9
دو شنبه 12 شهریور 1397
شماره 7470
درنگ
123
456
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

کمی بالاتر از سقف برسی توی سرت می‌زنند

گفت‌وگو با علیرضا افتخاری درباره نسل جدید خوانندگان و حاشیه‌‌های پیش ‌روی آنها
بخش اندکی از هزینه به‌دست آمده از کنسرت‌‌ها نصیب اسپانسر، تهیه‌کننده و خواننده می‌شود. هزینه‌ها بیشتر خرج سالن، صدا، تبلیغات و... می‌شوند. این بلیت‌های گران محصول هزینه‌‌های رایج است. شاید اگر درصدی از این هزینه‌ها را درنظر بگیریم 20درصد آن سهم خواننده و اسپانسر است.
ویژه
ماراتن برگزاری رویدادهای موسیقی با نزدیک‌شدن به آغاز ‌ماه محرم، به اوج خود رسیده است. طی سال‌های اخیر برگزاری کنسرت‌های موسیقی با رویش نسل جدید خوانندگان پاپ رونق گرفته است اما در ایام منتهی به‌ ماه محرم و رمضان، رقابت بر سر برگزاری کنسرت بالا می‌گیرد.
این سال‌ها فضای مجازی و حقیقی، برنامه‌های رنگا‌رنگ صدا و سیما، بیلبورد‌های شهری، مجالس، مهمانی‌ها و... پرشده از انواع خواننده جورواجور. تازه پشت‌سر این خوانندگان، خیل عظیمی هم در تلاشند تا به صف حنجره‌پیشگان بپیوندند. البته هرکسی حق دارد شغل و صنف خود را اختیار کند
اول اینکه بسیاری از شرکت‌های بزرگ در ابتدای سال رقمی را در بخش تبلیغاتی خود برای اسپانسرینگ درنظر می‌گیرند؛ به این معنا که در واقع از عالم هنر به نفع خود استفاده می‌کنند. اتفاقا این یک بازی دو سر برد است
طبیعی است که عضلات صوتی هم مثل دیگر عضلات بدن خسته ‌شود. خواننده اگر خوب کارش را روی استیج انجام دهد، یعنی خوب بخواند و اکت درستی داشته باشد، بعد از هر اجرا نیاز به استراحت و ریکاوری دارد. کاری به این نداریم که ما در ایران گاهی 2سانس یا بیشتر در روز برگزار می‌کنیم. متأسفانه ما اجازه اجرا در سالن‌های بزرگ‌تر و استادیوم‌ها را نداریم
از نگاه کلی‌تر، باید به بحث موسیقی و شهر برسیم. در دنیای غرب، بخش مهمی از زندگی شهری را همیشه موسیقی تشکیل می‌دهد. در واقع یکی از عناصر مهم شهرهای غربی، سالن اپرا و تالارهای موسیقی و خانه‌های بزرگان موسیقی و... است.
خرج‌کردن برای تجربه‌های جدید بهترین شکل خرج‌کردن پول است، و از آنجایی که موسیقی بر هر درد بی‌درمان دواست، و امروزه متناسب با هر وضعیت و روحیه‌ای، یک ‌سبک موسیقی در جهان وجود دارد، ‌کنسرت‌های موسیقی یکی از پرفروش‌ترین و پرمخاطب‌ترین رویداد‌های هنری به‌شمار می‌روند که بسیاری از طرفداران حاضرند برای حضور در آنها گاه مبالغ کلانی بپردازند.

قهرمانان کنسرت

خواننده‌های 3نسل از موسیقی پاپ ایران هرکدام در دوره‌های خود رکوردهای جالب‌توجهی در برگزاری کنسرت به جا گذاشته‌اند
کمی به عقب‌تر برگردیم؛ زمانی که هنوز از کنسرت‌های پاپ خبری نبود. در سال‌های بعد از انقلاب و دهه 60 ، موسیقی سنتی، یکه‌تاز بی‌رقیب موسیقی ایران بود. اما از اوایل دهه 70 به‌تدریج با آمدن نسل جدید نوجوانان و انفجار جمعیتی، نیازهای دیگری شکل گرفت.
400میلیون تومان برای 2سانس

400میلیون تومان برای 2سانس

گفت‌وگو با رسول ترابی؛ تهیه‌کننده موسیقی و برگزار‌کننده اجراهای زنده
در شرایط حال حاضر در ایران و با توجه به به‌وجودآمدن مشکلات اقتصادی، اوضاع صنعت موسیقی به‌ویژه اجرای موسیقی زنده چندان رضایت‌بخش نیست.
فردا اخبار
فردا اخبار
سه‌شنبه، 13شهریور- در روز بزرگداشت  ابوریحان بیرونی چه کارهایی غیر از نگاه‌کردن به آسمان می‌توانیم انجام بدهیم؟ از او و درباره او کتاب‌های فراوانی در کتابفروشی‌های شهر وجود دارد.
PDF درنگ
کوتاه درنگ
میان فیلم‌هایی که به خواننده و ترانه و کنسرت پرداخته‌اند و به‌ندرت می‌توان از بینشان نمونه‌هایی قابل اعتنا یافت قاتل اهلی جایگاه ویژه‌ای دارد. از نخستین نمایش فیلم در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر عده‌ای از آخرین ساخته مسعود کیمیایی به طعنه به‌عنوان فیلم کنسرت پولاد یاد می‌کنند؛
امروز تهیه کننده‌ها نفوذ زیادی در بازار موسیقی دارند. مهم‌ترین موضوع در مطرح شدن یک خواننده، داشتن شرایط پخش خوب است که پشت آن مافیای بسیار قدرتمند و هزینه‌های بالایی وجود دارد. تهیه‌کننده روی یک نفر که فکر می‌کند کمی استعداد دارد، با هزینه‌های کلان سرمایه‌گذاری می‌کند؛تبلیغات زیادی می‌کند، سایت‌های خبری را مجاب می‌کند که فقط روی آن خواننده مانور دهند
حسرت آمدن کیتارو به ایران و فرصت‌سوزی بعضی علاقه‌مندانش هنوز فراموش نشده که با خروج ترامپ از برجام صدور روادید برای چند نفر از اعضای گروه کیتارو برای برگزاری کنسرت جدیدشان دچار مشکل می‌شود و در نهایت پای کنسرتی که خیلی‌ها منتظرش بودند به‌راحتی مهر لغو می‌خورد. در سال‌های گذشته این‌دست اتفاقات کم نبوده‌اند. بسیاری از ما تلاش‌‌های چندساله کریس‌دی‌برگ با همراهی گروه آریان را برای اجرا در ایران به‌خاطر داریم.