• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 6 شهریور 1399
کد مطلب : 108735
+
-

مردی به نام «همشهری»

به احترام شادروان حاج محمد مهدی کرباسچی

مردی به نام «همشهری»

مرتضی کاردر_روزنامه نگار

موفقیت موسسه همشهری، به عنوان بزرگ‌ترین موسسه مطبوعاتی ایران، بیش از هر چیز مدیون سنگ بنای مستحکمی است که شهردار وقت تهران و بنیان‌گذاران موسسه همشهری در سال‌های نخست دهه هفتاد نهادند. نقش محمدمهدی کرباسچی، نخستین مدیرعامل موسسه همشهری، در موفقیت همشهری و تبدیل آن از یک روزنامه شهری برای مردم تهران به بزرگ‌ترین مجموعه مطبوعاتی ایران انکارناشدنی است. بررسی تاریخ موسسه همشهری نشان می‌دهد که در بسیاری از اتفاق‌های سال‌های نخست همشهری از روزهای آغاز به کار روزنامه تا چاپ در شمارگان نیم‌میلیونی و اتفاق‌های دیگری مثل نیازمندی‌های همشهری و... همواره یکی از اصلی‌ترین نقش‌آفرینان بوده است. غلامحسین کرباسچی، شهردار تهران در دهه هفتاد، احمد ستاری نخستین سردبیر همشهری، محمد عطریانفر سردبیر همشهری در سال‌های دهه هفتاد، علی طارمی‌راد، مدیرعامل سابق موسسه افست و دیگر مدیران رسانه‌ها، سیدابوالحسن ریاضی ، مدیرعامل همشهری، خسرو قدیری، از  روزنامه نگاران قدیمی همشهری و مهدی شفیعی‌، مدیرعامل روزنامه ایران  از نقش محمدمهدی کرباسچی در موسسه همشهری گفته‌اند. 



نازنین و شریف

خسرو قدیری
سردبیر ارشد گروه رسانه‌ای دنیای اقتصاد

انسان شرافتمندی بود... مدیری توانا، مدیری کم‌هزینه و پر‌بازده، بسیار فروتن و بی‌ادعا. شناختش از صنعت چاپ و دلبستگی‌اش به تأمین مدرن‌ترین تجهیزات و تکنیک‌های مورد نیاز روزنامه موجب صرفه‌جویی در وقت و هزینه‌های مالی روزنامه شده بود.مجموعه همین تحولات موجب شده بود همشهری با تیراژ سنگین چندصدهزاری در کمترین زمان و با معقول‌ترین هزینه چاپ و توزیع شود.
وسواس قابل تحسین او نسبت به کیفیت چاپ، رعایت دقیق زمانبندی امور در واحدهای مختلف تحریری و فنی و نوآوری‌های متوالی در جذب و انتشار «آگهی‌ها و نیازمندی‌های همشهری» زمینه اعتلای پرشتاب این روزنامه نوپا را فراهم آورد و الگویی موفق برای همه روزنامه‌هایی فراهم کرد که بعد از همشهری راه‌اندازی شدند.
البته که مشی و محتوای همشهری عامل اصلی بالندگی آن بود ولی بدون تلاش و نوآوری‌های مهدی کرباسچی آن حد از رشد و بالندگی مقدور نبود.اما اصالت و ارزش‌های اخلاقی مهدی کرباسچی بر همه مهارت‌های فنی، اجرایی و مدیریتی او رجحان داشت. آنچه او را در خاطره‌ها ماندگار می‌کند همین ارزش‌هاست.
انسان شرافتمندی بود... آدم نازنینی بود...

در سوگ عاشق همشهری

سید ابوالحسن ریاضی
مدیرعامل  موسسه همشهری

محمد مهدی کرباسچی درگذشت. من جز چند جلسه کوتاه و چندین‌بار صحبت تلفنی با او آشنایی چندانی نداشتم، اما پس از سپری شدن نزدیک به 2سال از مدیریت همشهری در کار گذشتگان خود تأمل داشته‌ام و باید او را به نیکی یاد کنم. بی‌تردید همشهری با تلاش شبانه‌روزی وی در خاک مطبوعات کشور ریشه دواند. او بود که بسیاری از بنیادهای مستحکم این مؤسسه را پایه‌ریزی کرد؛ تحریریه‌ای که نگاه جدید به رسانه را آموزش داد و به سایر رسانه‌ها خدمت‌رسانی کرد. زنجیره تولید محتوا، چاپ و انتشار و آگهی‌ها به همت او شکل گرفت. 
نگاه جامع به اطراف و کلان‌نگر او نزدیک به 2دهه مؤسسه‌ای اقتصادی و فرهنگی را در سپهر رسانه‌ها ساخت که اکنون عنوان بزرگ‌ترین بنگاه مطبوعاتی کشور را داراست. نگاه انسانی او به مدیریت، از کرباسچی مدیری محبوب و مردمدار بر جای گذاشت. او الگوی مدیری بود که هم دانش رسانه‌ای داشت، هم توان سازماندهی، هم برنامه‌ریزی درازمدت و هم مدیریت منابع و بی‌شک دوره مدیریت کرباسچی از درخشان‌ترین دوره‌های تاریخ همشهری بوده و خواهد بود. به گمانم در تاریخ مدیریت مطبوعات کشور، مهدی کرباسچی نامی دیرپا و خوشنام خواهد بود و تا زمانی که همشهری زنده است یاد و خاطره او گرم و زنده خواهد بود. باشد که ما نیز چون او نامی نیک و خاطره‌ای خوش به یادگار بگذاریم.

چشمان همیشه خندان

احمد ستاری
سردبیر اسبق روزنامه همشهری

ذهنی وقاد، جانی هشیار، دلی پاک و حیاتی طیب و طاهر داشت. آقا مهدی کرباسچی که خدایش رحمت کند، از زمره پرکارترین و پاکدست‌ترین مردمان این مرز و بوم بود که با اذان صبح در محل کار نماز می‌گزارد و تا نیمه‌های شب، جنگنده و خستگی‌ناپذیر، پای در رکاب خدمت داشت تا به سهم خود دِینی به مردمی ادا کند که چشم به جمهوری اسلامی دوخته بودند تا برای دین و دنیای‌شان کاری بکند. پرهیزکار و متواضع بود و صمیمت و مهر بی‌پایان، صفت بارزی بود که چون چشمان همیشه خندان و مهربانش در مجالستش با همگان موج می‌زد. در سخن گفتن، مراقب و خویشتندار بود و در مناسبات سیاسی و اجتماعی، معتدل، و همیشه جانب احتیاط را مراقب بود. متعبد بود و در همه‌جا بی‌هیچ تظاهری، خدا در دیدگان و اندیشه‌اش حاضر بود و ایمان برآمده از خداجویی و باورش به معاد او را در رهگذر فراز و نشیب‌های پُرتِکان انقلاب، از بالا و پایین شدن مراقبت می‌کرد. او از زمره کسانی است که بی‌شک اگر از همه کسانی که از آغاز تا اکنون ـ‌که راهی ابدیت شده است‌ـ او را می‌شناسند، پرسیده شود که وی را چگونه یافتید، به صدق و باور راستین (و نه لفظ) خواهند گفت: اللّهُمَّ اِنّا لا نَعْلَمُ مِنْهُ الّا خَیراً... و حقیقت آن است که از وی، گزندی به ناحق به کسی نرسید. خداوند در دل و چشم او، بزرگ و پرجلال و پرجبروت بود و آخرت در هر دو جلوه مهر و غضبی که بشارت داده شده در نگاهش حاضر... و همین او را از لغزیدن به دام دنیا و ایذای مردمان، مصون می‌داشت و به او قلبی آرام و مطمئن بخشیده بود. دعا کنیم که خداوند او را با مومنان و صالحان در آن جایگاه بلند و رفیعی که بشارت داده است، مأوا دهد و او را در جمع مشتاقان ویژه خود بپذیرد. آمین‌ یا رب العالمین

مردی خستگی ناپذیر

مهدی شفیعی‌
مدیرعامل موسسه مطبوعاتی ایران

شهروندان تهرانی صبحگاه روز 24آذر 1371، در عبور از دکه‌های مطبوعاتی با روزنامه جدید و متمایزی مواجه شدند. تولد روزنامه همشهری به‌عنوان نخستین روزنامه با قطع متفاوت و رنگی نویدبخش ظهور سبک جدیدی از روزنامه‌نگاری و روزنامه‌داری بود. تولد همشهری و رشد سریع آن در عرصه رسانه‌ای ایران‌زمین نشانگر ظرفیت ویژه جامعه ایرانی و شهر تهران در عرصه اجتماعی، فرهنگی و رسانه‌ای است. اگر تولد و بالندگی همشهری در آغاز راه را یک اتفاق در روزنامه‌نگاری کشور بدانیم، بی‌شک مرحوم مهدی کرباسچی یکی از ارکان رقم خوردن این اتفاق بود. مرحوم مهدی کرباسچی تقریبا از ماه‌های نخست انتشار روزنامه همشهری تا تبدیل آن به یک رسانه معتبر و پرنفوذ تلاش زیادی انجام داد. طراحی و راه‌اندازی یک روزنامه رنگی صبح آن هم برای نخستین‌بار اصلا کار ساده‌ای نیست. کاری بس شگرف و طاقت‌فرسا بود که از عهده هرکسی برنمی‌آمد و مرحوم مهدی کرباسچی توانست از عهده چنین کاری برآید که عصر تازه‌ای را نیز در روزنامه‌های کشور رقم زد. آنچه من از او دیده و شنیده‌ام این است که او مدیری خستگی‌ناپذیر، خلاق، دیندار و معتدل بود و تا هر زمان که همشهری هست، نام او بر تارک این روزنامه خواهد درخشید؛ همچنان که هیچ‌گاه نمی‌توان نقش مرحوم دریایی، آقای عطریانفر و آقای غلامحسین کرباسچی را در راه‌اندازی و توفیق این روزنامه به فراموشی سپرد.
مرحوم کرباسچی البته فقط در حوزه رسانه به فرهنگ این کشور خدمت نکرد، بلکه به‌عنوان مدیرعامل سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره‌ای نیز خدماتش به حوزه کتاب ستودنی بود. روحش شاد و یادش گرامی

پیام تسلیت برای خانواده کرباسچی

درپی درگذشت محمدمهدی کرباسچی، نخستین مدیرعامل روزنامه همشهری و مدیرعامل اسبق سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدمحمد خاتمی رئیس‌جمهور اسبق جمهوری اسلامی ایران متنی به شرح زیر خطاب به همسر آن مرحوم صادر کرد:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
سرکار خانم نیره فتحی
ناباورانه خبر تلخ درگذشت برادر و دوست عزیزم جناب محمد مهدی کرباسچی را دریافت کردم. این عزیز شخصیت متین، مومن، دارای اندیشه روشن و دلبسته به انقلاب و ایران و خدمتگزار صدیق و آیین اندیشه و ایران و مردم بود. من این مصیبت سنگین را به سرکار عالی، به فرزندان خوب و عزیزتان و به خانواده‌های شریف کرباسچی، فتحی و همه بستگان داغدار تسلیت می‌گویم و از خداوند منان برای این فقید سعید آمرزش و علو درجات و برای بازماندگان این معزز صبر و اجر و سلامتی مسئلت می‌کنم.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید