• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 10 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 99464
+
-

در حاشیه سیاست

  نتیجه انتخابات بدون اختلاف اعلام شد
عبدالرضا رحمانی ­فضلی، وزیر کشور گفت: در انتخابات مجلس تقریباً بدون هیچ‌گونه اختلافی نتیجه را اعلام کردیم و در نتیجه نهایی شورای نگهبان نیز تمام حوزه‌ها تأیید شد. سخنان وزیر کشور در حالی مطرح شده است که در روزهای اخیر موضوع مدرک جعلی منتخب حوزه انتخابیه تفرش، انتخابات این حوزه را تا مرحله ابطال پیش برده است. عبدالرضا رحمانی‌فضلی روز گذشته در نشست ویدئوکنفرانس استانداران، با بیان اینکه در انتخابات سرنوشت مردم به‌دست خودشان تعیین می‌شود، افزود: در این دوره، بررسی صلاحیت­‌ها و اجرای انتخابات به‌گونه‌ای بود که کمترین شکایت را داشتیم و آن درصد خیلی کم( از شکایات و اعتراضات) نیز در بررسی منجر به نتیجه خاصی نشد. (فارس)

  روز دیپلمات تعیین شود
 سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه در دیدار با جمعی از خانواده‌های شهدای وزارت امور خارجه درخواست خانواده شهدا برای تعیین روزی تحت عنوان روز دیپلمات در تقویم کشور را یک خواسته بحق عنوان کرد و گفت: با توجه به مجاهدت دیپلمات‌های جمهوری اسلامی در عرصه تامین منافع ملی و به شهادت رسیدن تعدادی از آنها در جریان مأموریت‌های خود، شایسته است روزی تحت عنوان روز دیپلمات تعیین شود. (ایرنا) 

  مناقشه توکلی و لاریجانی
اداره کل فرهنگی و روابط عمومی مجلس مطلبی در پاسخ به اظهارات اخیر توکلی درباره نحوه بررسی لوایح مناطق آزاد در مجلس نهم و دیدگاه رئیس مجلس در این خصوص، منتشر کرد و نوشت: آقای احمد توکلی ادعا کرده است که آقای لاریجانی، لایحه مناطق آزاد را که در جلسه علنی مجلس رد شده بود، براساس اختیاری که برای خود ایجاد کرد، مجددا به کمیسیون بازگرداند. این ادعا از 3 جهت امکان وقوع ندارد. نخست اینکه مطابق آیین‌نامه داخلی مجلس، اصولا ارجاع طرح یا لایحه به کمیسیون با تصویب مجلس انجام می‌شود و رئیس مجلس جز در مواردی مانند ماده ۱۹۴ آیین‌نامه داخلی که به اخطار راجع به منافی بودن طرح‌ها و لوایح مورد بحث با قانون اساسی مربوط می‌شود، آن هم پس از نظرخواهی از مجلس امکان ارجاع ندارد. دوم؛ اختیارات رئیس مجلس، همان است که در ماده ۲۰ آیین‌نامه داخلی آمده و افزون بر آن قابل ایجاد نیست و سوم آنکه ارجاع یک لایحه به کمیسیون، فرایندی قانونی است که به بررسی ابعاد فنی و کارشناسی موضوع کمک می‌کند و آقای توکلی نباید با تعابیر خلاف واقع، کمیسیون‌ها را که بازوان تخصصی مجلس هستند، تلویحا بایگانی راکد یا حیاط­‌خلوت صحن علنی توصیف کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید