24
چهار شنبه 8 بهمن 1399
شماره 8146
صفحه چهارم قرن
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

زیبا صدایم کن

فرهاد حسن‎‌‎زاده؛یکی از مهم‎‌‎ترین نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان ایران
نثر
سال1368 وقتی فرهاد حسن‎‌‎زاده کتاب «روباه و زنبور» را می‎‌‎نوشت، به ذهن کسی نمی‎‌‎رسید که این نویسنده تازه‎‌‎کار آبادانی ظرف سه‌دهه، تبدیل به یکی از ارکان ادبیات کودک و نوجوان ایران شود.
ویژه
نشر «چشمه» که امروز یکی از مشهورترین و موفق‎‌‎ترین ناشران ایران است و پنج‌فروشگاه در تهران و یکی یک شعبه در بابل و مشهد دارد، کارش را در نیمه نخست دهه60 از یک کتابفروشی کوچک 32متری آغاز کرد.
نقطه‌هایم/ بوی سرگشتگی دارد و درد/ ردپایی/ در حواشی این راه:/ گاه و بیگاه/ شانه بر شانه عشق/ گشته‌ام کوچه‌ها را؛/ لذتی دارد اما/ رفتن از کوه بالا/ بر سر تخته سنگی نشستن/ دل به تنهایی خویش بستن.
موسیقی
هفدهم مرداد 1389 علیرضا افتخاری در مراسم بزرگداشت «روز خبرنگار»، محمود احمدی‎‌‎نژاد را در آغوش گرفت تا همین چند ثانیه، زندگی هنری وخصوصی او را زیر و زبر کند؛ افتخاری که از اوایل دهه70 تا آن مقطع با تولید و انتشار بیش از 50آلبوم موسیقی - به‎‌‎طور متوسط هر سال سه‌آلبوم- به‎‌‎عنوان پرکارترین خواننده موسیقی شناخته می‎‌‎شد، با این اتفاق چنان از سوی جامعه مخاطبانش طرد شد که بنا به‎‌‎ گفته‎‌‎های بعدی خودش، سوپرمارکت محله‎‌‎اش هم دیگر جنسی را به او نمی‎‌‎فروخت.

دست به عصا شدن روزنامه‎نگاری

یک دهه توقیف و لغو امتیاز نشریات
مطبوعات
دهه80 برای مطبوعات چطور گذشت؟ نیمه نخست این دهه با دولت اصلاحات مصادف بود و مطبوعات که چشم‎‌‎شان از «توقیف فله‎‌‎ای مطبوعات» در سال1379 ترسیده بود، سعی می‎‌‎کردند بی‎‌‎گدار به آب نزنند و محتاط باشند تا گزک برای توقیف دست کسی ندهند.
اکران سرد جشنواره پررونق

اکران سرد جشنواره پررونق

در سالی که فقط یک فیلم تماشاگر میلیونی یافت، فجر بیست‎‌‎ونهم گرم‎‌‎ترین جشنواره دهه80 از کار درآمد
«اکران سرد و جشنواره گرم»؛ سینمای ایران در سال89 را در این جمله می‎‌‎توان خلاصه کرد.
تاریخ هنر برای کودکان
تاریخ هنر برای کودکان
انتشار کتاب هنر نوگرای ایران
بالاخره و در آخرین سال دهه1380 مروری بر تاریخ هنر مدرنیستی ایران یا آنچنان که بر جلد خود کتاب «هنر نوگرای ایران» خوانده شده، منتشر می‎‌‎شود.
PDF صفحه چهارم قرن
کوتاه صفحه چهارم قرن
آگهی
آبان و آذر سال1389 نمایش «نوشتن در تاریکی» نوشته و کارگردانی محمد یعقوبی در سالن چهارسوی مجموعه تئاترشهر به صحنه رفت؛ نمایشی شوخ‎طبعانه که گرفتار ممیزی شده و درنهایت به شروط مختلفی اجازه اجرا گرفته بود.