• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 23 فروردین 1399
کد مطلب : 97789
+
-

هزار پروژه محله‌ای در شهر تهران

هزار پروژه محله‌ای در شهر تهران

زهرا نژادبهرام _ رئیس کمیته شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران

در هدف‌گذاری هر حوزه با2 برنامه روبه‌روییم؛ برنامه‌ریزی برای دوران عادی و برنامه‌ریزی روزهای بحرانی. برنامه‌ای که شورا برای بودجه سال99 درنظر گرفته، برنامه‌ای برای روزهای عادی تهران است. درحالی‌که اکنون تهران شرایط نیمه بحرانی را سپری می‌کند. با تداوم این وضعیت برنامه‌ای منطبق با شرایط بحران طرح‌ریزی خواهد شد. پیش‌بینی‌ها بر این است این وضعیت تا اول اردیبهشت‌ماه پایان یابد. اما با تداوم این شرایط برنامه مناسب با شرایط بحران تدوین خواهد شد. شورا قرار نیست در خلأ برنامه‌ریزی کند. برنامه‌ریزی شورا منطبق بر شرایط فعلی جامعه است. به‌طور مثال، اکنون 8سوله در شهر برای پذیرش بیماران آماده‌سازی شده است. شورا تمهیداتی را برای شرایط بحرانی مدنظر قرار داده و بی‌شک مسیر بودجه‌ با تداوم شرایط تغییر خواهد کرد. مثلا شیوع ویروس کرونا باعث شد 10میلیارد تومان در اختیار شهردار برای ساماندهی وضعیت شهری قرار داده شود، اما با ادامه‌دار شدن شرایط بی‌شک اولویت‌ها نیز تغییر خواهد کرد. به‌طور کلی اولویت، منافع اولیه و حیاتی شهر یعنی سلامت شهروندان است.

اما اولویت‌ها در شرایط عادی با توجه به شعار «تهران برای همه» تبیین شده است. مهم‌ترین رویکرد شورا رفع تبعیض در شهر تهران است. براساس اولویت‌های شورا در سال 99، هزار پروژه کوچک در سطح محلات با بودجه‌ای حدود 2هزار میلیارد تومان اجرا خواهد شد. این پروژه‌های کوچک قرار است در سطح 352محله اجرایی شود تا سال1400 شاهد تولد هزار پروژه محله‌ای در شهر تهران باشیم. اما در گام بعدی باید تعادل بودجه‌ای در سطح مناطق شهر تهران برقرار شود. مثلا درنظر بگیرید میزان فضای سبزی را که در منطقه یک و دو وجود دارد با آنچه در منطقه 10تهران موجود است؛ این میزان بی‌شک متفاوت است. طبیعتا بودجه‌ای هم که برای این مناطق استفاده خواهد شد متفاوت خواهد بود. هزینه‌ای که صرف نگهداری و حفاظت از فضای سبز در 2 منطقه شمال شهر می‌شود با آن رقمی که برای منطقه10 مصروف خواهد شد، متفاوت و حداکثری خواهد بود. این شکاف اما باید در سال آتی رفع شود. رویکرد بعدی بازگشت شهر به هویت شهری است. به این معنا که کارگاه‌های شهری در سطح تهران کاهش یابد و شهر به سمت حیاتی پویا گام بردارد. در این‌باره نخستین‌گام تکمیل پروژه‌های ناقص است. همه پروژه‌های نیمه‌تمام در سال‌های گذشته که زخمی بر چهره شهر بودند مانند پروژه استاد معین و پل گیشا تکمیل خواهند شد. اما از اهداف دیگر شورا ایمن‌سازی و پایش گودهای رها شده است. شورا همچنین سعی کرده روی سرمایه‌گذاری‌های خارج از شهرداری تمرکز کند. رویکرد ما در جذب این سرمایه‌گذاری‌های مشارکتی، جهش به سمت ظرفیت‌های شهر تهران در جذب سرمایه‌گذاران درون شهری است.

توجه به مجتمع‌های ایستگاهی و پهنه‌ تی از دیگر کارهای شورا در سال 99است. این برنامه علاوه بر تخصیص بودجه متصل به پروژه‌های مشارکتی و سرمایه‌گذاری شده، تحول چشمگیری در شهر تهران ایجاد خواهد کرد. در بودجه سال 99تأکید شده، بودجه‌های این سرمایه‌گذاری مستقیما به شبکه حمل‌ونقل عمومی بازمی‌گردد و برای مترو هزینه خواهد شد. نه‌تنها منابع تعیین شده بلکه مصارف نیز مشخص شده است. تعیین منابع و مصارف این فرصت استثنایی را ایجاد می‌کند تا در مدیریت حمل‌ونقل عمومی شهر تغییراتی ایجاد شود. سیما و منظر نیز از اولویت‌ها خارج نمانده و در این زمینه شورا تلاش‌های جدی صورت داده؛ از بودجه تا فعال کردن کمیته‌های نما در مناطق. امیدواریم در سال99 شاهد این تحولات در تهران باشیم.


اولویت‌ها در شرایط عادی با توجه به شعار «تهران برای همه» تبیین شده است. مهم‌ترین رویکرد شورا رفع تبعیض در شهر تهران است. براساس اولویت‌های شورا در سال 99، هزار پروژه کوچک در سطح محلات با بودجه‌ای حدود 2هزار میلیارد تومان اجرا خواهد شد

این خبر را به اشتراک بگذارید