• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 13 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 99685
+
-

همچنان روی خط کرونا

خبرها در شرایطی که هنوز کرونا مسئله شماره یک جهان است، بر محور بیماری کووید-19 و پیامدهای آن می‌چرخد. تأکید بر فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت بهداشت فردی ادامه دارد و البته اظهارنظرهای بیشتری درباره کاهش ابتلا به کرونا در کشور منتشر شده، هرچند که متخصصان هشدار می‌دهند، خطر کرونا و احتمال شیوع دوباره آن تمام نشده و نباید از احتیاط ها کاست و سیاست‌های پیشگیرانه را رها کرد. آنچه در ادامه می‌خوانید خبرهایی است که در این روزهای کرونایی باید بدانید.

ثبت بیش از هزار ابتلای جدید به کرونا
ابتلا به کرونا در کشور هنوز ادامه دارد و تا دوازدهم اردیبهشت 1006مورد ابتلای جدید به آمار مبتلایان به این ویروس اضافه شده است. این را کیانوش‌جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرده و گفته است که با افزوده شدن آمار جدید، ‌مجموع بیماران کووید-19 در کشور به ۹۵هزارو۶۴۶ نفر رسیده است. ۶۳بیمار کووید-19 دیگر هم جان‎شان را از دست داده‌اند و به این ترتیب مجموع جان‌باختگان این بیماری درایران به ۶۰۹۱نفر رسیده است. تاکنون ۷۶هزارو۳۱۸ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده‌اند و ۲۸۹۹نفر از بیماران مبتلا به کووید-19 در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. سخنگوی وزارت بهداشت همچنین گفته، ‌شایعه دستور بازگشایی مدرسه‌ها و دانشگاه‌ها، مساجد و اماکن زیارتی از طرف ریاست‌جمهوری به‌هیچ‌وجه صحت ندارد.

  کرونا ضعیف نشده، ‌تا حدی کنترل شده است
در ادامه اخبار مربوط به ویروس کووید-19، مینو محرز، متخصص بیماری‌های عفونی هشدار داده که رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پرهیز از رفت‌وآمدهای غیرضروری همچنان لازم است چرا که برخلاف باوری که به‌تازگی بین مردم رایج‌شده، این ویروس ضعیف نشده بلکه تا حدی کنترل شده و امکان بازگشت دوباره بیماری وجود دارد. محرز گفته: «ظاهرا در تهران پیک شدید بیماری را به‌دلیل رعایت فاصله‌گذاری گذرانده‌ایم، اما اگر فاصله‌گذاری فیزیکی رعایت نشود، ممکن است شاهد پیک یا موج جدیدی باشیم. بنابراین نباید خیال مردم راحت شود و فکر کنند بیماری تمام‌شده است.»

  نامه دانشجویان علوم پزشکی به وزارت بهداشت
هرساله دانشجویان علوم پزشکی کشور با توجه به نوبت‌دهی باید در 2 مرحله آزمون علوم پایه شرکت کنند و امسال این موضوع به‌دلیل شیوع بیماری کرونا و تعطیلی دانشگاه‌ها با اعتراض تعداد زیادی از این دانشجویان همراه شده است. به‌گزارش خبرآنلاین، دانشجویانی که باید شهریور امسال در آزمون علوم پایه خود شرکت کنند درخواست لغو این امتحان را دارند. آنها با ارسال نامه‌ای به معاونت آموزشی وزارت بهداشت خواستار لغو آزمون شهریور‌ماه شده‌اند. تاکنون بیش از 3هزار امضای الکترونیکی از سوی این دانشجویان جمع‌آوری شده که نشان می‌دهد مشکلات مربوط به تعطیلی دانشگاه‌ها و مشخص نبودن نحوه برگزاری ادامه کلاس‌ها همچنان ادامه دارد.

  حلیم، پنبه ندارد
وجود پنبه در حلیم همزمان با ‌ماه رمضان دوباره به سرخط حرف‌‎ و نظرهای روزمره مردم و پست‌های شبکه‌های اجتماعی برگشته است. این موضوع که تاکنون چندین‌بار در شبکه‌های اجتماعی داغ شده، دیروز بار دیگر تکذیب شد. این بار جمال زنگیشه، مدیرکل بازرسی استان تهران از چندین مرکز تولید حلیم به‌طور سرزده بازدید کرده و پس از آن گفته: «تاکنون هیچ مورد تخلفی از سوی واحدهای صنفی پخت حلیم مبنی بر استفاده از پنبه و یا سایر مواد افزودنی غیرمجاز به‌جای گوشت در طبخ حلیم مشاهده نشده است و مردم نباید نگران باشند.» 

  شناسایی 3هزار محله پرخطر شیوع کرونا
خبر جمع‌آوری معتادان متجاهر توسط نیروی انتظامی چند روز پیش منتشر و با انتقاد شماری از فعالان و تحلیلگران اجتماعی مواجه شد. حالا  رضازاده معاون پیشگیری سازمان بهزیستی کشور از شناسایی 3هزار و ۲۷۰محله پرخطر که امکان شیوع کرونا در میان معتادان آنها وجود دارد، خبرداده و گفته است: «تیم‌های بهزیستی آموزش‌های لازم را در این محله‌ها به معتادان ارائه دادند و افراد مختلف و مصرف‌کنندگان خیابانی مواد و کارتن خواب‌ها آموزش‌های لازم را در زمینه پیشگیری از کرونا فرا گرفتند. تیم‌های بهزیستی برای معتادان مواد ضدعفونی‌کننده هم برده‌اند و افرادی که در محل حاضر بودند هم از نظر علایم ابتلا به بیماری غربالگری شده‌اند.

  اما و اگرهای آماری کووید-19
اختلاف نظرها درباره آمار دقیق کرونا، هفته‌هاست ادامه دارد. این بار رئیس‌کل سازمان نظام پزشکی ایران هم گفته: قطعا آماری که اعلام می‌شود با آن چیزی که به‌صورت واقع اتفاق می‌افتدفرق دارد. محمدرضا ظفرقندی، گفته: آماری که وزارت بهداشت اعلام می‌کند براساس یک پروتکل بین‌المللی و ابلاغی از سوی سازمان بهداشت جهانی است اما در پروتکل ابلاغی میزان مبتلایان براساس تست‌های آزمایشگاهی مثبت اعلام می‌شود اما واقعیت چیست؟ 
آنطور که ظفرقندی می‌گوید: «بسیاری از افراد علامت ندارند و تست آزمایشگاهی از این افراد انجام نمی‌شود. بسیاری از افراد براساس تشخیص بالینی، کلینیکی یا سی‌تی‌اسکن تحت درمان یا بستری قرار می‌گیرند و تست آزمایشگاهی از این افراد انجام نمی‌شود. تعدادی از تست‌های آزمایشگاهی، منفی کاذب هستند که این هم عدد نسبتا بالایی است. یعنی حدود ۴۰درصد از تست‌های آزمایشگاهی منفی کاذب هستند و آنچه وزارت بهداشت اعلام می‌کند براساس تست‌های آزمایشگاهی صحیح است.»

این خبر را به اشتراک بگذارید