13
چهار شنبه 16 مهر 1399
شماره 8057
درنگ
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

تکیه‌ها از دیروز تا امروز

مرثیه عزاداران حسینی سال‌هاست در تکایای تهران برگزار می‌شود
​​​​​​​تکایا در گذشته از جایگاه مذهبی و آیینی خاصی برخوردار بودند و اغلب برنامه‌های عزاداری محرم و دیگر مناسبت‌های مذهبی در این قبیل بنا‌ها اجرا می‌شد.
ویژه
فرارسیدن ایام و دهه عاشورای حسینیع، ایران را یکپارچه سیاهپوش و عزادار می‌سازد و تهران نیز به‌عنوان پایتخت کشور، نمادی از جلوه‌های گوناگون عزاداری سالار شهیدان در این روزها می‌شود.
وقتی قرار است درباره تاریخچه نمایش آیینی در ایران صحبت کنیم باید سراغ کسی برویم که سال‌ها در این حوزه تحقیق و پژوهش کرده است.
در طول تاریخ و البته غالباً در صدر اسلام، مسجدها معمولاً قرارگاه مسلمانان بودند؛ یعنی هر اتفاقی که می‌خواست بیفتد، باید در مسجدها شروع می‌شد یا در همان مسجدها می‌افتاد.
گزارشی پیرامون تکیه دولت از ساخت تا تخریب و شاید بازسازی

احیای یک میراث در خاک خفته

رضا کوچک‌زاده تهران تکیه‌های قدیمی و معروف زیادی دارد که اغلب خاستگاه تعزیه‌ها بودند اما وقتی صحبت از تکیه‌های تهران می‌شود، محال است حرفی از تکیه معروف دولت به میان نیاید؛ تکیه‌ای که نامی آشنا برای اهالی هنر و علاقه‌مندان به آیین شبیه‌خوانی است.
تکایا؛ محل اتکای مردم

تکایا؛ محل اتکای مردم

تاریخچه عزاداری برای امام‌حسینع در ایران به دوران حکومت شیعه‌مذهب آل‌بویه برمی‌گردد؛ به زمانی که معزالدوله دیلمی دستور برپایی عزای عمومی برای شهدای دشت کربلا را صادر کرد و از همان زمان مردم ایران در‌ماه عزای امام حسینع سیاه پوشیده و بر سر و سینه خود زدند.
تکیه، نمادی از تعلق محلی است
تکیه، نمادی از تعلق محلی است
تکیه در شهر به‌عنوان یک فضای شهری و مرتبط با یک عملکرد دینی و مذهبی از دوران صفوی شکل گرفته است.
PDF درنگ
کوتاه درنگ
اعداد 1 تا 9 را طوری در خانه‌های سفید قرار دهید که هر رقم در سطرها، ستون‌ها و مربع‌های کوچک 3 در 3 یک‌بار دیده شود. پاسخ‌ها در ادامه آمده است.
جد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ول 8057