• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 10 دی 1399
کد مطلب : 120345
+
-

قرارداد با «توتال» در سال سخت

برنامه پنج‌ساله دوم توسعه کشور آغاز شد

اقتصاد
قرارداد با «توتال» در سال سخت


علیرضا احمدی  

1374 یکی از سخت‌ترین سال‌های اقتصاد ایران در دهه70 شمسی بود؛ سالی که تورم جهش بزرگی داشت و قیمت دلار نیز همپای نرخ تورم، مسیر رکوردشکنی را طی می‌کرد و این موضوع آرامش روانی جامعه را برهم زده و دغدغه‌های معیشتی مردم، به اصلی‌ترین موضوع کشور تبدیل شده بود؛ تورمی که اقتصاد کشور و مردم درحال لمس آن بودند تا آن زمان سابقه نداشت و پس از آن نیز تجربه نشد.
کاهش قیمت نفت و عدم‌توازن در درآمد و هزینه‌های ارزی کشور، مزید بر علت شده بود تا قیمت‌ها در بازار مایحتاج عمومی مردم سربه‌فلک بکشد و گرانی برخی کالاها مانند سیب‌زمینی، تأثیر روانی ویژه‌ای بر افکار عمومی برجا بگذارد که این موضوع با اعتراض‌های مردمی در برخی نقاط، مانند اسلامشهر در استان تهران همراه بود که در صبح پانزدهمین روز فروردین و به‌دنبال گران‌شدن کرایه مینی‌بوس‌ها، کلید خورد.
اقتصاد کشور در دومین‌ سال از دولت دوم سازندگی شرایط ویژه‌ای داشت؛ از یک‌سو تورم داخلی و از سوی دیگر فشارها و تحریم‌های آمریکا اوضاع را برای ایران پیچیده‌تر می‌کرد. در چنین شرایطی برنامه «پنج‌ساله نخست توسعه کشور» هم براساس ارزیابی‌ها با موفقیت نسبی به پایان رسید و 1374 نخستین سال اجرای برنامه «پنج‌ساله دوم توسعه کشور» بود که از نظر ساختار و ماهیت بر آزادسازی اقتصادی و خصوصی‌سازی تکیه داشت و نرخ رشد اقتصادی به‌عنوان اصلی‌ترین هدف برنامه، 1/5درصد پیش‌بینی شده بود.
همچنین در سال1374 فعالیت‌های وزارت نفت برای جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی روی صنایع نفت و گاز ایران با استفاده از مدل قراردادهای «بیع‌متقابل» وارد مرحله جدیدی شد. این در شرایطی بود که فشارهای آمریکا در این حوزه هر روز بیشتر می‌شد؛ چند روز مانده به آغاز سال1374(24اسفند1373/ 15مارس1995،بیل کلینتون، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، دستور اجرایی شماره12957 را صادر و کمک به توسعه منابع نفتی ایران را ممنوع کرد تا به‌ این وسیله شرکت‌های آمریکایی از هرگونه معامله یا مشارکت در قراردادهای صنعت نفت و گاز ایران منع شوند. این دستور اشخاص حقیقی و حقوقی آمریکایی یا اشخاص حقوقی که تحت مدیریت افراد آمریکایی هستند را از حضور در قرارداد یا ارائه ضمانتنامه به اشخاص ثالث در قراردادهایی که شامل «نظارت یا مدیریت توسعه منابع نفتی ایران» و «تامین مالی توسعه میادین نفتی ایران» باشد، منع می‌کرد. با وجود اینکه این دستور سبب لغو قرارداد شرکت آمریکایی کونوکو با ایران شد، اما در اواسط سال1374 قرارداد توسعه میادین «A» و «E» سیری به ارزش 2/1میلیارد دلار با شرکت توتال فرانسه منعقد شد که نخستین پروژه صنعت نفت و گاز کشور به روش بیع‌متقابل محسوب می‌شد.
تصویب لایحه موافقتنامه حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای بین دولت‌های ایران و ارمنستان در اردیبهشت‌ماه، گشایش میدان مرکزی میوه ‌و تره‌بار تهران در مراسمی با حضور هاشمی‌رفسنجانی در اردیبهشت‌ماه، تأسیس شرکت دولتی پست‌بانک در شهریورماه، تصویب موافقتنامه همکاری بازرگانی - اقتصادی بین دولت ایران و دولت قزاقستان در مردادماه، امضای اسناد 12توافق در زمینه همکاری‌های دوجانبه میان ایران و موزامبیک در مردادماه، موافقت هیأت دولت با ساخت آزادراه تهران- شمال در مردادماه، توسعه روابط سیاسی- اقتصادی ایران و ویتنام در جریان سفر هاشمی‌رفسنجانی به این کشور در مهرماه و صدور دستور تهیه طرح «محو فقر از کشور» ازسوی رئیس‌جمهور درجریان دیدار از سازمان برنامه و بودجه در بهمن‌ماه، از مهم‌ترین اخبار اقتصادی سال1374 بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :