• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
شنبه 13 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 99666
+
-

بازنشستگی داورزنی هر روز جدی‌تر از قبل

رئیس فدراسیون والیبال بازنشستگی‌اش را رد کرده است اما طبق قانون جدید خدمات کشوری، او تا آخر اردیبهشت‌ فرصت ریاست دارد. گفته می‌شود روزهای اخیر از سازمان بازرسی کل کشور 2 نامه به دستش رسیده است

بازنشستگی داورزنی هر روز جدی‌تر از قبل

  محمدرضا داورزنی بازنشسته است؟ جواب خودش به این سؤال منفی است اما گفته می‌شود نامه‌هایی که روزهای اخیر به این فدراسیون رسیده، تأکید می‌کند که او باید صندلی ریاست فدراسیون والیبال را ترک کند.
داورزنی به گفته خودش 59سال دارد و 39سال سابقه و با موافقت وزارت ورزش تا 65سالگی می‌تواند سر کار باشد. او به ایسنا گفته است: «براساس مستندات قانونی افراد با 65سال سن و با مدرک تحصیلی فوق‌لیسانس و دکتری با درخواست وزارت متبوع خود و تأیید دولت، اجازه اشتغال دارد.» اما قانون بازنشستگی هم حرف‌های داورزنی را تأیید می‌کند؟ گفته می‌شود این توضیحات داورزنی با توجه به قوانین قبلی است و دستورالعمل جدید سازمان خدمات کشوری، داورزنی را هم در لیست بازنشسته‌ها قرار داده است. طبق گزارشی که ایسنا داده، تبصره 2بند ب قانون 103مدیریت خدمات کشوری و دستورالعمل جدید این سازمان می‌گوید افراد با هر شرایط سنی با بیش از 35سال سن بازنشسته محسوب می‌شوند. تبصره 2، دستگاه‌های اجرایی را مکلف کرده است که کارمندانی با 30سال سابقه خدمت برای مشاغل غیرتخصصی و با 60سال سن و کارمندانی با 35سال سابقه را بدون تقاضای کارمندان بازنشسته کند.
طبق اعلام سازمان بازرسی کل کشور 26کارمند و مدیر وزارت ورزش و جوانان جزو بازنشسته‌ها هستند و در پایان اردیبهشت باید محل کارشان را ترک کنند. از مدیران فدراسیون ناصر پورعلی‌فرد، رئیس فدراسیون بدنسازی نخستین نفری بود که به‌دلیل بازنشستگی کنار رفت. گفته می‌شود مسعود سلیمانی، رئیس فدراسیون اسکواش، غلامرضا جعفری، رئیس فدراسیون ورزش‌های روستایی و داورزنی از دیگر روسای فدراسیون‌ها هستند که در این لیست 26نفره حضور دارند.رضا خسروی، مدیرکل دفتر امور مشترک فدراسیون‌ها بازنشسته بودن داورزنی را رد کرده است اما افراد نزدیک به فدراسیون می‎گویند روزهای اخیر 2 نامه از سازمان بازرسی به دفتر ریاست فدراسیون رسیده است. یکی از این افراد به همشهری می‌گوید: «وزارت ورزش می‌گوید خبری از بازنشستگی داورزنی نیست اما طبق قانون وزارت ورزش نهادی نیست که بخواهد در این‌باره اظهارنظر کند. در این مدت 2 نامه از سازمان بازرسی کل کشور به فدراسیون والیبال رفته است. من محتوای نامه را ندیده‌ام اما گفته می‌شود طبق قانون جدید او باید فدراسیون را ترک کند.» اژدر شهابی، مدیر روابط عمومی فدراسیون والیبال دریافت 2 نامه از بازرسی کل کشور را رد می‌کند: «من ندیده‌ام نامه‌ای از سازمان بازرسی کل کشور به فدراسیون بیاید. اگر قرار باشد نامه‌ای هم برای بازنشستگی بیاید، این نامه را به شخص نمی‌دهند. داورزنی جزو زیرمجموعه وزارت ورزش است و نامه را برای وزارت ورزش ارسال می‌کنند و وزارت ورزش است که باید برای داورزنی تعیین تکلیف و نامه بازنشستگی را ابلاغ کند. تا به امروز که چنین نامه‌ای به فدراسیون نرسیده است.» بعضی هم احتمال دیگری می‌دهند؛ اینکه طبق قانون داورزنی بازنشسته است و وزارت ورزش در حال مذاکره با نهادهای مرتبط است تا بتواند برای حفظ او راهی پیدا کند.احمد ضیایی، رئیس قبلی فدراسیون والیبال هم به‌دلیل بازنشستگی و در شروع دوره 4ساله ریاستش از فدراسیون کنار رفت.

والیبال باید مدیر و مربی بسازد
جمشید حمیدی، کارشناس والیبال | وضعیت والیبال دوباره نگران‌کننده است؟ شاید جواب این سؤال مثبت باشد. این روزها بحث اطراف این رشته زیاد است. تیم ملی سرمربی ندارد، امیر خوش‌خبر، سرپرست تیم کنار گذاشته شده و برای ادامه ریاست محمدرضا داورزنی در این فدراسیون تردیدهایی وجود دارد. همه این عوامل در کنار هم، طبیعی است که عده‌ای را نگران آینده این رشته کرده باشد.
 جدایی خوش‌خبر از داورزنی را من نمی‌توانم باور کنم. گفته می‌شود او برکنار شده است اما مگر ممکن است؟ داورزنی دوست و یار قدیمی‌اش را کنار بگذارد؛ کسی را که همیشه می‌گوید، چک سفید امضایش است. اما آیا با رفتن خوش‌خبر باید نگران باشیم؟ والیبال نه قحطی مربی دارد و نه قحطی فرد باتجربه که بتواند سرپرست تیم ملی باشد. افراد زیادی در زمین والیبال خاک خورده‌اند و در این رشته تحصیل‌ و افتخارآفرینی کرده‌اند. زحمات خوش‌خبر را نمی‌توانیم نادیده بگیریم اما در این چند سال چقدر از افرادی که از جنس والیبال بوده‌اند، استفاده کرده‌ایم؟
  سرمربی صرب تیم ملی را کنار گذاشته‌ایم و دنبال مربی هستیم. در این شرایطی که کرونا ایجاد کرده و همه در خانه‌هایشان نشسته‌اند، پیدا کردن مربی درجه یک کار راحتی نیست و به همین دلیل است که بعضی‌ها پیشنهاد می‌دهند، مربی ایرانی استخدام کنیم. مربیان خوبی داریم؛ مربیانی که در شهرهای مختلف تیمداری کرده‌اند و تیم‌هایشان هم در لیگ مدعی بوده‌اند، اما آیا می‌توانند سرمربی تیم ملی باشند؟ تیم هم‌اکنون ستاره‌های بزرگی دارد و کار کردن با آنها از عهده هر مربی‌ای برنمی‌آید. جوانانی هم هستند که پا جای پای آنها می‌گذارند. مربیانی که در والیبال ایران مشغول به‌کار هستند، می‌توانند با این مربیان بزرگ کار کنند؟ بعید به‌نظر می‌رسید.
  قانون جدید بازنشستگی می‌گوید داورزنی هم باید کنار برود؛ هر چند از افرادی که در دفتر امور مشترک فدراسیون‌ها هستند، پرس‌وجو کرده‌ام و آنها اطمینان داده‌اند که داورزنی تا پایان دوره چهار ساله‌اش مشکلی برای مدیریت ندارد اما اگر بازنشسته باشد چه؟ دوباره بی‌ثباتی مدیریتی والیبال را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد؟ در این مدتی که داورزنی از والیبال کنار رفت، افرادی دیگر فدراسیون را مدیریت کردند، خیلی‌ها از این دوران خاطرات خوبی ندارند.
شاید سرپرست و سرمربی خوبی برای تیم ملی پیدا کنیم، شاید داورزنی مشکلی برای ادامه ریاستش نداشته باشد اما مسئله چیز دیگری است؛ والیبال در این چند ساله نه مربی ساخته، نه مدیر و نه سرپرست. اگر از زمان سرمربیگری ولاسکو در ایران تا به امروز را نگاه کنیم، چند مربی کنار دست مربیان خارجی نشسته‌اند؟ تعدادشان کم نبوده اما کدام یک از آنها مربیان موفقی هستند؟ به بعضی از این مربیان حتی در دسته یک هم تیم نمی‌دهند. در این چند ساله چند نفر را برای سمتی در حد سرپرستی تیم ملی آماده کرده‌ایم، اگر رفتن خوش‌خبر همیشگی باشد، چه‌کسی می‌تواند مثل او در تیم ملی مدیریت کند؟ اگر قانون جدید بازنشستگی شامل حال والیبال شود، چند نفر را در حد مدیریت فدراسیون داریم؟ تعداد انگشت‌شمار نیست.
یکی از وظایف هر مدیری این است که اجازه بدهد مدیران جوان کنارش رشد کنند اما چیزی که من در این چند سال می‌بینم این است که انگیزه‌ای برای میدان دادن به مدیران جوان در والیبال نیست. والیبال به ساخت آدم‌های جدید نیاز دارد؛ به ساخت مربی و مدیر.

این خبر را به اشتراک بگذارید