9
چهار شنبه 24 مرداد 1397
شماره 7457
درنگ
123
456
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

تفکیک جنسیتی دروغ

یک پرسش از اهالی خیابان: زنان بیشتر دروغ می‌گویند یا مردان؟
زنان بیشتر دروغ می‌گویند یا مردان؟ در این‌باره با زنان و مردانی در رده سنی بین 17 تا 60 سال، در سطح شهر حرف زده‌ایم.
ویژه
این کتاب روانشناسی نوشته سام‌هریس و ترجمه خشایار دیهیمی است. کتاب به 2بخش اراده آزاد و دروغ اختصاص داده شده و در موضوع دروغ به سؤالاتی از این قبیل که اگر تصمیم بگیرید دیگر هرگز دروغ نگویید در روابطتان چه تغییراتی به‌وجود می‌آید؟ کدام حقایق ناگهانی در زندگی جلوی چشمتان ظاهر می‌شود؟ و... پاسخ داده می‌شود. کتاب دروغ و اراده آزاد را انتشارات گمان منتشر کرده است.
بعضی‌ها طوری دروغ می‌گویند که آدم دوست دارد همیشه از آنها دروغ بشنود. بعید است حداقل یکی دو نفر آدم این شکلی دوروبرتان پیدا نشود. آنها همه جا هستند، نه اینکه تعدادشان نسبت به‌گونه‌های خشک و رسمی انسان زیادتر باشد، ولی باز هرجایی، چندتایی از آنها پیدا می‌شود؛ دروغگوهایی که دوست‌شان داریم؛چون حرف‌هایشان طعم قهوه می‌دهد، با شیر و شکر.
مقدمه را می‌توان اینطور نوشت: صنعت نشریات زرد یا همان رسانه‌های مکتوبی که با ساختن تصاویر و مطالب جعل واقعیت با اندکی دستکاری در آن تبدیل به کالایی تجاری در دنیای رسانه می‌شوند... . ولی مگر رسانه یک «صنعت» نیست؟ مثل این می‌ماند که فکر کنید فوتبال یک «ورزش» نیست که البته ممکن است درست فکر کنید.
دوره ب00اوره00ای معصومانه گذشته و حالا که چهره هر اسطوره‌ای ترک برداشته، حتی «فرشته مهربان» را هم می‌توان به دادگاه کشاند و آنجا به تشویش اذهان عمومی محکومش کرد
بررسی دروغ در فلسفه به‌طور معمول در حوزه فلسفه اخلاق می‌گنجد. گاهی انجام دادن یا ندادن یک امر اخلاقی را نمی‌توان تشخیص داد.

این است شایعه ملی!

دروغ‌های شاخداری که همه‌مان شنیده‌ایم و البته خیلی‌هایش هم باورمان شده است
«دروغ سیزده» گرچه در ماهیت و حتی از نظر زمانی با «دروغ آوریل» غربی‌ها نزدیکی دارد ولی از رسوم قدیمی ما به‌حساب می‌آید.
اخلاق چگونه از سیاست جا ماند؟

اخلاق چگونه از سیاست جا ماند؟

گفت‌وگو با جهانبخش محبی‌نیا و عبدالله ناصری درباره تأثیر دروغ‌ها و تهمت‌های سیاسی بر جامعه
آبشخور سیاست، قدرت است و چون قدرت در جامعه ما آلوده است بر این اساس ما با این پلشتی‌‌ها مواجهیم. یکی از بیماری‌‌های اساسی جامعه ما، بیماری‌‌های اخلاقی است که متأسفانه روزبه‌روز هم شدیدتر و غیرقابل مهار می‌شود.
دروغ به من بگو
دروغ به من بگو
نیکلاس ری در «جانی گیتار» از مفهوم دروغ آشنایی‌زدایی می‌کند
احتمالا بیشترین دروغ‌ها را در تاریخ سینما از زبان مردان و زنانی که به یکدیگر ابراز عشق می‌کردند شنیده‌ایم؛ دروغ‌های شیرینی که روابط عاطفی کاراکترها را، هم پیش می‌برد و هم در مرحله بعدی‌،بحران می‌آفریند. اینها آموزه‌هایی هستند که سینما از جامعه به دست آورده.
PDF درنگ
کوتاه درنگ
قبل از شروع بحث، در ابتدا بفرمایید که دروغگویی یک مشکل روان‌شناختی است یا یک معضل اخلاقی؟
جامعه کنونی ما جامعه‌ای آسیب‌دیده است؛ چرا که اعتماد عمومی کاهش پیدا کرده و پیوستگی‌های عاطفی انسانی از هم گسسته شده است.
اگر درنظر بگیریم که کار فرهنگستان ادب فارسی ایجاد کلمه و سالم‌سازی فرهنگ در سطح جامعه است، اگر بعید ندانیم که تلویزیون می‌تواند در شکل‌دادن به فرهنگ اصطلاحات و تکیه‌کلام‌های مفید برای جامعه جریان‌ساز باشد.