13
شنبه 17 مهر 1400
شماره 8331
درنگ
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

تمام اشتباهات رایج میانسالی در تغذیه

میانسالی به معنی کمتر غذاخوردن نیست؛ نرسیدن مواد لازم به بدن می‌تواند عواقب سختی برای میانسالان در پی داشته باشد
برگ آخر
میانسالی علاوه بر تغییرات ظاهری، طیف وسیعی از تغییرات درونی را هم به همراه دارد. یکی از مهم‌ترین این تغییرات، متفاوت‌شدن نوع نیازهای غذایی بدن است. درصورتی که به تغییرات ایجاد‌شده در بدن در دوران میانسالی که مرحله‌گذاری به سالمندی است، توجه نشود ممکن است افراد در معرض سوء‌تغذیه یا کمبود مواد معدنی قرار گرفته و کیفیت زندگی آنها تحت‌تأثیر قرار گیرد. ب
ویژه
تعریف میانسالی براساس تقسیم‌بندی‌های جمعیتی انجام می‌شود و به‌شدت نسبت به شرایط کشورها قابل تغییر است؛ به‌عبارت دیگر آغاز و پایان میانسالی در کشورهایی که طول عمر در آنها زیاد است با کشورهایی که طول عمر کمتری را دارا هستند، متفاوت است.
دور تند زندگی در روزهای جوانی با قدم نهادن در دوران میانسالی سرعت خود را کاهش می‌دهد و به روزهایی می‌رسد که برای نگاه کردن به دنیای اطراف هر چند زمان اندک است اما دقت و لطافت بیشتری چاشنی زندگی می‌شود
واکسیناسیون میانسال‌ها بالاخره در شهریور سال‌جاری آغاز شد. در ابتدای سال قرار بود گروه سنی زیر 50سال که بخش عمده‌ای از آنها را میانسالان تشکیل می‌دهند، در پاییز و زمستان سال‌جاری واکسینه شوند اما با سرعت گرفتن واکسیناسیون به‌واسطه رفع موانع وارداتی و روشن شدن تکلیف واکسن‌های داخلی، ورق برگشت و تقرییا در پایان تابستان سال‌جاری، تعداد زیادی از میانسال‌ها - بدون محدودیت سنی- دوز اول واکسن خود را تزریق کردند.
اگر بی‌آنکه بخواهید در دوره میانسالی قرار گرفته‌اید، در گام نخست به فکر بحران نباشید. شاید به‌سراغ شما نیامد. به جای بحران‌ها پیشنهاد ما تماشا و خواندن درباره قهرمان‌هایی است که در این مرحله از زندگی قرار دارند و تصمیم‌های عجیبی گرفته‌اند.

تفکیک جنسیتی میانسالی

تجربه میانسالی در مردان و زنان چه تفاوت‌هایی دارد؟
وقتی الیوت ژاک در ۱۹۵۷، در نشست انجمن روانکاوی بریتانیا مقابل حاضران، درحالی‌که خود چهل‌ساله بود، مقاله‌اش را خواند، هیچ‌کس گمان نمی‌کرد ادعای او درباره دهه چهارم زندگی آن‌قدر مورد استقبال جهانیان قرار گیرد. او که افسردگی این دوره را از مطالعه زندگی هنرمندان بزرگ کشف کرده بود، می‌گفت این دوره می‌تواند افراد را دستخوش تغییراتی در احساسات دینی، بی‌بندوباری جنسی، ناتوانی ناگهانی در لذت‌بردن از زندگی، نگرانی بیمارگونه درباره سلامتی و کوشش‌های وسواسی برای جوان‌ماندن کند.
جدایی پس از پایان پروژه مشترک

جدایی پس از پایان پروژه مشترک

شهره بانو پرخو، روانشناس می‌گوید بسیاری از زوج‌ها از ابتدای زندگی مشترک دچار طلاق عاطفی شده‌اند و پس از استقلال فرزندان، دیگر دلیلی برای ادامه زندگی در کنار هم نمی‌بینند
امروزه زوج‌های زیادی در سنین میانسالی برخلاف گذشته از هم جدا می‌شوند. شاید این سؤال برای خیلی‌ها پیش بیاید که چرا افراد پس از گذشت سال‌ها زندگی مشترک در این سن، طلاق می‌گیرند درحالی‌که اگر تقاضای طلاق داشتند می‌توانستند در همان سال‌های اول زندگی، در سال‌هایی که شاید شانس تشکیل زندگی مجدد و در واقع فرصت‌های بیشتری داشتند، این کار را انجام دهند.
روی دیگر زندگی
روی دیگر زندگی
گفت‌وگو با بهناز آذرپیشه، روانشناس درباره بحران هویت در میانسالی
چهل‌ساله که می‌شویم دنیای‌مان تغییر می‌کند، زندگی بوی دیگری به‌خود می‌گیرد و حتی روی دیگری از خود نشان می‌دهد. زندگی دریچه‌ای از یک‌دهه دیگر به روی ما می‌گشاید. گاهی در آستانه این در می‌ایستیم و به عقب برمی‌گردیم. همین عقبگرد، بحران میانسالی را ایجاد می‌کند و باعث به‌وجودآمدن یک دوره فشارزای فرضی از بازنگری و ارزیابی مجدد زندگی می‌شود.
روزگاری که ایران به جوانی جمعیتش شهره بود، گذشت. حالا دیگر ترکیب جمعیتی ایران رو به میانسالی می‌رود. تعداد زوج‌هایی که در دهه‌های 70، 80و حتی 90تصمیم به داشتن فرزند گرفته‌اند به دلایل مختلف کاهش پیدا کرده و محصول این تغییر ذائقه در تصمیم‌گیری در آینده نه خیلی دور ایران خود را بیشتر از امروز نمایش خواهد داد.
PDF درنگ
کوتاه درنگ
بر خلاف تصور عامه، اهمیت ورزش و داشتن اندامی متناسب در دوره میانسالی بیش از هر زمان دیگری آشکار می‌شود و داشتن تحرک در این دوره سنی می‌تواند کیفیت زندگی را برای این افراد بهبود بخشد. 30دقیقه ورزش سبک روزانه می‌تواند بسیار کارآمد باشد و فرد را از نظر جسمی و روحی در وضعیتی ایده‌آل قرار دهد.
از گروه‌های سنی مهم که وضعیت‌شان در ارتباط مستقیم با الگو‌های نظام سلامت در کشورهای مختلف به‌ویژه کشورهای در حال توسعه قرار دارد، میانسالان هستند. این جمعیت در این دسته از کشورها، رشدی سریع‌تر از رشد کل جمعیت دارند.
خواب عمیق با بالارفتن سن برای عده‌ای به آرزو تبدیل می‌شود. هرچه افراد بیشتر پا به سن می‌گذارند، ‌سحرخیزتر می‌شوند و مدت‌زمانی از روز که می‌توانند خواب عمیق را تجربه کنند، کاهش پیدا می‌کند.