22
سه شنبه 9 آذر 1400
شماره 8375
ادب‌وهنر
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم
ویژه
از سال۱۳۸۶ تا‌کنون، سازمان سینمایی پیوسته و مداوم ریل‌گذاری می‌کند و محصول ریل‌گذاری آن، همین چیزی است که می‌بینیم. سینما نابود و مافیای پخش و اکران درست شده و الان هم با یک مافیای جدید در پلتفرم‌ها روبه‌رو هستیم. اینها را چه‌کسی درست کرده؟ پول‌های کثیف را چه‌کسی وارد این سینما کرده؟ ما که فیلمسازیم، در این جریان‌های مافیایی چه کاره‌ایم؟
نیکی کریمی، به‌عنوان رئیس هیأت داوران، مهمان جشنواره بین‌المللی فیلم جنایت و مکافات در ترکیه است. پلین اسمر، تهیه‌کننده و کارگردان و مِهمت اصلان‌توغ، بازیگر فیلم‌های سینمایی و سریال از ترکیه، میرا استالووا فیلمساز و کارگردان بلغارستانی و بادن زیوک از کارشناسان سینمایی اوکراین به همراه نیکی کریمی از ایران آثار سینمایی بخش مسابقه این جشنواره را داوری می‌کنند.
گزارش
جشنواره فیلم فجر امسال 40ساله می‌شود. گویا در فاصله تقریبا 3‌ماه مانده به برگزاری‌اش، نشانه‌های بحران میانسالی‌ گریبانگیرش شده است. امسال 94فیلم متقاضی حضور در جشنواره بودند که با اعلام روابط‌عمومی جشنواره، 74فیلم سینمایی به هیأت انتخاب جشنواره ارائه خواهد شد.

کدام سینما؟ کدام ابتذال؟

با وجود توافق عمومی برای جلوگیری از تولید فیلم سخیف، تعریف مشترکی درباره مفهوم ابتذال در سینما وجود ندارد
گزارش
«در دولت جدید هیچ مجوزی برای ساخت فیلم‌های سخیف و مبتذل صادر نمی‌کنیم.» این شاید مهم‌ترین اظهارنظر محمد خزاعی در روزهای اخیر باشد‌. رئیس سازمان سینمایی با صراحت اعلام کرده جلوی تولید فیلم‌های مبتذل و سخیف را خواهد گرفت اما اینکه تعریف فیلم مبتذل و سخیف چیست؟ خودش داستانی دیگر است.

تا این حد فیلم مسئله‌دار نداریم

یک منبع آگاه در وزارت ارشاد: منبع عدد «30 فیلم مسئله‌دار» در صحبت‌های نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس ‌ برای ما مشخص نیست
بعد از اظهارنظرها درباره «شهر گربه‌ها»ی سیدجواد هاشمی توسط یکی از نمایندگان مجلس، نوبت به فیلم‌های مسئله‌دار رسیده است؛ موضوعی که بیژن نوباوه، نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درباره آن اظهارنظر کرده و به خبرگزاری فارس گفته بود :«به بیش از 30فیلم مسئله‌دار، مجوز داده شده و اگر این فیلم‌ها اکران شود، وزیر ارشاد باید برای پاسخگویی به مجلس بیاید.»
برترین‌های سال ۲۰۲۱  به انتخاب کایه دو سینما
با نزدیک شدن به پایان سال میلادی ۲۰۲۱، مجلات سینمایی معتبر فهرست برترین فیلم‌های سال خود را اعلام می‌کنند. مجله سینمایی معتبر کایه دو سینما نیز فهرست ۱۰ فیلم معتبر خود را به ترتیب زیر منتشر کرد.