04
چهار شنبه 8 بهمن 1399
شماره 8146
اقتصاد
23023624
02123023902
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

عنصر «قیمت» عامل‌غایب درتنظیم بازار برق

دیدگاه
دست‌کم در نیم‌قرن گذشته تنظیم بازار کالاها و خدمات به دغدغه جمعی دولت و ملت تبدیل شده و به تعبیر مولانا «هر لحظه به شکلی بت عیار بر آمد» به این معنی که در هر مقطع زمانی و در هر دوره‌ای؛ رشد قیمت یا کمبود یک نوع کالای خاص و تنظیم بازار آن به خبر داغ رسانه‌ها تبدیل می‌شود.
ویژه
وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده است: از مجموع 400هزار واحد مسکن ملی که قرار است امسال و سال آینده احداث شود، 270هزار واحد تعیین تکلیف شده و 100هزار واحد نیز در شرکت بازآفرینی شهری پیگیری می‌شود.
بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران که سابقه تصدی وزارت نیرو را هم دارد، می‌گوید: تشکیل وزارت انرژی ‌شدنی است و مجلس می‌تواند در این زمینه اقدام کند. بیان چنین موضوعی از زبان یکی از کهنه‌کارترین وزیران پس از انقلاب آن هم در شرایطی که دوباره چالش بین وزارت نفت و نیرو درباره تامین سوخت نیروگاه‌ها مسئله‌ساز شده، نشان می‌دهد همچنان بخشی‌نگری بر سیاستگذاری انرژی حاکم است و همین چالش دردسرآفرین شده است.
همشهری بررسی می‌کند؛ نقش قطع ارتباط اقتصاد ایران با جهان در قطعی برق چیست؟

راه نجات از قطعی برق

سخنگوی صنعت برق در گفت‌وگو با همشهری: امیدواریم خاموشی‌ها قطع شود؛ اگر مردم رعایت کنند و گاز نیروگاه‌ها تامین شود
تا چند سال پیش در اوج گرمای تابستان، برق قطع می‌شد؛ حالا در اوج سرمای زمستان. هنوز روزی را که ترکمنستان شیرهای ورودی گاز خود به سمت استان‌های شمالی را بست و پول اضافه خواست، یادمان نرفته؛ اگرچه چندسالی است که خطر تهدید ترکمنستان به قطع گاز برطرف شده و گاز به‌اندازه در شهرها و روستاها وجود دارد اما حالا چراغ‌ها خاموش می‌شود.
شرط‌های روحانی برای پذیرش بودجه

شرط‌های روحانی برای پذیرش بودجه

از 14بهمن به بعد لایحه بودجه پیشنهادی دولت، به‌همراه تغییرات نه‌چندان اندک آن در کمیسیون تلفیق مجلس، در صحن پارلمان 3‌شیفته بررسی می‌شود؛ بودجه‌ای که 2‌ماه پس از ارسال آن از دولت به مجلس، با تغییرات زیادی مواجه شده، برخلاف انتظار کارشناسان و حتی مرکز پژوهش‌های مجلس، نه‌تنها خبری از صرفه‌جویی در بودجه نیست بلکه اعضای کمیسیون تلفیق تا توانسته‌اند بر هزینه‌های دولت اضافه کرده‌اند.
هزینه معیشت کارگران زیر چکش کمیته مزد
سومین جلسه کمیته مزد1400 هم بدون نتیجه به پایان رسیده و هنوز حتی روی مبانی تعیین سبد معیشت نیز توافق نشده است
چکش‌کاری آمار و ارقامی که قرار است مبنای استخراج و محاسبه هزینه معیشت کارگران باشد همچنان ادامه دارد و آنگونه که اعضای کارگری کمیته مزد شورای‌عالی کار می‌گویند سومین جلسه این کمیته نیز با حضور کارشناسان دولتی به استخراج اعداد و ارقام رسمی برای نرخ تورم و هزینه معیشت اختصاص پیدا کرده است.