19
دو شنبه 3 آذر 1399
شماره 8092
جهان
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم
ویژه
جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا بعد از شروع کارش در کاخ سفید، نمی‌تواند زیادی روی کمک مجلس نمایندگان حساب باز کند؛ چون دمکرات‌ها، چندین کرسی خود را از دست داده‌اند و درگیری‌های آشکار بین اعضای میانه‌رو و پیشرو، همین برتری عددی شکننده را هم به خطر می‌اندازد.
آنگلا مرکل با پایان چهارمین دوره حضورش در قدرت، کمتر از یک سال دیگر صحنه سیاسی آلمان را ترک می‌کند اما مردم آلمان و جهان او را با 15سال حضور متوالی در راس دولت قوی‌ترین اقتصاد اروپا به یادها خواهند سپرد. حضور قدرتمند مرکل در قدرت، دیروز 15ساله شد.
خاورمیانه
مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا درحالی‌که کمتر از 2‌ماه به پایان عمر دولت ترامپ باقی مانده، سفری طولانی را به مقصد کشورهای متحد آمریکا در اروپا و خاورمیانه آغاز کرده است.

میراث ترامپ برای آمریکا

به اعتقاد اندیشمندان سیاسی و فرهنگی در آمریکا، نتیجه ریاست‌جمهوری ترامپ تشدید شکاف در جامعه آمریکا و رواج نژادپرستی بوده است
آمریکا
آمریکا در 4سال گذشته که ترامپ در کاخ سفید حضور داشته شاهد رخدادهای زیادی در حوزه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی وسیاسی بوده که نه‌تنها شگفتی بسیاری از آمریکایی‌ها را به‌دنبال داشته بلکه مردم کشورهای دیگر جهان را نیز انگشت به دهان کرده است.
PDF جهان
کوتاه جهان
به نوشته روزنامه العربی الجدید، سفر اخیر سردار قاآنی به بغداد و ملاقات‌های وی با مقامات عالی رتبه سیاسی و نظامی عراق، ازجمله مصطفی الکاظمی، فضای این کشور را به‌طور قابل توجهی تحت‌تأثیر قرار داده است. به نوشته این روزنامه، ایران به‌دنبال آرام‌سازی فضای عراق است.