22_23
دو شنبه 3 آذر 1399
شماره 8092
صفحات دوم و سوم قرن
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

پایه‌گذار سازمان مجاهدین خلق

چهره اول
محمد حنیف‌نژاد در سال1318 در خانواده‌ای فقیر در تبریز به‌دنیا آمد. از دوران مدرسه به هیئت‌های سینه‌زنی و جلسات مذهبی، به‌خصوص جلسات حاج‌یوسف‌شعار، راه یافت و صبغه مذهبی شدید یافت.
ویژه
حمید اشرف از رهبران سازمان چریک‌های فدایی خلق ایران بود که به نوعی به‌عنوان فرمانده عملیات این سازمان نام برده می‌شود و افسانه‌سرایی‌های بی‌شماری نیز در موردش از سوی چریک‌ها نقل شده است.
یکی از تشکل‌هایی که متاثر از خرداد42 بود و مشی مبارزه مسلحانه را دنبال می‌کرد تا با سرنگونی رژیم پهلوی، حکومت اسلامی را جایگزین آن کند، حزب ملل اسلامی بود.

بریدن یا خیانت

گفت‌وگو با احمدرضا کریمی از اعضای سابق سازمان مجاهدین خلق
برای درک چرایی بریدن و همکاری چریک‌ها با نهادهای امنیتی به سراغ احمدرضا کریمی رفتم؛ چریکی که در زمان رژیم پهلوی دستگیر و حاضر به همکاری و مصاحبه شد و حتی متن اعترافات تلویزیونی افراخته- که البته هرگز به پخش نرسید- را او تنظیم کرده است.
طرح ترور آیت‌الله بهشتی

طرح ترور آیت‌الله بهشتی

اعترافات وحید افراخته از سران نفاق، نشان می‌دهد که دامنه‌ برنامه سازمان برای حذف روحانیون مؤثر و نفوذ در روحانیت برای در دست‌گرفتن این جریان گسترده شده بود.
چریک‌های دانش‌آموز در نهاوند
چریک‌های دانش‌آموز در نهاوند
گروه ابوذر در آبان سال1351 در شهر نهاوند تشکیل شد. افراد این گروه جوان و دانش‌آموز دبیرستانی بودند اما در اثر ارتباط با انجمن‌های دینی و سیاسی همدان و به‌ویژه ارتباط با آیت‌الله‌عبدالرحیم ربانی شیرازی به استحکام فکری و سیاسی دست یافتند و توانستند امور تشکیلاتی را به‌خوبی پیش ‌ببرند.