13
شنبه 11 اردیبهشت 1400
شماره 8209
درنگ
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

در جست‌وجوی علت‌ها باشیم، نه معلول‌ها

درباره دغدغه‌های مرزنشینی روی نقشه ایران
یادداشت یک
یکی از معضلاتی که نظام سیاسی ما در مناطق مرزنشین با آن روبه‌رو است قاچاق کالا، سوخت یا به‌طور کلی مسئله‌ای به نام کولبری است که سال‌هاست به‌عنوان مسئله اجتماعی مطرح شده و درصورت ادامه برخوردهای امنیتی و غیرجامعه‌شناختی، نظام سیاسی را با بحران‌های اجتماعی جدی روبه‌رو خواهد کرد. آنچه مسلم است، این یکی از افعال جرم بوده، و این دسته از شهروندان مجرم شناخته خواهند شد.
ویژه
معضل امروز سیستان و بلوچستان، محدودیت‌هایی است که برای بازارچه‌های مرزی ایجاد شده است.
اگر مرزنشینان نباشند، کشور دچار فروپاشی می‌شود. ایلام 8سال درگیر جنگ بود. استان‌هایی مثل تبریز، تهران و اصفهان در آن زمان مشغول توسعه زیرساخت‌های خود بودند اما ما عقب ماندیم. تولید و اشتغال در مناطق مرزی به سختی پیشرفت می‌کند.
روایت چالش‌های مرزهای ایران با همسایگان یک داستان طولانی است که می‌توان آن را از دریچه‌های گوناگونی شرح داد، گاهی از دل آمار و اخبار سخن گفت و گاهی نیز باید راوی دردهای مرزنشینان بود.
شاید در این چند سال، صدای مرزنشینان بیش از هر دوره دیگر به گوش ما رسیده باشد. مردمی که پیش از این کمتر تریبون و بلندگویی برای طرح مشکلات خود داشته‌اند، حالا با گسترش فضای مجازی، صدای تازه‌ای پیدا کرده‌اند؛ صدایی که گاهی آن‌قدر بلند است که نمی‌توان آن را نشنیده گرفت.

محرومیت روی مرز

در چهار دهه اخیر چه بر مرزنشینان گذشته است و فعالان اقتصادی استان‌های مرزی درباره مشکلات خود چه می‌گویند؟
گره کوری بر جان معیشت مرزنشینان افتاده است؛ آنها که از هر سوی ایران که بنگری، خود در مهد منابع زندگی می‌کنند و از آن بی‌بهره‌اند.
محرومیت‌های آموزشی کاهش می‌یابد

محرومیت‌های آموزشی کاهش می‌یابد

حکیم‌زاده، معاون وزیر آموزش‌و‌پرورش: اسفند‌ماه سال گذشته 18میلیارد تومان به‌حساب مدارس عشایری واریز شد که اتفاق خوشایندی بود
محرومیت در مناطق مرزی همیشه نخستین کسانی را که در تیررس آسیب قرار‌می‌دهد فرزندان عشایری این مرز و بوم است که به‌دلیل کمبود بودجه، کمبود معلمان باتجربه، نبود امکانات آموزشی، سنت‌ها و فرهنگ‌های غلط و هزاران بهانه‌ مختلف از تحصیل باز‌می‌مانند و بسیاری از آنها به یاد گرفتن «بابا آب داد»، «بابا نان داد» و «آن مرد با اسب آمد» بسنده می‌کنند و بعد از پایان دوره ابتدایی، دفتر و کتاب را کنار می‌گذارند و به ناچار از همان سنین کودکی درس زندگی در سختی و محرومیت را مشق می‌کنند و شبیه بزرگانشان به یادگیری آیین و رسوم اجدادشان می‌پردازند و به کل از دنیای علم فاصله می‌گیرند و این چرخه محرومیت همینطور ادامه می‌یابد.
نیاز به تقویت اقتصاد مرزنشینان داریم
نیاز به تقویت اقتصاد مرزنشینان داریم
مهم‌ترین نکته‌ای که درباره شهرهای مرزی باید مورد توجه قرار بگیرد، واردات و صادرات محلی آنهاست. قانونگذار قوانینی تصویب کرده که مرزنشینان عزیز بتوانند کالای تولیدی منطقه خود را صادر کرده و کالاهای مورد نیاز خود را بدون تشریفات و فرایند گمرکی وارد کنند؛ بدون آنکه نیاز به پرداخت حق گمرکی و... داشته باشند.
همواره مناطق مرزی با تقویت پیوندها، موجب سازگاری و همسانی اقتصادی میان کشورها هستند و نفع این مراودات بین کشوری، نصیب مردمان مرزنشین هم می‌شود. از این‌رو تعداد زیادی از مرزنشینان در بازارهای مرزی مشغول کار هستند و سطح قابل توجهی از نیازهای ساکنان مرز از طریق مبادلات مرزی تأمین می‌شود.