• یکشنبه 11 شهریور 1403
  • الأحَد 26 صفر 1446
  • 2024 Sep 01
دو شنبه 15 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 99844
+
-

رئیس‌جمهوری تصمیم جدید ستاد ملی کرونا را اعلام کرد:

بازگشایی مساجد از امروز، مدارس از 27اردیبهشت


همشهری: درحالی‌که دانش‌آموزان و خانواده‌ها خودشان را برای ادامه غیرحضوری کلاس‌‎های درس تا پایان سال آماده کرده بودند، رئیس‌‎جمهوری از احتمال بازگشایی مدارس از 27اردیبهشت در مناطق سفید خبر داد. جلسه ستاد کرونا دیروز 2خبر مهم داشت: بازگشایی بخشی از مراکز مذهبی و همچنین احتمال آغاز به‌کار تعدادی از مدارس؛ البته هر دو در مناطق سفید. این خبر دیروز به نقل از حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اعلام شد. او با بیان اینکه براساس اعلام وزارت بهداشت به‌طور متوسط 83درصد مردم در کشور پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده‌اند، گفت: از امروز مساجد 132شهری که وضعیت سفید یا کم‌خطر دارند بازگشایی می‌شود و نمازجمعه آنها شروع می‌شود. به گفته رئیس‌جمهور در جلسه دیروز ستاد ملی مقابله با کرونا درباره بازگشایی مدارس هم بحث شده و پیشنهاد شده که از 20اردیبهشت مدارس در مناطق کم‌خطر بازگشایی شوند اما در نهایت این زمان به 27اردیبهشت موکول شده است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی درباره این مقطع زمانی هم به 3وزارتخانه بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشکی، وزارت کشور و وزارت آموزش و پرورش ماموریت داد تا در این زمینه مطالعه و دقت کنند. او از صداوسیما هم خواست تا کمک کند دلهره‌ای برای مردم نباشد، به مردم اعتماد داده شود و پروتکل‌ها کامل مراعات شود. در روزهای اخیر دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی مراکز مذهبی مختلف درباره چگونگی حضور نمازگزاران در مساجد پس از بازگشایی آماده‌سازی‌ و منتشر شده است؛ ازجمله رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در زمان برگزاری نماز جماعت و پروتکل‌های بهداشتی دیگری مانند بردن مهر و جانماز شخصی برای اقامه نماز.

مستأجرها و شماره‌گذاری‌ها
رئیس‌جمهوری به دیگر مصوبات جلسه روز گذشته ستاد ملی مقابله با کرونا اشاره کرد و گفت: البته یکسری مصوبات دیگر امروز داشتیم که راجع به مسئله شماره‌گذاری بود که مردم به‌خاطر آن وکالت‌‌هایی که داده شده بود و زمان آن تمام بود، معطل شده بودند و راجع به مستأجرین بود به‌خاطر اینکه بنگاه‌های معاملاتی فعال نبودند و بسته بودند، زمان آنها تمام‌شده بود و مشکل داشتند و امروز برای همه اینها تصمیمات خوبی اتخاذ کردیم و این تصمیمات هم به‌صورت مصوبه شد و این مصوبه برای اینکه این مشکلات برای مردم حل و فصل شود، ابلاغ می‌شود. روحانی گفت: ما در این شرایط به 3چیز نیاز داریم که صبر، آموزش و امید است. شرایط ما آسان نیست البته ما همه تلاش‌ خود را برای رسته‌های شغلی و کارگرانی که تحت فشار شدید قرار گرفتند، انجام می‌دهیم تا مشکلات آنها کمتر شود و اقداماتی هم چه به‌صورت وام و چه به‌صورت بسته‌های معیشتی انجام دادیم که باز هم این اقدامات را انجام و ادامه می‌دهیم.

دوقطبی جان و نان؛ دوقطبی علم و دین 
روحانی در بخش دیگری از سخنانش گفت: ما در بازگشایی خیلی با آرامش و پلکانی به پیش می‌رویم اما در عین حال از یاد هم نمی‌بریم که یک کرونا هنوز هست و از یاد نمی‌بریم که ممکن است در یک روزی با یک اوجی روبه‌رو شویم. او افزود: از امروز باید برای آن اوج، هم از لحاظ تجهیزات و امکانات و هم از لحاظ مواد غذایی و کالای اساسی فکر کنیم. این‌دو اگر در کشور ما آماده باشد، مردم ما نگرانی ندارند البته همیشه دست توسل ما به سوی حق بلند است و خداوند هم شفا می‌دهد و هم شرایط را شرایط بهتری برای جامعه ما می‌کند اما خودمان را برای آن روز آماده می‌کنیم. رئیس‌جمهوری گفت: تصمیمات خوبی اتخاذ کردیم و همه انصافاً کمک کردند؛ در یک مقاطعی نگران دوقطبی بودن جامعه بودم و الحمدلله دوقطبی صورت نگرفت؛ یک‌وقتی نگران دوقطبی علم و دین بودیم که یک کسی بگوید علم می‌گوید اینجا نروید و اجتماع نکنید؛ مثلا یک کسی مدعی شود که دین می‌گوید بروید و اجتماع بکنید؛ البته قاعدتا یک همچون چیزی با آن دینی که ما می‌شناسیم که عقل و دین، وحی و عقل در کنار هم هستند آن یکی رسول باطن است و آن یکی رسول ظاهر است؛ اینها را می‌دانیم ولی در ذهن بعضی‌ها می‌آمد که ممکن است این‌دو! روحانی با تقدیر از علما و مراجع تأکید کرد: علما، مراجع و بزرگان و حوزه‌های ما فوری به صحنه آمدند و نگذاشتند این دوقطبی ایجاد شود؛ دوقطبی بین دین و علم بین دین و تخصص، بین معنویت و اصول علمی و مادی؛ این دوقطبی خیلی کار بدی بود که الحمدلله صورت نگرفت. او گفت: یک زمانی هم که بازگشایی‌ها را شروع کردیم باز نزدیک بود یک دوقطبی دیگر شکل بگیرد؛ دوقطبی بین جان و نان، که یکی بگوید جان مقدم است، دیگری بگوید نان لازم است؛ الحمدلله این دوقطبی هم صورت نگرفت؛ یعنی همه فهمیدند هم باید جان را حفظ کنیم و هم باید نان را آماده کنیم؛ نمی‌شود که مردم گرسنه باشند. این کار به‌خوبی انجام گرفت؛ هم وزارت بهداشت و درمان و هم وزارت کشور، همه ارگان‌ها، نیروهای مسلح، تمام مردم و تمام جناح‌های سیاسی؛ هیچ‌کس نگذاشت این دوقطبی صورت بگیرد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید