09
پنج شنبه 22 دی 1401
شماره 8688
روز هفتم
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

تقدیم به زنان سرزمین من

یادداشت
دیگر تمام شد آن دوره که زنان در این مرز و بوم از کمترین جایگاه برخوردار بودند و اجازه رشد و ترقی نداشتند و همه پست‌ها و مرتبه‌های اجتماعی، فرهنگی، هنری و ورزشی در انحصار مردان بود.
ویژه
از «وجیهه سامانی»، نویسنده‌ای که فارغ‌التحصیل رشته زبان و ادبیات فارسی است، زیاد می‌پرسند که اگر نویسنده نمی‌شد، چه شغلی را انتخاب می‌کرد؟ او به پاسخ این سؤال خیلی فکر کرده و هربار به این نتیجه رسیده که به‌نظرش دنیا بدون کتاب و کلمه، جایی سرد، بی‌روح و غمگین است.
بانوان بسیاری در این جامعه حضور دارند که نشان داده و اثبات کرده‌اند که هم می‌توان همسر و مادر خوبی بود و هم در کار و حرفه شخصی موفق شد.
تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی،فرهنگی اشتباه در باور عمومی رواج داشت و نقش زنان را نادیده می‌گرفت و آنان از ابتدایی‌ترین حقوق انسانی و شهروندی محروم بودند.
متولد 1352است اما این تاریخ در شناسنامه‌اش 1348ثبت شده و همین موضوع شرایط سنی ورود به مدرسه را برایش با چالش جدی مواجه کرده است. برای همین از دختران هم‌سنش عقب مانده و برای درس خواندن، راهی نهضت سوادآموزی شده است.
پزشکی، دکتری تخصصی آینده‌پژوهی، سوابق کاری دولتی و غیردولتی، پژوهش و فعالیت در حوزه زنان، مشاور شهردار و مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران، همه اینها کافی است تا «مریم اردبیلی» را به‌عنوان یک مدیر زن موفق بشناسیم.
میان پزشکان متعهدی که شهریورماه امسال و به مناسبت روز پزشک از سوی رئیس‌جمهور کشورمان تجلیل شدند، نام یک بانوی جوان هم به چشم می‌خورد.

به افتخار زنان ایران

گفت‌وگو با 8 بانوی موفق ایرانی به همراه همه دستاوردهای بانوان بعد از انقلاب اسلامی ایران
گفت‌وگو با 8 بانوی موفق ایرانی به همراه همه دستاوردهای بانوان بعد از انقلاب اسلامی ایران
قهرمانی در پیچ‌وخم اسکی

قهرمانی در پیچ‌وخم اسکی

«نسیم حسنوند» و «صدیقه روزبه» ازجمله بانوان موفقی هستند که با وجود معلولیت، در رشته ورزشی اسکی خوش درخشیده و در میادین بین‌المللی برای کشور افتخارآفرین شده‌اند.
باید چند برابر مردان تلاش کنیم
باید چند برابر مردان تلاش کنیم
فعالیت‌های تحقیقی و اقتصادی این بانوی موفق منجر به جلوگیری از خروج ده‌ها میلیون دلار ارز از کشور شده است
آمار تعداد بانوان شاغل در شرکت‌های دانش‌بنیان و تعداد بانوان محققی که با ایده‌های نو در این صنعت نسبتا نوپا فعالیت می‌کنند، نشانگر این است که بانوان ایرانی در آینده‌ای که خیلی هم دور نیست به بازیگران اصلی صنعت و اقتصاد کشور تبدیل خواهند شد.
وجود متخصصان زنان و مامایی در بیشتر کشورهای دنیا اهمیت فراوانی دارد. آمار و ارقام می‌گوید این موضوع مهم در سال‌های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نادیده گرفته می‌شد، اما در سال‌های بعد از پیروزی از این حیث پیشرفت‌های قابل اعتنایی حاصل شده.

روی سکوی پیروزی

وقتی صحبت از دستاوردهای ورزشی کشورمان در 4دهه عمر انقلاب اسلامی می‌شود، نمی‌توان از رشد و توسعه ورزش بانوان به راحتی گذشت.

پیشتازان دانش و اقتصاد

فعالیت جدی شرکت‌های دانش‌بنیان با هدف ایجاد پیوند میان علم و بازار کار از سال1392 در کشور شروع شد.

مدیران کاردان

حالا دیگر نام بسیاری از زنان در فهرست مدیران بزرگ‌ترین شرکت‌های دنیا و به‌عنوان صاحبان بالاترین پست‌های سیاسی و اقتصادی و رهبران کسب‌وکارهای موفق دیده می‌شود.
PDF روز هفتم
کوتاه روز هفتم
برای سال‌های طولانی، حضور زنان به‌عنوان سفیر در صحنه سیاسی کشور طلسم شده بود، اما این موضوع با اعزام «مرضیه افخم» به‌عنوان سفیر به مالزی بالاخره شکست.
با اینکه بیشتر نویسندگان معتقدند دنیای ادبیات، زنانه و مردانه ندارد، اما عدد و رقم‌ها نشان می‌دهد فعالیت زنان در دنیای ادبیات تحت‌تأثیر شاخصه‌های مختلفی بوده است.
بیش از 40سال است که زنان ایران پا را فراتر از روزمرگی‌ها گذاشته‌اند و حالا سرآمد عرصه‌های مختلف هستند.