123
سه شنبه 9 آذر 1400
شماره 8375
ادب‌وهنر 2
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم
ویژه
سال۱۳۶۱، در جواب تصمیم ستاد تبلیغات جنگ برای مستندسازی رخدادهای خطوط مقدم رزم، ده‌ها نوجوان ساکن اهواز، داوطلب شدند تصاویر مناطق جنگی را در قاب فیلم و عکس ثبت کنند. بچه درسخوان‌های دبیرستان‌های دکتر شریعتی، آیت‌الله طالقانی و شهدای اهواز؛ یاد گرفتند چطور با دوربین‌های فیلمبرداری سوپر ۸ و دوربین‌های عکاسی با حلقه فیلم‌های ۲۴ تایی و ۳۶ تایی کار کنند.
سیدمرتضی آوینی: در آخر فیلم «مهاجر»، وقتی علی نقی‌زاده پلاک‌هایش را به اسد می‌دهد و خود در حال شلیک تیر به‌سوی دشمن موانع را از سر راه «پهپاد» دور می‌کند و به شهادت می‌رسد و اسد پلاک‌ها را به گردن پهپاد می‌اندازد و او را پرواز می‌دهد، پلان درشتی هست از رقص پلاک‌ها در باد، همراه با صدای زیبای برخورد پلاک‌ها بر بدنه پهپاد...
مروری بر ۱۰ کاراکتر بسیجی سینمای ایران که بیشتر در یادها مانده‌اند

به رنگ آرمان، به طعم اعتراض

اولین بسیجی‌های سینمای ایران از دل آثار جنگی به میدان آمدند. در دهه60، دفاع‌مقدس مهم‌ترین عرصه حضور بسیجیان بود و طبیعی بود که بسیجیان بیشتر در فیلم‌های دفاع‌مقدسی دیده شوند و به چشم آیند. اگر هم کاراکتر بسیجی در شهر به تصویر کشیده می‌شد، این حضوری ناگزیر و معمولا محصول مجروح شدن در جبهه بود‌.