• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 15 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 99885
+
-

پاسخ به سؤالات حقوقی

پاسخ به سؤالات حقوقی
پاسخ به سؤالات حقوقی

زهره پیروی- حقوقدان

تقاضای مهریه بعد از طلاق
آیا زن می‌تواند پس از ثبت طلاق توافقی مجددا مهریه خود را مطالبه کند؟

درصورتجلسه داوری که شعبه مورد نظر دادگاه رسیدگی‌کننده به پرونده طلاق توافقی ارجاع شده است درخصوص مهریه تعیین تکلیف شده و توافقات زوجین به صراحت مکتوب شود و به امضا طرفین رسیده است که در آن باید ذکر شود که زوجه مهریه خود را قبلا دریافت کرده و یا زمان استماع صیغه طلاق دریافت خواهد کرد. در واقع اجرای صیغه طلاق منوط به پرداخت تمام یا بخشی از مهریه خواهد بود. در چنین شرایطی اگر پس از عبارت بذل مهریه از سوی زوجه و قبول بذل از سوی زوج، زوجه حق رجوع به مابذل را از خود سلب و ساقط کند نمی‌تواند مجددا آن را مطالبه کند. همچنین چنانچه در این خصوص سند ابراء در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شده باشد، زوجه حق مطالبه را نخواهد داشت.

شرایط اجرای حکم تمکین
آیا مرد می‌تواند بدون تهیه منزل مستقل حکم تمکین را اجرا کند؟

در پی ترک منزل توسط زوجه بدون عذر موجه و یا عدم‌تمکین خاص زوج می‌تواند با ارسال اظهارنامه و سپس دادخواست تمکین الزام وی را به ایفای وظایف زناشویی بخواهد ولی این امر در زمان اجرای حکم مستلزم تهیه منزل مستقل و در‌شان زوجه با اثاث‌البیت است. همچنین زوج باید توان پرداخت نفقه و سایر هزینه‌های زندگی شامل البسه، غذا و هزینه‌های درمانی و بهداشتی را داشته باشد.

گرفتن نفقه فرزند توسط مادر
آیا مادر می‌تواند نفقه ایام گذشته فرزند خود را مطالبه کند؟

ماده ۱۱۹۹ قانون مدنی درخصوص نفقه اولاد تعیین تکلیف کرده و آن را به صراحت بر عهده پدر قرار داده است و درصورت استنکاف از پرداخت مادر می‌تواند با مراجعه به دفاتر خدمات قضایی اقدام به تقدیم دادخواست نفقه فرزند از پدر کند ولی درخصوص نفقه ایام گذشته فرزند، دادگاه مواجه با تکلیفی نیست و از تاریخ تقدیم دادخواست لغایت آینده با جلب نظر کارشناس محترم دادگستری، نفقه تعیین و حکم صادر می‌شود.

شرایط دریافت اجرت المثل
زن برای گرفتن اجرت المثل ایام زندگی مشترک باید چه دلایلی به دادگاه تقدیم کند؟

زوجه می‌تواند با تقدیم دادخواست مطالبه اجرت المثل ایام زندگی مشترک در این خصوص طرح دعوی کند ولی اثبات محق بودن وی در این موضوع مستلزم تمکین وی و همچنین اثبات قصد عدم‌تبرع مشعر در ماده ۳۳۶ قانون مدنی است که باز اثبات این امر بر عهده زوجه است.

ملاقات کودک
اگر پدر و مادر در یک منزل زندگی نکنند و پدر مانع ملاقات کودک با مادر شود، آیا مادر می‌تواند به فوریت دستور ملاقات از دادگاه بگیرد؟

طبق ماده ۱۱۷۴ قانون مدنی درصورتی که به‌علت طلاق و یا به هر جهت دیگر پدر و مادر طفل در یک منزل سکونت نداشته باشند هر یک از آنها که طفل تحت حضانت او نیست حق ملاقات طفل خود را دارد. تعیین زمان و مکان ملاقات و سایر جزئیات مربوط به آنها درصورت اختلاف با دادگاه است و هریک از زوجین می‌تواند با درخواست صدور دستور فوری ملاقات به دادگاه مراجعه کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید