22
پنج شنبه 7 بهمن 1400
شماره 8424
میراث فرهنگی
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

تخریب سازمان‌یافته بافت تاریخی پیرامون مسجد جامع عتیق

یادداشت
اواخر سال97، چندین خانه تاریخی ارزشمند در بافت شمالی مسجد جامع عتیق اصفهان و در حریم این اثر ثبت جهانی تخریب شد که هیچ ارگان و نهادی مسئولیت تخریب آن را نپذیرفت و ابهامات به‌وجود آمده در مورد نهاد تخریب‌کننده و علت تخریب باعث نگارش نامه‌ای در تاریخ 1398/2/31 به معاون وقت میراث فرهنگی کشور شد، که از طرف وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هم پیگیری و اقدامی صورت نپذیرفت.
گپ
میدان نقش‌جهان اصفهان با برخورداری از 5 اثر تاریخی دیگر در دل خود شامل مسجد امام، سردر قیصریه، عمارت عالی‌قاپو و مسجد شیخ لطف‌الله سال1313 به شماره102 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد و نزدیک به نیم‌قرن بعد، یعنی در سال1358 با شماره115 در ردیف نخستین آثار تاریخی ایران قرار گرفت که به ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو رسید.

سرسرباز هخامنشی در مخزن موزه ملی ایران

میراث فرهنگی
سر سرباز هخامنشی که در سفر رئیس‌جمهور سابق ایران به نیویورک برای بازگشت به ایران تحویل حسن روحانی شد، حالا حاشیه‌ساز شده و کار به جایی رسیده است که نایب‌رئیس فراکسیون گردشگری مجلس احتمال سرقت این اثر تاریخی متعلق به پلکان شرقی تخت‌جمشید را مطرح کرده است.

نیاز محوطه باستانی میرک به پایگاه پژوهشی

معاون پروژه کاوش تپه‌های میرک سمنان گفت: محوطه باستانی میرک به عنوان کهن‌ترین محوطه میراثی ایران و نخستین محوطه روباز پارینه‌سنگی در کشور به پایگاه پژوهشی نیاز دارد.
افزایش 30درصدی بودجه وزارت میراث در لایحه دولت
معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌های وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی‌ گفت: دولت سیزدهم در لایحه بودجه۱۴۰۱ افزایش ۳۰درصدی اعتبارات برای این 3 بخش را مدنظر قرار داد.
آثار محوطه‌های باستانی از جندی‌شاپور تا بیستون، شهر سوخته و جیرفت،دهه‌هابه غارت رفته و برخی‌شان در موزه‌های خارجی و تعدادی به واسطه قاچاقچیان و دلالان در انتظار خروج از کشور است.
PDF میراث فرهنگی
کوتاه میراث فرهنگی
اثر تاریخی کردستان ثبت ملی شد. این آثار شامل ۹خانه تاریخی ‌خان احمدی، کسوت ‌آرا، برنجی، معتمد وزیری، نصرت نوری، شهناز خالدی، سبحانی، بهمن سلطانی و منصوب عباسی، به همراه3 اثر شامل مجسمه مستوره اردلان، سنگ قبر محمدامین خان گروس و شمشیر مانایی است.
سرپرست فرمانداری پاوه با اشاره به ظرفیت‌ها و فرصت‌های گردشگری بسیار مناسب در این شهرستان و روستای داریان، گفت: این ظرفیت‌ها مسیر ثبت ملی شدن داریان به عنوان روستای ملی صنایع دستی را هموار می‌کند.