05
پنج شنبه 20 آبان 1400
شماره 8359
روز هفتم
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

تو بی‌دریغ‌تر از نفسی!

یادداشت
همه دلبندی از آن شماست، همه مهر تا آخرین نفس، چه دوست‌ات‌دارم‌هایی! چه عزیزکرده‌ای! سوگند می‌خورم به جان خودت همه بیداری‌ها و خواب‌ها و رویاهایم با توست، شما که مثلاً نام‌تان باران درخت‌نشین است!
ویژه
بین فوتبالیست‌های قدیمی کم نبودند کسانی که با ادبیات انس و الفت داشتند و خودشان را جزو قشر فرهیخته جامعه می‌دانستند.
بعضی‌ها قصه می‌خوانند، بعضی‌ها قصه می‌نویسند؛ شرمین نادری از آن دسته نویسندگانی است که قلبش برای هر دوی این کارها می‌تپد.
وقتی حرف از یار مهربان می‌شود، همه ما به یاد آن شعر معروف کودکی می‌افتیم و می‌دانیم که منظور از این یار مهربان، کتاب است اما این یار مهربان، برای اینکه به‌دست علاقه‌مندان به مطالعه برسد و مهمان خانه‌ها شود،
داستان مرکز تبادل کتاب از جایی شروع شد که چند فعال فرهنگی و کتاب‌دوست دست به یک کار جدید زدند که تا پیش از آن به این شکل انجام نشده بود.
مهرجویی در تمام سال‌هایی که مشغول فیلمسازی بود دستی هم بر قلم داشته و از او کتاب‌های متعددی در زمینه ترجمه و رمان چاپ شده که بیانگر علاقه این کارگردان بزرگ به ادبیات است.
گردشگری فرهنگی در دنیا، سابقه زیادی دارد؛ نوع خاصی از گردشگری که هم برای کشورهای مختلف اعتبار به همراه می‌آورد، هم درآمد و هم باعث ارتقای فرهنگی آنها می‌شود.
با داریوش مهرجویی درباره کتاب و نوشتن و دغدغه‌های این روزهایش

دارم کتاب زندگینامه‌ام را می‌نویسم

به‌راحتی مصاحبه نمی‌کند؛ مخصوصاً اگر قرار باشد درباره کتاب‌هایش صحبت کند. تأکید وسواس‌گونه‌ای دارد که حتماً باید کسی پای چنین مصاحبه‌هایی بنشیند که کتاب‌هایش را خوانده باشد؛ آن‌هم دقیق و کامل. به همین دلیل است که مصاحبه با داریوش مهرجویی، فرایندی طولانی‌مدت است. گفت‌وگویی که تقدیم‌تان می‌شود، البته پیش‌درآمدی بر یک گفت‌وگوی کامل‌تر و مفصل‌تر با موضوع کتاب‌های وی است که قولش را گرفته‌ایم.
آمارهای مهربان

آمارهای مهربان

غالبا توسعه کشورها را، سعی می‌کنند که با توسعه کتابخوانی و کیفیت کتابخوانی آنها محک بزنند.
بهشت کتاب‌بازها
شاید باغ کتاب تهران به‌واسطه حجم کتاب در دنیا بی‌نظیر نباشد اما از نظر گستردگی و امکانات رفاهی‌خوبی را برای تفرج یک‌روزه خانواده‌ها در یک محیط کاملاً فرهنگی فراهم کرده است.
این روزها برنامه‌سازان تلویزیونی در رقابتی سخت با فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و البته شبکه‌های ماهواره‌ای در تکاپوی تولید برنامه‌های مخاطب‌پسند هستند.

کتاب‌های خوب برای آینده خوب‌تر

کتابخوانی و مطالعه، یک فرهنگ است، یک عادت است و باید از بچگی جا بیفتد.

بدون کتاب نمی‌توانم زندگی کنم

از نوجوانی ذهن جست‌وجوگری داشت و مدام پاسخ به سؤال‌های ریز و درشتی که در ذهنش شکل می‌گرفت را جست‌وجو می‌کرد.
PDF روز هفتم
کوتاه روز هفتم
سیدارتها شاید در ایران هرمان هسه، نویسنده سوئیسی را با کتاب‌هایی چون «سیدارتها» به یاد بیاورند. هرچند هسه، نویسنده‌ای است که برای جدی‌خوانی، گزینه‌ای مناسب است و کتاب‌هایی دیگر از او مثل «گرگ بیابان»، «سفر به شرق»، «بازی مهره شیشه‌ای» و... هم معروف است.
حالا دیگر فضای مجازی آن‌قدرها هم مجازی به‌نظر نمی‌رسد و ردپای آن در زندگی واقعی و روزمره شهروندان، آن‌قدر پررنگ شده که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.
همیشه پاداش مهربانی لبخند نیست؛ گاهی برای اینکه به مهربانی دیگران پاسخ بدهید باید آن را ماندگار کنید. یکی از ماندگارترین پاداش‌های مهربانی، کتابخانه‌ای است که یک فرد نیکوکار و خیّر در پاسخ به مهربانی و مهمان‌نوازی مردم شهرش به آنها هدیه داد.