اگر به استعاره زبان را تشبیه به آشپزی کنیم، سال 1338و با «مول» متبحرترین آشپز رمان ایرانی، کارش را شروع کرد: احمد محمود. محمود اندازهها را میشناخت و میدانست از هر ویژگی زبان چه اندازه استفاده کند و حد و حدود زبان کجاست.
سینمای فارسی، دهه40 را با پرکاری ناصر ملکمطیعی و ویدا قهرمانی، 2فیلم مهم و بحثانگیز ساموئل خاچیکیان فریاد نیمهشب و یک قدم تا مرگ، تثبیت حضور فردین و ظهور بهروز وثوقی و رضا بیکایمانوردی آغاز میکند.
ارکستر جوانان و ساخت و پرداخت ترانههای جوانپسندانه
چند سال پس از آغاز بهکار برنامه «گلها» و بهرغم ساخت آثار ارزشمند هنری در آن، مشخص شد که این مجموعه فقط امکان پوشش طیفی خاص از سلیقههای عمومی را خواهد داشت چرایی این مسئله را شاید بتوان در انحصارطلبی اعضای قدرتمند 2شورای پرنفوذِ «شعر» و «موسیقی» آنجا دانست.
سال 1340که میآید، دههای جدید در تئاتر ایران آغاز شده است. برای تغییر دههها میتوان نشانههای بسیاری درنظر گرفت اما این دهه برای تئاتر وجه نمادین دارد.