• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
یکشنبه 15 تیر 1399
کد مطلب : 104129
+
-

فعالیت سؤال‌برانگیز مدرسه‌ها و سرنوشت نگران‌کننده کنکور در بحبوحه کرونا

کنکور قوی‌تر است یا کرونا؟

کنکور قوی‌تر است یا کرونا؟

فهیمه طباطبایی _ خبر‌نگار

 هر چقدر مدارس در اسفند تا خردادماه خویشتنداری کردند و معلمان و دانش‌آموزان به شکل مجازی با هم در ارتباط بودند، حالا در تابستان که باید تعطیل باشند، مدیران برخی مدارس آموزش‌های حضوری و کلاس‌های تست و کنکور برای دوره متوسطه اول و دوم برگزار می‌کنند و کادر آموزشی، دانش‌آموزان را به مدرسه می‌کشانند و حتی پیشاپیش درس‌های سال تحصیلی بعد را تدریس می‌کنند. کنکور هم که به‌رغم هشدارهای کادر درمان قرار است برگزار شود و حتی رئیس سازمان سنجش گفته از داوطلبانی که کرونا هم دارند، کنکور می‌گیریم.
اگرچه آمار مبتلایان و فوت‌شدگان کرونا نسبت به موج اول آن در اسفند‌ماه افزایش چشمگیری یافته، اما از آن طرف حساسیت جامعه هم نسبت به آن کم شده و بسیاری از مشاغل به حالت عادی برگشته‌اند. اما عجیب‌تر از همه بازگشایی علنی برخی مدارس در این بحران است. برخی مدیران تا اینجای کار با 3 هدف فعالیت مدارس را در تابستان و اوج کرونا از سرگرفته‌اند، اول برای آموزش دروس سال آینده به دانش‌آموزان سال یازدهم و دوازدهم که در معرض کنکور هستند. دوم برای آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد، نمونه دولتی و برخی از مدارس غیردولتی برای دانش‌آموزان پنجم، هفتم و سوم برای دانش‌آموزان المپیادی و مسابقات کشوری و بین‌المللی.

فقط ما نیستیم، مدارس دیگر هم باز هستند
دبیرستان غیردولتی دخترانه بهارستان در استان البرز یکی از مدارسی است که هفته‌ گذشته باز شده و دانش‌آموزان را به مدرسه فراخوانده است. آنطور که برخی از والدین می‌گویند، هدف از بازگشایی مدرسه، شروع تدریس کتاب‌های سال آینده برای دانش‌آموزان پایه دوازدهم است که امتحان نهایی و کنکور دارند. زهرا. الف مادر یکی از دانش‌آموزان به «همشهری» می‌گوید:«‌هفته پیش در گروه مجازی مدرسه اعلام کردند که حضور همه دانش‌آموزان علوم تجربی الزامی است و کسانی که نمی‌آیند در جریان باشند که از درس‌ها عقب می‌افتند و مباحث درسی دوباره آموزش داده نمی‌شود. این شد که مجبور شدیم بچه‌ها را بفرستیم. بعدا متوجه شدیم که یک کلاس با حضور 60دانش‌آموز برگزار شده. به شلوغی کلاس که اعتراض کردیم، گفتند معلم از تهران آمده و نمی‌توانستیم 2 جلسه مجزا برگزار کنیم، چاره‌ای نداشتیم. آیا با این وضعیت نباید نگران سلامتی بچه‌هایمان باشیم؟»
اما معظمی، مدیر مدرسه بهارستان به خبرنگار همشهری درباره بازگشایی مدرسه و برگزاری کلاس‌های کنکور گفت: « این خواست خود خانواده‌هاست که بچه‌هایشان در کلاس‌های حضوری شرکت کنند. ضمن اینکه ما مجوز برگزاری کلاس کنکور و زبان را هم از آموزش و پرورش داریم. تا الان هم تلاش کردیم کلاس‌ها را با میز و نیمکت‌های تک نفره و رعایت حداکثری پروتکل‌های بهداشتی مثل ماسک زدن و ضد‌عفونی کردن فضا برگزار کنیم.»
او برای اینکه نشان دهد بازگشایی مدرسه و برگزاری کلاس کنکور در بحران کرونا اتفاق عجیبی نیست، گفت: «خیلی از مدارس پسرانه و دخترانه دیگر هم باز هستند و کلاس‌هایشان را برگزار می‌کنند و فقط ما نیستیم که این کار را انجام دادیم. البته احتمال تعطیلی مدارس در هفته آینده وجود دارد.»

امتحان مجازی دانشجویان و حضوری دانش‌آموزان
مدرسه جابربن‌حیان در تهران هم یکی دیگر از مدارسی است که از هفته پیش فعالیت‌اش را شروع کرده. دانش‌آموزان و معلمان 3 روز در هفته به مدرسه می‌روند و دروس سال تحصیلی
 1400-1399 آموزش داده می‌شود. ن. ر از معلمانی است که نسبت به این مسئله معــتــرض است و مـی‌گــوید: «احتمال ابتلا به کرونا در این شرایط بسیار بالاست. سؤال من از ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت آموزش و پرورش این است که چطور امتحــــانات اغلب دانشجویان کشور به‌صورت مجازی برگزار شد، اما دانش‌آموزان امتحان‌هایشان حضوری بود؟ الان که شرایط شیوع کرونا بحرانی است با کدام منطق اجازه بازگشایی مدارس را داده‌اند؟»
او می‌گوید: اغلب والدین و دانش‌آموزان در این شرایط نمی‌توانند تصمیم درستی بگیرند و در نهایت مجبورند به خواسته مدرسه عمل کنند: « تکلیف معلم که روشن است از طرف مدیر موظف به حضور در مدرسه شده، اما خانواده‌ها هم نمی‌توانند بگویند صددرصد فرزندمان را نمی‌فرستیم. آنها در این‌باره مستاصل و سرگردانند. چون می‌ترسند درس‌های آموزش داده شده دیگر تکرار نشود و آنها فرصت را از دست بدهند. سؤال من این است که چرا آموزش‌ها را همانطور مجازی دنبال نکنیم؟ درست است آن شیوه، نقطه ضعف‌های جدی دارد، اما به هرحال از آموزش حضوری که خطر ابتلا به کرونا را بالا می‌برد، بهتر است.»

کنکور مهم‌تر از جان نوجوانان
کنکور تا اینجای کار نشان داده زورش از کرونا هم بیشتر است، چه آنجا که باعث شده دانش‌آموزان در قالب آمادگی برای کنکور سال آینده در اوج کرونا سرکلاس درس و تست حاضر شوند تا از قافله رقابت‌ها عقب نمانند، چه حالا که ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش گفته، تحت هر شرایطی کنکور سراسری کارشنــاسی را چند روز دیگر برگزار می‌کنند و حتی از مبتلایان به کرونا هم آزمون گرفته می‌شود. او دهم تیرماه به رسانه‌ها گفته:«قبل از توزیع کارت ورود به جلسه آزمون‌ها از داوطلبان خود‌اظهاری خواهیم گرفت و داوطلبان مبتلا به ویروس کرونا در حوزه امتحانی در محیطی جداگانه آزمون می‌دهند.» 
جالب‌تر اینکه خدایی درباره کنکور دکتری گفته:«در فرایند مصاحبه کنکور دکتری ۹۹ اولویت با مصاحبه مجازی است و این مسئله به دانشگاه، شهر، رشته و تعداد داوطلبان دعوت شده به مصاحبه بستگی دارد و در نهایت دانشگاه‌ تصمیم‌گیرنده نهایی است.»
مصطفی امامی، کارشناس مسائل آموزشی در این‌باره به همشهری گفت: « کنکور بار دیگر نشان داد که همچون دژی قوی و مستحکم است که برای رسیدن به دانشگاه باید از آن عبور کرد و هیچ ‌چیزی حتی ویروس کرونا جلودار او نیست. آنقدر که رئیس سازمان سنجش گفته؛ حتی از کرونایی‌ها هم امتحان می‌گیریم. واقعا چه می‌شود گفت وقتی مسئولان ادامه تحصیل و کنکور را مهم‌تر از جان یک نوجوان یا جوان می‌دانند؟»
او درباره راهکارهای جایگزین برای کنکور امسال گفت: « مسئله خیلی ساده است، اولا اینکه اگر مدارس همین یک سال چشم از منافع اقتصادی سرشار کنکور بپوشند و در طبل آن نکوبند و در این شرایط فضای رقابتی را کاهش بدهند و به همان کلاس‌های مجازی بسنده کنند، حداقل شرایط برای اغلب دانش‌آموزان مساوی خواهد شد و در کنکور تقریبا همه در یک سطح امتحان خواهند داد. دوما زمین به آسمان نخواهد رسید، اگر یک سال دانشگاه‌ها ورودی جدید نگیرند تا تکلیف این بیماری مشخص شود. چون به فرض شرکت و قبولی در دانشگاه، امکان شرکت در کلاس‌ها نیست و دانشجوی تازه پذیرفته شده نمی‌تواند لذت حضور در دانشگاه را درک کند.» امامی معتقد است؛ نقش نظارت آموزش و پرورش بر فعالیت مدارس در طول سال جدید بسیار مهم است:« باید آموزش و پرورش قاطعانه با مدارسی که از رهاورد کنکور در این شرایط خطرناک کاسبی می‌کنند و به دانش‌آموزان نگاه ابزاری دارند، برخورد کند و اجازه ندهد که درآمدزایی و ثروت اندوزی یک تعداد کم باعث به خطر افتادن جان تعداد زیادی جوان و نوجوان شود.»

صدای کادر درمان هم از کنکور در آمد
آگهی شرکت در آزمون ورودی مدارس در اغلب گروه‌های مجازی آموزش و پرورش رد و بدل می‌شود. دانش‌آموزانی که از قبل در این آزمون‌ها ثبت‌نام کرده‌اند باید در موعد مقرر در مدرسه حاضر شده و در امتحان‌ها که اغلب هم در تیرماه برگزار می‌شود، شرکت کنند. مدرسه فرهنگ یکی از مدارسی است که روز پنجشنبه آزمون ورودی برای پایه هشتم برگزار کرده و فقط در یک حوزه بیش از 200دانش‌آموز دختر حضور داشتند. فاطمه یکی از آنهاست. «این دومین مدرسه‌ای است که من آزمون می‌دهم و برای یک مدرسه دیگر هم آزمون دارم. بقیه بچه‌هایی که می‌خواهند پایه هشتم بروند هم همین وضعیت را دارند. برای اینکه در مدرسه خوبی درس بخوانیم مجبوریم چند جا آزمون بدهیم تا بالاخره در یکی‌شان قبول شویم.»
آزمون‌های ورودی مدارس دیگر هم به‌ترتیب در حال برگزاری است و حداقل بین 100تا 500دانش‌آموز در آن شرکت می‌کنند.
آش این آزمون‌ها و کلاس‌ها آنقدر شور شده که صدای پزشکان و کادر درمان را هم در آورده است. آنها نسبت به پافشاری مسئولان آموزشی کشور برای برگزاری کنکور گلایه دارند. پیام طبرسی، مدیر بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری با انتقاد از شرایط برگزاری امتحانات و به‌خصوص کنکور سراسری، گفت:«‌به‌عنوان نمونه با برگزاری حضوری کنکور تجمعات چند صدهزار نفری ایجاد می‌شود که این مسئله باعث انتقال شدید بیماری خواهد شد که بسیار خطرناک خواهد بود.»

آموزش و پرورش: آزمون ممنوع است
اما موضع مسئولان آموزش و پرورش درباره برگزاری کلاس‌های تابستانی و آزمون‌های ورودی مدارس این است که «نباید صورت گیرد و صد در صد اشتباه است.» رضوان حکیم زاده، معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس ستاد ثبت نام مدارس کشور در این‌باره به همشهری گفت:« در دستورالعمل ثبت نام مدارس که در 22اردیبهشت امسال ابلاغ شد، به صراحت تأکید کردیم که گرفتن آزمون ورودی مدارس ممنوع است.» او ادامه داد: « در بند دوازدهم این دستورالعمل آمده به استناد ماده 30آیین‌نامه اجرایی مدارس، برگزاری آزمون ورودی، مصاحبه و تعیین شرط معدل برای ثبت نام دانش‌آموزان و دریافت هرگونه وجه نقد در زمان ثبت نام مجاز نیست و نباید دانش‌آموزان به دلایل مذکور از ثبت‌نام محروم شوند. همچنین در تبصره یک این بند نوشته شده، طبق مصوبه بیست و یکمین جلسه شورای سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و نظارت مرکزی برگزاری هرگونه آزمون یا مصاحبه برای پذیرش دانش‌آموزان در دوره ابتدایی و پایه هفتم ممنوع است.» آنطور که پیداست مدیران مدارس و مسئولان سازمان سنجش نه قانون و مقررات مصوب شده در مراجع بالادستی برایشان اهمیت دارد و نه هشدارهای کادر پزشکی و درمان را می‌شنوند، چون هم مدارس باز است و کلاس‌ها برگزار می‌شود و هم آزمون‌های ریز و درشت از ورودی مدرسه تا کنکور سراسری برگزار می‌شود.

     با برگزاری حضوری کنکور تجمعات چند صدهزار نفری ایجاد می‌شود. این مسئله باعث انتقال شدید بیماری خواهد شد و بسیار خطرناک‌است

این خبر را به اشتراک بگذارید