24-25
سه شنبه 21 آذر 1402
شماره 8969
همشهری محله4
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم
ویژه
در 3دهه اخیر با پدیده‌ای به نام کوچ ورزشی‌ها به عالم سیاست مواجه بوده‌ایم، اما این رویه در سال‌های قبل از انقلاب هم معمول بوده و تعدادی از فوتبالیست‌های مشهور به‌طور ناگهانی مناصب سیاسی را از آن خود کردند.
فوتبالیست‌ها و فوتبال‌دوستان شرق تهران خاطرات بسیاری با زمین یخچالی دارند؛ همان زمین خاکی که روزگاری یخچالی بود وسیع که با آب قنات پر می‌شد و تابستان‌ها یخ مورد نیاز اهالی را تامین می‌کرد.
هجدهمین نشست مرکز تهران‌شناسی همشهری به بازخوانی پرونده فوتبال در تهران اختصاص داشت

از زمین‌خاکی‌ها تا پیراهن تیم ملی

از آن روزی که بازیکنان نخستین تیم فوتبال تهرانی‌ در میدان مشق پا به توپ شدند و در برابر تیم فوتبال کارمندان سفارت انگلیس صف‌آرایی کردند، فوتبال در دل تهرانی‌ها جا باز کرد و پایتخت به یکی از مهم‌ترین قطب‌های این ورزش محبوب در کشور تبدیل شد.
جایزه عجیب مسابقات زمین خاکی

جایزه عجیب مسابقات زمین خاکی

روزگاری هرمحله تهران یا دست‌کم چند محله مجاور هم، یک زمین‌خاکی داشت که پاتوق جوان‌های فوتبال‌دوست محله بود.
استقبال از «پله» در مهرآباد
استقبال از «پله» در مهرآباد
15اردیبهشت سال 1351که پله، اسطوره فوتبال، با پیراهن سفید سانتوس برزیل روی چمن ورزشگاه نوپای آزادی قدم گذاشت،
PDF همشهری محله4
کوتاه همشهری محله4
طرفداران قدیمی فوتبال از زمین خاکی راه‌آهن به‌عنوان کارخانه بازیکن‌سازی فوتبال تهران نام می‌برند. چنین تعاریفی درباره دومین زمین‌خاکی تهران اغراق‌آمیز نیست، چراکه بسیاری از فوتبالیست‌های مطرح پایتخت تا پایان دهه 60در همین زمین خاکی به مدارج بالای فوتبال رسیدند.
وقتی هنوز خبری از خیابان‌ها و برج‌ها و مراکز تجاری قیطریه نبود و تهرانی‌ها به قیطریه نه به چشم محله‌ای اعیانی در شمال شهر، بلکه به‌عنوان یکی از آبادی‌های خوش‌آب‌وهوای شمیران نگاه می‌کردند، زمین خاکی قیطریه برای خود بروبیایی داشت.
29اردیبهشت سال 1347روزی بود که بازیکنان تیم ‌ملی فوتبال ایران برای لمس نخستین جام قهرمانی در مسابقات جام ملت‌های آسیا خودشان را برای رویارویی با صهیونیست‌ها آماده کرده بودند.