• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 11 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 99560
+
-

آخرین تیر به برجام؛ برگ انتخاباتی ترامپ

آمریکا نسخه‌ای از طرح تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را بین متحدان خود توزیع کرده است

آخرین تیر به برجام؛ برگ انتخاباتی ترامپ

دولت آمریکا پس از یک هفته فضاسازی رسانه‌ای طرحی را برای جلوگیری از لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران آماده کرده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت: ایالات متحده روز سه‌شنبه پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی خود را برای تمدید تحریم ­های ایران میان شمار محدودی از اعضای شورای امنیت توزیع کرده است. این پیش‌نویس خواستار تمدید تحریم­‌های تسلیحاتی علیه ایران برای مدت نامعلوم شده است.
مقام ­های دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا و دیپلمات‌های سازمان ملل متحد بدون افشای نام به آسوشیتدپرس گفته­ اند: واشنگتن قصد دارد از اتمام تحریم های تسلیحاتی علیه ایران طبق مفاد قطعنامه فعلی صادرشده برای تأیید برجام (قطعنامه ۲۲۳۱) جلوگیری کند. مقام‌های آمریکایی گفته‌اند: هدف دولت این کشور این است که این قطعنامه را در‌ ماه می ‌یعنی از هفته آینده، به رأی بگذارد که «استونی» عضو ناتو و از متحدان نزدیک آمریکا ریاست دوره‌ای شورای امنیت را به‌عهده می‌گیرد.
رفع تحریم‌های مربوط به تسلیحات و موشک‌های ایران ازجمله وعده‌های اروپا و آمریکا هنگام دستیابی به توافق هسته‌ای بود و قرار است فاز اول این تحریم­ها در اکتبر ۲۰۲۰ یعنی مهر‌ماه امسال برچیده شود. کمتر از 2 هفته بعد در انتخابات آمریکا ترامپ بار دیگر شانس خود را می‌آزماید و این شاید برای دولت او یک برگ برنده باشد که بتواند جلوی لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران را بگیرد.

با این حال، آسوشیتدپرس نوشته: تلاش برای تمدید این تحریم ­ها با مخالفت روسیه و چین که اعضای دائم شورای امنیت هستند روبه‌رو خواهد شد. مسکو و پکن گفته‌­اند: خواستار از سرگیری فروش سلاح‌های متعارف به ایران هستند.
روسیه نسبت به چین مواضع صریح‌تری در مخالفت با تمدید این تحریم‌ها علیه ایران گرفته و ضمن انتقاد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، تلاش این کشور برای به رأی گذاشتن این موضوع در شورای امنیت را محکوم کرده است.
میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: نتیجه اصلی سیاست فشار حداکثری آمریکا درخصوص ایران چه بوده است؟ کاهش اجباری تعهدات ایران ذیل برجام.
آمریکا اگر در شورای امنیت با وتوی احتمالی روسیه یا چین مواجه شود طرح دوم خود را روی میز می‌گذارد که اخیرا باعث حملات شدید دمکرات‌ها به دولت آمریکا شده بود.
روزنامه نیویورک تایمز شنبه گزارش داد وزیر خارجه آمریکا در حال تدوین یک استدلال حقوقی مبنی بر این است که واشنگتن همچنان یکی از مشارکت‌کنندگان برجام است تا بتواند با افزایش فشارها در شورای امنیت تحریم های تسلیحاتی ایران را تمدید کند.
در واکنش به این طرح، تونی بلینکن، معاون وزیر خارجه پیشین آمریکا در دولت قبل و مشاور ارشد سیاست خارجی کنونی «جو بایدن» نامزد حزب دمکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا طی نشستی در «شورای یهودیان دمکراتیک آمریکا» گفت: واقعا سخت است که نفاق و دورویی اقدامی را که این دولت (دولت ترامپ) انجام می­‌دهد تا کشورها و شورای امنیت را به یافتن راهی برای تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران مجبور کند، تحسین نکرد!
او که یکی از مذاکره‌کنندگان اصلی تیم آمریکا در جریان توافق هسته‌ای با ایران بود می‌گوید: دولت «باراک اوباما» با استفاده از همین توافق بود که توانست تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران را تمدید کند ولی ترامپ در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد و هنوز هم تهدید می‌کند اگر کشورهای اروپایی، روسیه و چین با تمدید این قطعنامه موافقت نکنند، مکانیسم بازگشت تحریم‌های چندجانبه علیه ایران را در سازمان ملل کلید می‌زند. تنها مشکل این است که ما دیگر بخشی از این توافق نیستیم.
علاوه بر این الیزابت وارن، سناتور کاندیدای ریاست‌جمهوری در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا تلاش اخیر مایک پمپئو، وزیر امور خارجه این کشور برای ارائه طرحی حقوقی که نشان دهد آمریکا هنوز عضوی از برجام است در صفحه توییترش نوشت: ممنوعیت بین‌المللی تسلیحاتی علیه ایران در ‌ماه اکتبر به پایان می‌رسد. دولت آمریکا برای تمدید این تحریم تسلیحاتی ناگهان استدلال می‌کند که آمریکا عضوی از توافقی است که از آن خارج شد. این هیچ معنایی ندارد. تصمیمت را بگیر مایک پمپئو.
دیپلمات‌های اروپایی هم در یکی، دو روز اخیر در مصاحبه با رویترز و خبرگزاری فرانسه در احتمال موفقیت آمریکا برای استفاده از اسنپ بک ابراز تردید کرده بودند.
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز جمعه در واکنش به طرح آمریکا با بیان اینکه آمریکا بعد از شکست تحقیرآمیز در کارزار فشار حداکثری به‌دنبال بازگشت به برجام است، از واشنگتن خواست رؤیاپردازی نکند!
2 روز قبل سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در تماس تلفنی با همتای ایرانی طرح آمریکا برای استفاده از مکانیسم ماشه و بازگرداندن تحریم‌های تسلیحاتی ایران را مردود و نشدنی عنوان کرده بود.

طرح پمپئو شرورانه است

وزیر امور خارجه پیشین انگلیس، تلاش کاخ سفید برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در سازمان ملل متحد را اقدامی «شرورانه» خواند که در نهایت نتیجه نخواهد داد. جک استراو با یادآوری گزارش اخیر نیوریوک‌تایمز در این زمینه، خاطرنشان کرد: آمریکا می‌خواهد با استفاده از شورای امنیت سازمان ملل متحد به‌عنوان ابزاری خام، استدلالی را علیه ایران مطرح کند که می‌داند با مخالفت روسیه و چین روبه‌رو خواهد شد. وی افزود: این کشور قصد دارد طرف‌های اروپایی برجام را تحت فشار قرار داده و آنها، دمکرات‌ها و رقیب خود جو بایدن را خجالت‌زده کنند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید