یکی از موضوعاتی که موفقیت جوامع بشری را تضمین میکند تعهد یا وفای به عهد است و همین پایبندی است که باعث میشود شخصیت اجتماعی انسانها به نحو انتخابی و اختیاری شکل بگیرد و نقشهای مثبت و منفی شخصیتی خودشان را در جامعه به نمایش بگذارند، تا جایی که حتی ما انسانها را با میزان تعهداتشان در موضوعات مختلف مورد سنجش و قضاوت قرار میدهیم.
با هر موج شیوع، براساس اعلام ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا، دوسوم کارکنان سر کار خود حاضر و باقی دورکار شدند؛ امری که به اعتقاد مدیران، وقفهای در کار تولید کشور بوده و میتواند ضربه جبرانناپذیر و مهلکی بر پیکر تولید، اقتصاد و کار در کارخانهها، واحدهای تولیدی، ادارات و مؤسسات بزند.
خوشقولی و پایبندی به تعهد در چشمانداز رقابتی تجارت امروز جهان نوعی بیمه است؛ بیمهای که میتواند تضمین کند مشتریها اعتمادشان به شرکتها را از دست نخواهند داد.
اصطلاح «خوشقول بودن» در فرهنگ فارسی ترکیبی از 3مفهوم «وقتشناس بودن»، «متعهد بودن نسبت به وظایف و تحقق وعدهها» و «قابلاعتماد بودن» است؛ بنابراین، اگر فرد، جامعه و دولتی به اجرای این مفاهیم پایبند باشد بهعنوان فرد خوشقول، جامعه خوشقول و دولت خوشقول شناخته میشود.