04
دو شنبه 6 اردیبهشت 1400
شماره 8205
اقتصاد
23023624
02123023902
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

بهبود شکاف تورمی بین فقرا و ثروتمندان

با وجود کاهش شکاف تورمی، فقرا همچنان هزینه‌های بیشتری را صرف کالاهای خوراکی می‌کنند
تورم
آمار‌ها نشان می‌دهد در فروردین امسال شکاف تورمی بین ثروتمندان و طبقات ضعیف‌تر جامعه اندکی بهبود پیدا کرده اما طبقاتی که از نظر اقتصادی ضعیف‌تر هستند، همچنان هزینه‌های بیشتری را نسبت به طبقات مرفه صرف کالاهای خوراکی و آشامیدنی می‌کنند.
ویژه
همزیستی تجارت خارجی ایران با کرونا به رشد قابل‌توجه آمارهای این حوزه در نخستین‌ماه از سال جدید منجر شده؛ به‌گونه‌ای که در فروردین امسال، ارزش صادرات غیرنفتی کشورمان 80درصد و ارزش واردات کالایی 56درصد نسبت به‌مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است.
کشاورزی
کاهش واردات برنج، قیمت انواع خارجی این محصول را در بازار به‌شدت افزایش داده و اکنون با شرایطی مواجهیم که قیمت برنج هندی و پاکستانی و تایلندی از برخی ارقام برنج ایرانی بیشتر شده است.

کم‌آبی به سدها رسید

افت 54درصدی بارندگی در سال آبی جاری به کاهش 40درصدی ورودی آب به مخازن سدها و افت 19درصدی ذخیره آب آنها منجر شده است
آب
ورودی آب به سدها از ابتدای سال آبی جاری تاکنون از اول مهر 1399تا شامگاه 4اردیبهشت 1400 نسبت به دوره مشابه سال قبل ۴۰درصد کاهش نشان می‌دهد و همزمان میزان ذخایر آب در مخازن سدها نیز ۱۹درصد کمتر از سال قبل است.

پوست موز زیر پای مباشران تنظیم بازار میوه

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری می‌گوید: ماجرای میوه‌های در معرض فساد به ستاد تنظیم بازار ارتباطی ندارد، کسانی که به‌دنبال فرصت بودند تا میوه‌های شب عید را ذخیره و آن را در زمان بالا رفتن قیمت‌ها عرضه کنند، اگر امروز متحمل ضرر و زیان شده‌اند، خودشان مسئول هستند.
نقد بخش خصوصی بر طرح مجلس برای بانک مرکزی
اتاق تهران در گزارشی به نقد و کالبدشکافی طرح مصوب کمیسیون اقتصادی مجلس درباره قانون بانک مرکزی پرداخته که نشان می‌دهد بین آنچه مورد نظر نمایندگان و به‌ویژه مدافعان این طرح است و هدف مطلوب نخبگان و خبرگان پولی و بخش خصوصی اختلاف‌نظر جدی وجود دارد.