• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
شنبه 17 مهر 1400
کد مطلب : 142327
+
-

30دقیقه حیاتی

پیشنهادهایی برای ورزش و تناسب اندام در میانسالی

شیوا نوروزی- روزنامه‌نگار

 بر خلاف تصور عامه، اهمیت ورزش و داشتن اندامی متناسب در دوره میانسالی بیش از هر زمان دیگری آشکار می‌شود و داشتن تحرک در این دوره سنی می‌تواند کیفیت زندگی را برای این افراد بهبود بخشد. 30دقیقه ورزش سبک روزانه می‌تواند بسیار کارآمد باشد و فرد را از نظر جسمی و روحی در وضعیتی ایده‌آل قرار دهد. در ادامه به برخی ورزش‌ها و اقداماتی که در این دوره سنی می‌توانند بدن را در وضعیت تعادل قرار دهند اشاره می‌کنیم که مورد‌توصیه همه کارشناسان سلامت و ورزش است.

انجام تمرینات سبک ورزشی روزانه
طبق تحقیقات انجام شده از سوی محققان و پژوهشگران ثابت شده کسانی که از دوره جوانی و در ادامه در میانسالی ورزش می‌کنند و در کل تحرک زیادی دارند در دوران سالمندی کمتر دچار فراموشی می‌شوند؛ چرا که تحرک‌داشتن به‌ویژه انجام ورزش‌های هوازی به حفظ و تقویت دقت و قدرت ذهنی کمک می‌کند. نداشتن تحرک موجب می‌شود تا خیلی از میانسالان علاوه بر اینکه دچار اختلال در خواب شبانه می‌شوند گرفتار چاقی و اضافه وزن نیز بشوند. لذا بهترین توصیه‌ای که می‌توان برای این گروه سنی داشت انجام روزانه ورزش‌های سبک است که یکی از آنها انجام 30دقیقه پیاده‌روی در روز است که اگر به شکل منظم و صحیح آن انجام شود به مرور می‌تواند موجب کاهش وزن، تنظیم خواب شبانه و افزایش نشاط و بالا رفتن روحیه فرد میانسال شود. فقط 20دقیقه تمرین روزانه خطر ابتلا به چاقی شکمی در افراد و خطر شکستگی استخوان‌ها را کاهش می‌دهد.

فاصله بین تمرینات را حفظ کنید
میانسالان باید از انجام تمرین‌های مداوم جلوگیری کنند. براساس تحقیقی که روی ورزشکاران انجام شد ابتدا آنها را به 3گروه تقسیم کردند: دسته‌ای که غیرورزشی بودند، دسته‌ای که تمرینات با شدت بالا داشتند و دسته‌ای که تمریناتی با شدت متوسط انجام می‌دادند. مشاهده شد که چربی بدنی در گروهی که تمرینات شدت متوسطی داشتند به‌طور قابل‌توجهی کاهش یافته بود. علاوه بر این، فشار خون سیستولیک و کلسترول مفید نیز کاهش یافته بود.

انجام کارهای منزل
با ورود به دوره میانسالی ناخودآگاه فعالیت‌های بیرون از منزل کمتر می‌شود و بدن تمایل به استراحت بیشتری دارد. بی‌تحرکی موجب می‌شود میزان کالری دریافتی بدن متناسب با فعالیت‌ها نباشد لذا بهترین توصیه این است که فعالیت‌های داخل منزل در این دوره افزایش یابد. انجام کارهای منزل مانند ظرف شستن، رفت‌و‌روب، رسیدن به گل‌ها و گیاهان خانگی، بیرون بردن زباله‌ها و انجام خریدهای منزل موجب می‌شود تا بخشی از کالری‌های دریافتی سوزانده شود و به علاوه سطح انرژی بدن بالا برود. انجام کارهای فیزیکی سرو صداهای ذهنی را که موجب ایجاد افسردگی و ازدیاد تنش‌های روانی و به‌وجود آمدن افکار منفی می‌شود کاهش  و به فرد میانسال انگیزه بیشتری برای ادامه مسیر زندگی می‌دهد. در واقع در این مرحله از زندگی فرد باید روی سبک زندگی سالم تمرکز بیشتری داشته باشد؛ چرا که در مرحله بعدی قدم در دوره سالمندی می‌گذارد و به‌مراتب آسیب‌پذیرتر خواهد بود و توان انجام بسیاری از کارها را نخواهد داشت اما در دوره میانسالی با ورزش کردن و انجام یک‌سری از کارهای سبک روزانه می‌تواند عضلات خود را تقویت کند و با روحیه‌ای بهتر قدم در دوران پیری بگذارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید