• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 29 آبان 1399
کد مطلب : 116268
+
-

روحانی در پاسخ به مخالفان دولت در اداره کشور:

دنبال قهرمان رفع تحریم نباشید

دولت
دنبال قهرمان رفع تحریم نباشید

ریشه و منشأ اوضاع نابسامان معیشتی مردم کجاست؟ دولت و مخالفانش خوانش متفاوتی از این سؤال دارند. جریان سیاسی مقابل دولت، همه مشکلات را به ناکارآمدی دولت تدبیروامید احاله می‌دهد، دولت هم می‌گوید نادیده‌گرفتن سهم تحریم‌ها و فشارهای آمریکا جفا به مردم و دولت و تحریف واقعیت‌هاست.  رئیس‌جمهور در جلسه چهارشنبه هیأت دولت پیش‌بینی‌های مهمی درخصوص آینده تحولات کشور داشت. او  گفت: «الان در یک شرایطی هستیم که احساس ما این است شرایط ما در روزهای آینده بهتر خواهد شد و در این شرایط بهتر می‌توانیم فعالیت کنیم.  بعضی‌ها وقتی می‌گوییم شرایط بهتر می‌شود، فوری می‌گویند لابد می‌خواهید با آمریکا مذاکره کنید؛ خیر، بحث مذاکره با آمریکا نیست. بحث دیگری مطرح است. دولت جدید در آمریکا شرایط را به سمت قواعد برخواهد گرداند، درحدی که البته آمریکا مراعات می‌کرد. در دولت‌های قبلی هم همه قواعد را مراعات نمی‌کردند منتها این آخری یاغی بود. باز برمی‌گردند به آن شرایط و آن شرایط می‌تواند فضا را برگرداند؛ یعنی ما از فضای تهدید کم‌کم به سمت فضای فرصت حرکت می‌کنیم.»

چرا آمریکا را تبرئه می‌کنید؟
حسن روحانی با بیان اینکه کشور طی 3سال گذشته فراتر از تحریم‌ها در یک جنگ، محاصره و تروریسم اقتصادی از سوی آمریکا به سر می‌برد، تصریح کرد: خیلی مهم است که به اسم نقد، قواعد بازی سیاسی را به هم نزنیم، به اسم نقد دولت، دنبال تطهیر آمریکا نباشیم، دنبال تبرئه دولت آمریکا نباشیم، این دولت جنایتکار است، چرا می‌خواهید تبرئه کنید؟ دولت اخیر آمریکا دولت جنایتکار است، دولت تروریست است، یک عده مداوم تطهیر می‌کنند، مجانی هم این کار را می‌کنند. بعضی از رسانه‌های خارجی پول می‌گیرند و آمریکا را تطهیر می‌کنند اما یک عده مجانی آمریکا را تطهیر می‌کنند. به‌خاطر اینکه به دولت صدمه بزنند، به‌خاطر اینکه فضا را برای انتخابات1400 آماده کنند، حالا مانده به 1400، هنوز انتخابات مانده، اشکال ندارد برای انتخابات خودتان هر کاری می‌خواهید انجام دهید، اما ایجاد روحیه یأس در جامعه خیانت ملی است، یأس را در جامعه ترویج ندهید. بگذارید مردم واقعیت‌ها را لمس کنند و ببینند.

دنبال قهرمان رفع تحریم هستند
براساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی با بیان اینکه تحریم‌ها امروز، فردا یا هر وقت دیگر رفع خواهد شد، خطاب به منتقدان دولت، گفت:« همه دنبال این هستند که قهرمان رفع تحریم چه‌کسی باشد. همان‌هایی که شما فحش می‌دهید و انتقاد می‌کنید، شما قهرمان هستید ما که دنبال قهرمان‌سازی نیستیم.  بدانید قهرمان در کشور ما ملت ایران است، در 94 اگر پیروز شدیم، ملت ایران بود که پیروز شد، در سال99 یا 1400 هم اگر پیروز شویم، ملت ایران است که در برابر تحریم پیروز
 می‌شود.  دنبال چه می‌گردید؟ این آقا قهرمان نشود، آن آقا قهرمان نشود، نگذارید این دولت قهرمان شود، دولت بعدی قهرمان شود، اصلا دولت قهرمان نمی‌شود، رئیس‌جمهور قهرمان نمی‌شود، قهرمان ملت ایران است.» روحانی با بیان اینکه الان زمان تسویه‌حساب نیست، تصریح کرد: «من خواهش می‌کنم در این مقطع حساس کسی دنبال تسویه‌حساب سیاسی و جناحی نباشد، اینها را بگذارید سال1400 که ان‌شاءالله کرونا کمتر و فضا بهتر می‌شود، انتخابات می‌شود، آن وقت بگویید‌ تسویه‌حساب سیاسی هم قاعدتا خیلی‌ها در انتخابات انجام می‌دهند، الان موقع تسویه‌حساب سیاسی نیست، الان بنای ما به آرامش است برای اینکه کشور بتواند پیشرفت کند.»
او در بخش ابتدایی سخنان خود درباره تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر اعمال محدودیت‌های شدید توضیح داد.  روحانی گفت: «به سبب اوج‌گیری کرونا در کشور در آستانه مرحله جدیدی از مسئولیت‌پذیری‌های اجتماعی قرار گرفته‌ایم و به همین دلیل از روز شنبه محدودیت‌های شدیدی در کشور اعمال می‌شود.  شهرهایی که شرایط قرمز دارند، تقریبا به حالت تعطیل درمی‌آیند و شهرهای نارنجی به حالت نیمه‌تعطیل، جز در موارد ضروری که ضرورت دارد افراد سرِ کار بیایند و یا فروشگاه‌ها و آنهایی که خدمات ارائه می‌کنند و یا کالای لازم را به مردم ارائه می‌کنند که تفصیل آن برای مردم بیان شده و بیان خواهد شد.»

مکث
راه حل،‌تغییر سبک زندگی است

 روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مشکلات اقتصادی خانوار‌ها گفت:  براساس محاسبات انجام شده برای حدود یک‌سوم جامعه پرداخت بسته حمایتی و معیشتی در نظر گرفته شده که به مدت 4 ماه ( آذر، دی ، بهمن و اسفند)  به ازای هر نفر 100‌هزار تومان پرداخت خواهد شد و پرداخت این بسته معیشتی در جلسه روز شنبه ستاد ملی کرونا به تصویب خواهد رسید.  رئیس جمهور افزود: همچنین برای حدود 10 میلیون خانوار نیازمند نیز پرداخت یک وام یک میلیون تومانی پیش بینی شده است.روحانی در عین حال گفت:راه‌حل مشکل کرونا صرفا از طریق تغییر سبک زندگی به‌وجود خواهد آمد؛ یعنی اگر مردم سبک زندگی خودشان را همراه با اجرای پروتکل‌های بهداشتی، رعایت فاصله‌های فیزیکی، عدم‌رفت‌وآمدهای خانوادگی، عدم‌حضور در مراسم عزا و شادی و در مناسک دینی، مذهبی و ملی را تغییر ندهند، با تعطیلی هم، کرونا به همین صورت خواهد بود و تغییر چندانی نخواهد کرد.  به گفته او «اگر در 2هفته‌ای که تعطیل و محدودیت‌های شدید برقرار می‌شود، به همان نسبت رفت‌وآمدهای خانوادگی هم بخواهد بیشتر شود، 51درصد، 60درصد می‌شود بنابراین ممکن است از یک‌طرف در جایی ابتلا را کاهش دهیم اما از یک جای دیگر افزایش پیدا کند.» رئیس‌جمهور با اشاره به خستگی‌های کادر درمان در مقابله با ویروس کرونا، یادآور شد: «ما امروز در کرونا از لحاظ تجهیزات و تخت دچار مشکل نیستیم، از لحاظ آی‌سی‌یو، ونتلاتور و امثال اینها در فشار آنچنان نیستیم اما درمورد کادر درمان، به هر حال کادر درمان ما یک ‌ماه و 2‌ماه نیست، 9‌ماه مداوم است که شبانه‌روز کار می‌کنند، این وضعیت کادر درمان ما را خسته کرده و تعطیلات برای این است که فرصتی را برای تجدید قوای کادر درمان فراهم کنیم و مردم هم احساس کنند که خطر جدی است.» او تأکید کرد: از شنبه آینده در تمام قوا، هر کجا، شرکت دولتی و غیردولتی جلسه بالای 15نفر نباید داشته باشیم در شرایط قرمز. این دستورالعمل و چارچوبی است که وزارت بهداشت و درمان تدوین کرده، در قرارگاه مورد بررسی قرار گرفته و در ستاد ملی کرونا تصویب شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید