف شنیده و خودمان نیز آن را بیان کرده‌ایم که راه‌حل بسیاری از مشکلات فرهنگسازی است. اما همین دیدگاه زمانی که به میان مسئولان اجرایی کشور می‌رسد جایش را به فعالیت‌های عمرانی و فیزیکی می‌دهد و وقتی هم که دلیلش را جویا می‌شویم، در پشت پرده می‌گویند اینطور کارها بیشتر به چشم مردم می‌آید.

این آفتی است که سال‌هاست بسیاری از رده‌های مدیریتی کشور ما به آن آلوده شده‌اند و شاید به همین‌خاطر هم هست که با بسیاری از پدیده‌های فرهنگی و اجتماعی در کشور، آنگونه که شایسته است برخورد نمی‌شود. کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران نیز از زمان آغاز به کار، از میانه سال96 تاکنون با چنین دیدگاهی در خارج از مجموعه کمیسیون روبه‌رو بوده و تک‌تک اعضا تلاش‌های زیادی کرده‌اند تا اهمیت توجه به این موضوع را در میان خیل عظیم مسئولان شهری تثبیت کرده و رویه گذشته را تغییر دهند. در این میان، یکی از اصلی‌ترین ابزارهای شورای شهر، بودجه سالانه شهرداری است.
من و دیگر همکارانم در کمیسیون فرهنگی اجتماعی تلاش کرده‌ایم تا در سال 99بیش از پیش و نیز متفاوت به مسائل فرهنگی و اجتماعی توجه شود؛ به‌ویژه آنکه سال 98سالی سخت برای همه ما بود و رویدادهایی در آن رخ داد که امیدوارم هیچ‌گاه شاهد تکرارش نباشیم؛ از این‌رو اولویت اصلی و کلی در بودجه فرهنگی و اجتماعی را پایداری فرهنگی و اجتماعی قرار داده و تمام مصوبات‌مان در راستای تحقق این هدف انجام شد.
براساس این اولویت مبنایی، اولویت‌های سطح دوم نیز احصا شد که ازجمله آنها می‌توان به افزایش عدالت اجتماعی در مدیریت شهری، افزایش مشارکت اجتماعی شهروندان، بهبود کیفیت زندگی و سلامتی جسمی و روانی شهروندان، افزایش نرخ رشد مدیریت دانش و اطلاع‌رسانی فرهنگی و اجتماعی در شهر، افزایش بهره‌وری فرهنگی، اجتماعی، گردشگری و ورزشی از فضاهای شهری، ارتقای تعلق خاطر شهروندان به محله و شهر، افزایش سرمایه اجتماعی مدیریت شهری، آموزش تکالیف و حقوق شهروندی، توجه به هنر و گردشگری در شهر، ارتقای دیپلماسی شهری و... اشاره کرد.

اما برای اینکه اولویت‌های مذکور از مسیر اصلی خود خارج نشده و در بودجه صرفا کلی‌گویی نشده باشد، صدها شاخص برای تحقق هرکدام از اولویت‌بندی‌ها، به همراه معیار سنجش آنها نیز تصویب شد که ازجمله آنها می‌توان به برگزاری رویدادها و جشن‌ها و جشنواره‌های مختلف در شهر، حمایت از مشاغل خلاق و استارتاپ‌ها، استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد، آموزش حضوری و غیرحضوری به شهروندان، کاهش آسیب‌های اجتماعی، کاهش استرس و فشارهای روحی، افزایش امید به زندگی، ارتقای کیفیت زندگی، توسعه نشاط اجتماعی، افزایش پاسخگویی و شفافیت، افزایش ادراک محیطی و غنای حسی در شهر، کاهش نابرابری در محلات، افزایش امنیت و ده‌ها مورد دیگر اشاره کرد.
شورای شهر در طول سال1399 تک‌تک این موارد را رصد کرده و در پایان گزارشی از اقدامات انجام شده و درعین حال موارد سنگ‌اندازی در مسیر تحقق این اقدامات را به شهروندان اعلام خواهد کرد. از شهروندان عزیز و شریف پایتخت نیز انتظار داریم در مسیر نظارت و دیدبانی برای نیل به اهداف و انتظارت خود، یاری‌رسان نمایندگان‌شان در شورای شهر باشند.

فرهنگسازی
بارها از شهروندان مختلف شنیده و خودمان نیز آن را بیان کرده‌ایم که راه‌حل بسیاری از مشکلات فرهنگسازی است. اما همین دیدگاه زمانی که به میان مسئولان اجرایی کشور می‌رسد جایش را به فعالیت‌های عمرانی و فیزیکی می‌دهد و وقتی هم که دلیلش را جویا می‌شویم، در پشت پرده می‌گویند اینطور کارها بیشتر به چشم مردم می‌آید


 

این خبر را به اشتراک بگذارید