یکشنبه 20 مرداد 1398
کد مطلب : 71897
+
-

از ایده تا استارتاپ

درآمدزایی از نوستالژی منچ

داستان یک استارتاپ موفق حوزه بازی‌سازی که با صفر ریال سرمایه‌ شروع شد و حالا جزو پرفروش‌ترین‌های اندروید است

درآمدزایی از نوستالژی منچ


بازی‌سازی یکی از تازه‌ترین راه‌های کسب درآمد در تمام دنیاست که درآمد بالایی عاید صاحبانش می‌کند. در جهان پول درآوردن از ساخت بازی‌های مختلف همیشه جزو یکی از محبوب‌ترین راه‌های درآمدزایی بوده است. ایران هم مدتی است در این فضا وارد شده و موفقیت‌های خوبی به‌دست آورده است. آنطور که محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات اخیرا در یک توییت گفت: «با اینکه حدود 4درصد از توسعه‌دهندگان نرم‌افزارهای موبایل‌محور ایران مشغول توسعه‌ بازی‌ها هستند اما 30درصد از درآمد کل توسعه‌دهندگان را به‌خود اختصاص داده‌اند. نکته جالب دیگر، متوسط اشتغال بالاتر این کسب و کارهای نوپا نسبت به سایرین است». منچ‌ جزو بازی‌های قدیمی و دوست‌داشتنی است که عموما دهه شصتی‌ها با آن خاطره دارند. یک گروه از بچه‌های دهه هفتادی حالا سعی کرده‌اند همان خاطره‌ها را برای دهه شصتی‌ها زنده کرده و از منچ‌بازی آنلاین درآمد کسب کنند. امید بهشت‌کار، مدیرعامل استارتاپ سازنده منچ آنلاین از بازی موفقی می‌گوید که 3سال پیش با هزینه اولیه صفر ریال آغاز به‌کار کرد.

آغاز از زیرصفر
بچه‌هایی که منچ‌آنلاین یا «منچرز» را طراحی کردند، قبل از این، چند سال تجربه‌ ساخت بازی‌های آنلاین را داشتند. آنها یک گروه از بچه‌های دهه هفتادی بودند که از دبیرستان یا دانشگاه با هم آشنا شده و تصمیم گرفته بودند، یک کار خاص و جالب انجام بدهند. تا مدت‌ها کارشان مدام به بن‌بست می‌خورد، هیچ درآمد یا ایده‌ای برای پول درآوردن نداشتند. در نتیجه مدام پروژه‌های دیگری را انجام می‌دادند که بازی‌سازی‌شان همچنان ادامه داشته باشد.
امید بهشت‌کار، مدیرعامل استارتاپ «اینسایتل» درباره اینکه چطور چنین ایده‌ای به ذهنشان رسید، می‌گوید: «پیش از این، چند مدل بازی طراحی کرده بودیم و این‌بار هم سعی کردیم، یک بازی تازه را امتحان کنیم. دوست داشتیم که این ایده هم به نتیجه برسد اما فکر تجاری خاصی درباره‌اش نداشتیم. فقط سعی کردیم طوری بازی را طراحی کنیم که به درد بازیکن ایرانی بخورد و با نوستالژی‌هایش هماهنگ باشد». آنها برای شروع این‌کار جدید، مثل تمام پروژه‌های قبلی‌شان هیچ سرمایه خاصی نداشتند. بازی‌های قبلی هم صرفا به تجربه‌شان اضافه کرده بود اما برایشان عایدی مالی نداشت.






نزدیک‌شدن به سلیقه مخاطب
منچ یک بازی دسته‌جمعی است و آنچه به‌عنوان نوستالژی جذابش می‌کند، نوع انجام آن بازی، صداها و حس‌هایی است که در طول بازی به‌وجود می‌آید. تیم اینسایتل برای اینکه کاربر بیشتری به‌دست بیاورند، روی جذابیت‌های احساسی بازی تمرکز کردند. بهشت‌کار در این‌باره می‌گوید: «صدای تکان‌خوردن تاس روی تخته یا حرکت مهره‌ها، امکان گفت‌وگوی افراد با یکدیگر در محیط آنلاین و اینکه می‌توانند با یک دوست واقعی بازی کنند، جزو جذابیت‌های خاص بازی منچرز است که باعث می‌شود افراد بیشتری به آن جذب شوند». خود روند بازی هم تغییراتی کرده است.

درآمدزایی به دادمان رسید
 امید بهشت‌کار و تیمی که با هم برای ساختن بازی‌ها کار می‌کردند، هرچند تجربه عملی خوبی داشتند اما تا به حال تجارت نکرده بودند. پول چندانی هم نداشتند و دلشان می‌خواست راهی برای پول درآوردن از این بازی نوستالژیک پیدا کنند. در نتیجه سراغ یک شتاب‌دهنده استارتاپی رفتند که روی بازی‌ها سرمایه‌گذاری می‌کرد. تفاوت مهم از همین‌جا اتفاق افتاد. بهشت‌کار می‌گوید: «این گروه به ما کمک کرد که یک ایده تجاری را پیاده‌سازی کرده و به درآمدزایی برسیم. برای قانع‌کردن‌شان هم کار زیادی نکردیم. وقتی از آنها پرسیدیم، چرا قبول کردید روی تیم ما سرمایه‌گذاری کنید، گفتند از اینکه تیم‌تان این همه وقت کنار هم مانده و بی‌دردسر کار کرده، فهمیدیم که آینده خوبی دارید. در واقع به جز مسائل فنی، آنها روی «تیم» ما سرمایه‌گذاری کرده بودند؛ اتفاقی که زیاد رخ می‌دهد». بازی این تیم جوان حالا بین بازی‌های پردانلود بازار، رتبه 16 را دارد و طبق گفته بهشت‌کار، روزی 80هزار نفر از بازی‌کردن با بازی نوستالژیک دهه 60 لذت می‌برند.

این خبر را به اشتراک بگذارید