16
چهار شنبه 3 آذر 1400
شماره 8370
ادب‌وهنر 2
123
1
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم
ویژه
فرهاد گلزار سید مرتضی آوینی:« عروس» فیلمی است استادانه و نمونه‌ای است از سینمای مطلوب. اینکه ما دریابیم اگر همه فلاش‌بک‌ها در نیمه‌اول فیلم جمع نمی‌شد بهتر بود اشکالی که خود افخمی هم در مصاحبه با تلویزیون به آن اشاره داشت یا اگر امکان داشت که در نیمه‌دوم هم همان ریتم اولیه حفظ شود و یا‌ ای ‌کاش بازی پسرعمو بهتر از آب درمی‌آمد و...
گفت‌وگوی ماهنامه فیلم با ابوالفضل پورعرب و نیکی کریمی یکی از جنجالی‌ترین مصاحبه‌های آن سال‌ها از کار درآمد. جنجال‌ها البته توسط برخی مخاطبان آن سال‌ها رقم خورد که گویا انتظار مصاحبه‌ای با لحن ژورنالیستی را نداشتند.

عروس 30 سال بعد/ پرنده شیرین جوانی

«عروس» پدیده سینمای ایران در شروع دهه 70 و به نوعی خداحافظی با دهه 60 بود. تصویری تازه از سینمایی که در عین وفاداری به سیستم، الگویش در روایت و تکنیک، سینمای آمریکا بود. تأثیرپذیری فیلمسازان جوان مذهبی از سینمای آمریکا در آن زمان خیلی مسبوق به سابقه نبود. یکی از معدود نمونه‌ها فیلم «دست نوشته‌ها»ی مهرزاد مینویی بود که در اکران مورد توجه منتقدان قرار نگرفت.